Telefonkrāpnieki sākuši izmantot mākslīgo intelektu sarunai pazīstamu cilvēku balsīs.
"Šodien saņēmu zvanu no nepazīstama mobilā tālruņa numura, paceļu un tur mans tuvs draugs raudot teic, ka viņam esot milzu problēmas – esot bijusi avārija. Tā notikusi viņa vainas dēļ, ir uzbraukts meitenei – pats tagad slimnīcā ar lauztām ribām… Es, protams, jau sakreņķējies, saku, ka šausmas – kā lai palīdz, jo pats šodien esmu ārpus Rīgas – Koknesē. No kreņķiem jau aizmirsts, ka zvans ir no sveša numura. Draugs saka – steidzami vajag 25 tūkstošus eiro, lai netiktu ierosināta krimināllieta. Te nu man uzreiz skaidrs, simtiem reižu dzirdēts un lasīts. Pasaku – tūlīt atzvanīšu! Bet uzreiz zvanu draugam – izrādās, viņam viss kārtībā. Vēl neesmu pabeidzis runāt ar draugu, redzu ienākošu zvanu no cita nepazīstama mobilā numura. Paceļu. Atkal "draugs" ar izmisuma pilnu un pārmetošu balsi – "kāpēc tu met nost klausi, man tādas milzīgas problēmas"! Es atbildu – tūlīt šie abi mobilie numuri tiks nodoti policijai. Zvans pārtrūkst.
Pats briesmīgākais – no abiem numuriem zvanīja "draugs" mana reālā drauga balsī!"
Tā par sestdien saņemto zvanu sociālajā vietnē "Facebook" dalās Jānis Karalis, nodibinājuma "Kokneses fonds" valdes loceklis, tas ir, visiem zināmā "Likteņdārza" vadītājs.
Kaut gan Jānis Karalis savu mobilo sakaru operatoru "Biti" sazvanīja tikai vakarā (pēc 15 minūšu mūzikas klausīšanās autoatbildētājā), tur "gan pateicās, gan palūdza nosaukt abus numurus, cikos zvanīts, un pastāstīja, ka šāda shēma izplatās ASV".
Signalizācija ieslēdzas pirms ugunsgrēka
Pirmdien "Bite Latvija" izplatīja preses paziņojumu, ka telefonkrāpnieki sākuši izmantot mākslīgo intelektu sarunai pazīstamu cilvēku balsīs, un minēja iepriekšminēto gadījumu. "Jā, mākslīgā intelekta rīkiem itin veiksmīgi izdodas atdarināt konkrēta cilvēka balsi angļu valodā, taču latviešu valoda vēl klibo," "Latvijas Avīzei" saka Reinis Pudāns, "Bite Latvija" iekšējās drošības procesu vadītājs. Jāpiebilst, ka
jau janvārī "Bite Latvija" aicināja iedzīvotājus būt uzmanīgiem, jo esot jauns telefonkrāpniecības veids – robotzvani latviešu valodā, kas tiek veikti, izmantojot mākslīgā intelekta balss klonēšanas tehnoloģiju.
Toreiz Valsts policijai gan neizdevās savākt pierādījumus par mākslīgā intelekta izmantošanu krāpniecībā. Arī šoreiz policija un "Bites" drošības eksperts šaubās, vai izmantots mākslīgais intelekts.
Līdz šim citi operatori – ne LMT, ne "Tele2" – nav saņēmuši no klientiem sūdzības par atdarinātu tuvinieku balsi. Vai trauksme sacelta velti? Noteikti ne. Lielajās svešvalodās šāda krāpniecība itin izplatīta. Jau tas vien, ka "Bitei" ar jauno telefonkrāpšanas apkarošanas risinājumu jūnijā tika bloķēti 10 tūkstoši aizdomīgu zvanu, bet jūlijā – jau 20 tūkstoši, liecina par krāpnieku aktivitāti.
No kurienes ir bijuši šie zvani? Par potenciāli aizdomīgiem "Bite" uzskata zvanus, kas maskēti par Latvijas numuriem, "Latvijas Avīzei" atklāj Reinis Pudāns. Pirmkārt, izsaukumus no Latvijas mobilo un fiksēto tīklu numuriem, kas nav piešķirti lietošanai nevienam operatoram, piemēram, 11111 vai kas nesākas ar 2 vai 6. Otrkārt, izsaukumus no "Bite Latvija" mobilā tīkla numuriem, kas tiek veikti no ārvalstīm, bet kas, pēc sistēmas datiem, neatrodas ārvalstīs. Treškārt, izsaukumus no Latvijas fiksēto tīklu numuriem, kas tiek veikti no ārvalstīm, piemēram, krāpnieki šādi no ārzemēm zvanīja it kā no "Swedbankas" fiksētā numura. Sākotnēji izmantoja arī 112 un policijas numurus, kas ātri tika novērsts.