Kāpēc konta pārskatā summas uzrādās kā rezervētas? Parasti pēc laika šī rezervācija pazūd, bet mani interesē, kas šajā posmā notiek ar naudu, – tās nav ne kontā, ne pie tirgotāja. Pirms neilga laika bija situācija, kad tehniskas kļūmes dēļ maksājums ar karti neizdevās. Par preci samaksāju skaidrā naudā. Bet konta pārskatā uzrādās, ka summa tomēr rezervēta. Rezervācija rādās jau 10 dienas. Ko iesākt šādā situācijā? Jautā Mārtiņš Pierīgā.

Pirkums ar karti – sarežģīts

“Pirkums ar karti, kurš izskatās ļoti vienkāršs un ērts no pircēja viedokļa, patiesībā ir visai sarežģīts process, un tajā ir iesaistītas vairākas puses: gan kartes lietotājs un tirgotājs, kurš pieņem maksājumu, gan kartes izdevēja banka un tirgotāju apkalpojošā banka, gan maksājumu karšu kompānijas (VISA vai Mastercard),” pauž AS Citadele banka Karšu un maksājumu daļas vadītājs Andris Lazdiņš un paskaidro sīkāk. 

Pirkuma veikšanas brīdī notiek darījuma autorizācija – noskaidrots, vai kartes kontā ir pietiekami daudz pieejamo līdzekļu, lai apmaksātu pirkumu. Ja līdzekļu pietiek, banka, kurā izdota karte, rezervē kontā attiecīgo summu un atbild, ka darījumu var apstiprināt. Rezultātā pirkums ir veiksmīgs. 

Tomēr, lai tas tiktu līdz galam apstrādāts un naudas līdzekļi tiktu noņemti no pircēja konta, process vēl nebeidzas. 

Visbiežāk darbadienas beigās tirdzniecības vietā no POS termināļa uz tirgotāju apkalpojošo banku tiek nosūtīti visi dienas laikā veiktie karšu pirkumi. 

Ņemot vērā šo informāciju, tiek sagatavots finanšu pieprasījums un nosūtīts VISA vai Mastercard, kas tālāk sadala pieprasījumus bankām, kas izdevušas kartes. Tālāk tiek sameklēta konkrētā rezervētā naudas summa, tā tiek atbloķēta, un tajā brīdī tiek veikts naudas pārskaitījums no kartes konta.

Rezervācijas ilgums

Kamēr nav saņemts finanšu darījums, šis pirkums redzams kā rezervēts darījums. Parasti finanšu darījums tiek atsūtīts pāris darbdienu laikā. Ja tas netiek atsūtīts 14 dienu laikā, banka atceļ naudas summas rezervāciju. 

Ja summa ir neliela, var nogaidīt šīs 14 dienas vai arī sazināties ar savu banku, izskaidrot situāciju un iesniegt POS termināļa izdruku par neveiksmīgo darījumu. Tad banka var atcelt attiecīgo rezervāciju, negaidot šīs 14 dienas.

Līdzīgi procesu skaidro arī AS SEB banka pārstāve Jeļena Novaka – brīdī, kad klients veic darījumu ar karti, banka saņem autorizācijas pieprasījumu, un tirgotājs pārbauda, vai kartes lietotājs ir tiesīgs veikt attiecīgu darījumu un vai viņa kartei ir pietiekami līdzekļu šim darījumam. 

Apstiprinot autorizāciju, bankai ir pienākums rezervēt darījuma summu, lai klients to neiztērē citiem mērķiem. 

Šajā brīdī summa klienta kontā parādās kā rezervēta, taču vēl arvien atrodas klienta kontā.

Tirgotājs vēlāk (parasti 2–3 dienās) nosūta visus apstiprinātos darījumus apstrādei, ko nodrošina maksājumu karšu sistēmas, piemēram, Mastercard un VISA. Tikai pēc tam banka reāli pārskaita naudu no klienta konta tirgotājam.

“Darījuma rezervācijas ilgums atkarīgs no darījuma veida, tas var sasniegt līdz pat 30 dienām tādiem darījumiem kā viesnīcu rezervēšana vai auto noma. Taču standarta pirkumu darījumiem tas šobrīd ir septiņas dienas,” stāsta SEB bankas pārstāve.

Ja kaut kāda iemesla dēļ maksājums ar karti neizdodas, tirgotāja pienākums ir nosūtīt uz banku autorizācijas pieprasījuma atsaukumu. Saņemot to, banka atceļ rezervāciju. Ja tirgotājs šādu atsaukumu nenosūta, bankai neesot tiesību atcelt klienta kontā rezervēto summu ne agrāk kā pēc 7 dienām.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.