2. augustā Vecpiebalgas pakalnos ieplānots īpašs notikums – 2. Vislatvijas audēju saiets "Vēveru dienas Vēveros".
Lai uzzinātu vairāk par pasākuma iecerēm un programmu, "Kultūrzīmes" sazinājās ar Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja (LEBM) Izglītības un informācijas nodaļas vadītājas pienākumu izpildītāju Andu Skuju. Taču vispirms aicinājām vēsturnieku un LEBM lauku ekspozīcijas "Vēveri" pārzini Edgaru Žīguru ieskicēt lielās audēju saimniecības vēsturi – vietas, kuras vārds ar aušanu cieši saistīts jau gandrīz piecus gadsimtus.
Vēveros ir sirds darbs
Kā nonācāt Vēveros?
E. Žīgurs: Kad pusaudžu gados personība vēl tikai veidojās, jau sapratu, ka Latvijas vēsture un latviešu tradīcijas man ir ļoti svarīgas. Tas laiks šķiet tik sen, vēl pirms atmodas – tāds priekšatmodas laiks –, kad sabiedrībā sāka parādīties pirmās runas par Latvijas valsti un kultūras vērtībām. Sākumā runāja klusi, vēlāk arvien skaļāk un pārliecinošāk. Tas viss man bija kaut kas jauns un aizraujošs. Sāku meklēt trimdas latviešu autoru darbus, protams, tolaik tas nebija vienkārši vai legāli. Atceros, piemēram, Brasliņa un Grīna darbus. Tad arī parādījās interese par folkloras kustību, pirmajiem "Baltica" festivāliem, latviešu literatūru.
Tas arī noteica manu ceļu. Vēlāk jau dzīvoju Piebalgas pusē un, kad iepriekšējā kolēģe no Vēveriem aizgāja, atnācu viņas vietā. Man ir ļoti svarīgi, ka varu strādāt tieši Vēveros un turpināt popularizēt latviskās tradīcijas. Šis noteikti nav darbs, ko izvēlos peļņas dēļ. Tas ir sirds darbs, un tas saskan ar to, ko vēlos darīt dzīvē.
Piebalgas Vēveriem ir vismaz 400 gadu sena vēsture. Kā izskatījās dzīve tajā laikā?
Nesen tika izstrādāts jauns ceļvedis par Vēveriem un atklājās, ka Vēveru vēsture patiesībā ir vēl senāka – pagājuši 475 gadi, kopš šī vieta pirmoreiz pieminēta. Par senākajiem laikiem ir saglabājušās vien fragmentāras liecības, taču tās ir kā mazi lodziņi, kas ļauj ielūkoties pagātnes dzīvē. Pirmā zināmā pieminēšana datēta ar 1550. gadu – tajā minēta Vēveru sēta. Ir norādīts, ka tur dzīvojis leimanis. Tas bija īpašs zemnieka statuss, kam bija dienesta pienākumi, bieži vien saistīti ar militāriem vai amatniecības uzdevumiem. Leimaņiem parasti nebija jāmaksā parastās klaušu nodevas. Balstoties uz vietvārdu "vēveri" un tā vācu izcelsmi, kas saistīta ar aušanu, var izvirzīt pieņēmumu, ka jau tolaik šeit varētu būt dzīvojis audējs, kurš apgādāja Vecpiebalgas pilsmuižu ar audumiem.
Līdz 1601. gadam Vēveru sēta kļuva par vienu no lielākajām saimniecībām apkārtnē. Tolaik tā bija vienīgā saimniecība pagastā ar vienu arklu. Arkls tolaik bija mērvienība, kas raksturoja zemes auglību un darbaspēka apjomu. Šis fakts var liecināt par saimniecības turību un īpašu statusu. Pilnīgāku priekšstatu par dzīvi Vēveros sniedz 19. gadsimta liecības. Tad kļūst skaidrs, ka aušana šeit bijusi galvenā nodarbošanās un iztikas avots. Teju katrā mājā bijušas vairākas stelles, dažviet pat līdz piecām. Īpaši ziemas un pavasara mēnešos, kad lauku darbi bija paveikti, stelles nepārtraukti klaudzēja. Austs tika arī naktīs – cilvēki strādāja maiņās, piemēram, vīrs un sieva pamīšus.
19. gadsimtā aušana Vēveros bija galvenais peļņas avots. Kāpēc tieši tā?
19. gadsimts Piebalgai bija turības un uzplaukuma laiks. To parāda arī tas, ka no šī novada nāca daudzi mākslinieki, literāti un intelektuāļi. Piebaldzēni varēja atļauties sūtīt savus bērnus skolās, nodrošinot tiem labu izglītību un iespēju redzēt pasauli. Vēverus nav iespējams nošķirt no Piebalgas plašākās vēstures – tās pašas likumsakarības un iespējas attīstīties bija arī šeit.
Pēc Lielā Ziemeļu kara Piebalga nonāca karavadoņa Borisa Šeremetjeva īpašumā. Pats Šeremetjevs par Piebalgu vēlāk rakstīja, ka šeit "nedzird ne suni rejam, ne gaili dziedam". Līdz pat Latvijas valsts izveidei Piebalga piederēja Šeremetjeva pēcnācējiem. 19. gadsimtā, kad Eiropā sākas diskusijas par dzimtbūšanas atcelšanu, Šeremetjevi bija visai progresīvi un iestājās par zemniekiem. Lai gan patiesībā viņi vienkārši atbalstīja moderno ekonomiku. Piebalgas zemniekiem jau dzimtbūšanas atcelšanas sākumposmā tika piešķirti "brīvie līgumi" – zemnieki vienojās ar muižu par fiksētu gada nomas maksu, bet peļņas veids palika viņu pašu ziņā. Atšķirībā no daudzām citām vietām, kur šādas pārmaiņas notika tikai pēc vairākiem gadu desmitiem, Piebalga kļuva par sava veida reformu priekšteci. Tādējādi Piebalgas zemnieki samērā agri saskārās ar tirgus ekonomikas principiem – katrs pats izvēlējās, kā nopelnīt nepieciešamo naudu. Ņemot vērā, ka Piebalgas zeme nebija īpaši auglīga un nevarēja konkurēt ar Zemgales līdzenumiem, vietējie saprata: lai izdzīvotu, ar zemkopību vien nepietiks. Ne velti ir teiciens: ja piebaldzēns izvēlējās nodarboties tikai ar zemkopību, tas nozīmēja, ka viņš jau ir izputējis. Tāpēc aušana kļuva par stabilu ienākumu avotu.