Kādas var būt sekas, ja, veicot pārskaitījumu tuviniekiem, maksājuma mērķī regulāri ieraksta dažādus jokus? Vai tiešām kāds var likt paskaidrot, kaut ko pierādīt? Vai par to var sodīt? Jautā Inese S.

Joki var sagādāt raizes

SEB bankā stāsta – pārskaitot naudu tuviniekiem, klienti tiešām dažkārt mēģinot pajokot un maksājuma mērķa lauciņā ierakstot kādu asprātību, joku jeb neatbilstošu informāciju. Taču tas klientam var sagādāt liekas raizes, jo bankai var nākties maksājumu apturēt. 

SEB banka pastāvīgi sekojot līdzi klientu pārskaitījumiem un 

pievērš uzmanību ne vien tam, vai maksājumā norādītais saņēmēja vārds sakrīt ar konta īpašnieka vārdu, bet arī maksājuma mērķī norādītajai informācijai.

Tā neesot banku iegriba, jo šāda kontrole jāveic saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanaslikuma un Sankciju likuma prasībām un ļauj ievērot principu zini savu klientu, kas ir visu banku un finanšu iestāžu pienākums.

Maksājumus caurskata ne tikai sūtītāja banka, bet arī korespondentbankas un saņēmēja banka. Katra maksājumā iesaistītā banka par pārskaitījumu var izvirzīt dažādas informācijas prasības.

Reaģē uz aizdomīgiem atslēgvārdiem

Bankas sistēmas reaģē uz dažādiem atslēgvārdiem maksājumos, piemēram, teroristisku organizāciju nosaukumiem, sankciju sarakstos iekļautām personām vai uzņēmumiem, norādēm par terorisma finansēšu, kā arī citām līdzīgām aktivitātēm.

Pat ja bankas darbinieki apzinās, ka salīdzinoši nelielas summas maksājumā dzīvesbiedram dažādas frāzes domātas kā joks, maksājums tik un tā jāaptur, jāsazinās ar klientu un jānoskaidro papildu informācija par norādīto maksājuma mērķi.

Rezultātā šādi joki var sagādāt klientam liekus sarežģījumus, jo informācijas noskaidrošana un situācijas apzināšana var aizņemt pat vairākas dienas un attiecīgi maksājums aizkavēties. 

Papildu jautājumi par aizdomīgiem maksājumu mērķiem bankai var rasties arī klienta konta izraksta caurskatīšanas laikā, piemēram, ja persona pieteikusies kredītam.

AS Citadele banka Karšu un maksājumu daļas vadītājs Andris Lazdiņš piebilst – neapdomīgi joki maksājuma mērķī var izraisīt nopietnas sekas: ne tikai aizkavēt kāda svarīga maksājuma veikšanu, bet arī sniegt paskaidrojumu bankas darbiniekiem. Arī Citadele bankā bankas automātiskā sistēma atlasa aizdomīgos vārdus, bet bankas darbiniekiem pēc tam jāsazinās ar klientu, lai pārliecinātos, vai maksājumu var izpildīt. 

Noteikti jāizvairās maksājuma uzdevumā pajokot par tēmām, kas saistītas ar nopietniem likuma pārkāpumiem. Pēc šādām asprātībām jārēķinās, ka naudas pārskaitījums aizkavēsies. Jāatceras, ka vispareizāk maksājuma mērķi norādīt īsi, konkrēti un precīzi, bet ar tuviniekiem jokoties citviet.

Der zināt!

Lai pārskaitījumi noritētu maksimāli ātri un bez starpgadījumiem, maksājuma mērķī jānorāda nepārprotama, precīza informācija, kāpēc pārskaitījums veikts.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.