Šodien ceļu pie skatītājiem uzsāk studijas "Fa filma" režisora un scenārija autora Jura Poškus jaunā spēlfilma "Saule spīd 24 stundas". Tās galvenais varonis Mārtiņš (galvenajā lomā – Andris Keišs) paša spēkiem ir sasniedzis "latvieša sapni", viņam šķietami ir viss, kas laimīgai dzīvei nepieciešams – statuss sabiedrībā, augsts labklājības līmenis –, taču, svinot 40. jubileju, viņam rodas jautājums – vai tas tiešām ir viss? Ko tālāk?
Par filmas tapšanu, tās ceļa sākumu pie skatītājiem un latvietī mītošo avantūrisma garu, par Jakutiju un sapņiem, "Kultūrzīmes" sarunājās ar filmas režisoru Juri Poškus. Viņš šobrīd jau gatavojas nākamajai filmēšanai – vasarā Talsu apkārtnē taps Andra Kalnozola romāna "Kalendārs mani sauc" ekranizējums.
– Vai tiešām pagājuši jau vairāki gadi, kopš esat pabeidzis filmu?
J. Poškus: – Filmas nevar pabeigt, tās var tikai pamest, un tā arī notika – vienā brīdī tā tika pamesta. Pēdējie gadi nav bijis viegls laiks – saruka finansējums, uzradās kovids. Filma "Saule spīd 24 stundas" nostāvēja pabeigta teju četrus gadus, jo agrāk to izlaist uz ekrāniem būtu bijis vienkārši bezjēdzīgi – kādu laiku kinoteātri pat bija slēgti, tad sekoja skatītāju skaita ierobežojums… Savukārt pagājušajā rudenī notika pirmizrādes ļoti daudzām latviešu filmām, mēs gaidījām īsto brīdi. Izvēloties laiku filmas pirmizrādei, domājam par skatītājiem, cik daudzi nāks skatīties, cipari ir svarīgi. Arī tagad skatītāju skaita rādītāji vēl nav tādi, kā pirms pandēmijas, bet nu tie tomēr pamazām sāk palielināties; protams, jo vairāk būs filmu, jo vairāk būs skatītāju. Reiz bija luga ar šim laikam piemērotu izteiksmīgu nosaukumu "Kā lēna un mierīga upe ir atgriešanās". Pie mums jau nav tik slikti kā Rumānijā vai Horvātijā, kur cilvēki vispār neskatās nacionālo kino, savu kino neskatās arī Kanādā.
Filmas reklāmas rullītis.
– Arī pie mums kādu laiku skatītāji īpaši nenāca uz latviešu kino.
– Jā, bet parādījās žanra daudzveidība un skatītāji atgriezās.
– Vai vēl varat iejusties filmas stāstā – pēdējo gadu laikā pasaule tik ļoti mainījusies?
– Iekāpt atpakaļ var vienmēr, bet tā vairs nav tā pati upe. Pēc manas pieredzes – filmas jātaisa iespējami ātri, ar to pašu prātu, kas tajā brīdī ir, jo pēc zināma laika mēs esam citi cilvēki.
– Reiz stāstījāt par atšķirību starp īsto dzīvi un kino – kino stāstā var risināt vienu jautājumu, bet dzīve ir sadrumstalota. Tagad "Saule spīd 24 stundas" ieguvusi filmēšanas laikā nenojaustu šķautni, vēl pirms dažiem gadiem filmēt Krievijā nešķita nekas īpašs.
– Krievijai gan šajā filmā ir tikai gadījuma raksturs, tā bija sagadīšanās. Iesākumā apsvērām domu filmēt Norvēģijas Svalbārā, Špicbergenas arhipelāgā, varējām filmēt arī Kanādā, varējām filmēt tuvāk pie Murmanskas, no kurienes savulaik uz Ziemeļpolu braucis mūsu stāsta prototips… Filmējām Sahas republikā Jakutijā, tā arī paši jakuti to sauc – par Sahu. Krievijas sajūta tur ir mazliet citāda, nekā esam pieraduši, tā ir valsts valstī. Uzraksti uz veikaliem ir jakutu valodā, arī bērni skolā mācās jakutu valodā, par ko vietējie krievi ir diezgan neapmierināti, jo arī viņiem jāmācās jakutu valoda. Visos svarīgākajos vadošajos amatos ir jakuti. Mani pārsteidza, ka Jakutija liekas gluži kā vēl viena Ziemeļvalsts, pēc mentalitātes jakuti vairāk līdzīgi norvēģiem nekā krieviem, viņi ir daudz mierīgāki, viņos nav iekšējās trauksmes vai agresijas. Pat jakutu humora sajūta līdzīga skandināviem.
– Kā jūs atradāt Sahu?
– Pirms vairākiem gadiem atklāju jakutu kinematogrāfu, atklāju, ka Jakutijā ir kinostudija, kura uzņem savas jakutu filmas. Man tas tiešām bija atklājums, filmas ir diezgan savdabīgas.
Filmējot Sahā, izjutām vietējās kinovides klātbūtni, varējām noīrēt kameru, tā nebija jāved no Rīgas, viss bija ērti un viegli pieejams. Mans vecaistēvs mēdza teikt – mazdēliņ, ej vienmēr vieglākos ceļus, tie būs tie īstie! Filmēt Sahā bija vieglākais ceļš. Filmēšanas process bija viegls, visa grupa bija jakuti. Mums gan bija paredzēts norvēģu operators, bet viņš toreiz netika, un, sākot jau ar režisora asistentu, pilnīgi visa grupa bija jakutu kino profesionāļi. Viņi ir mazrunīgi, strādā ļoti ātri, perfekti, gluži kā pulkstenis. To labi raksturo kāds atgadījums: jakuti bija pārsteigti par vienu no mūsu aktieriem no Krievijas, Vladislavu Ketkoviču, sakot – klau, tu visu laiku visu saki divreiz, vai, kas noticis, mēs taču dzirdam! Un Vlads viņiem skaidroja, ka nāk no Maskavas, kur pieradis, ka cilvēki neklausās, viss jāsaka divreiz.