Nākamnedēļ, 10. aprīlī, uz pirmizrādi Latvijas Nacionālajā operā un baletā skatītājus pulcēs Čezāres Punji un Rikardo Drigo balets "Esmeralda". Izrādes muzikālais vadītājs un diriģents – Farhads Stade.
Balets "Esmeralda" pirmoreiz uzvests 1844. gadā Karaliskajā teātrī Londonā, bet Latvijas Nacionālajā baletā baletmeistara Osvalda Lēmaņa veidotajā versijā pirmoreiz iepazīts 1939. gadā. Horeogrāfa Aivara Leimaņa radītā "Esmeralda" būs jau ceturtais šī romantiskā stāsta iestudējums latviešu baleta vēsturē, kurā Viktora Igo slavenā romāna "Parīzes Dievmātes katedrāle" viduslaiku gaisotni uzburt palīdzēs Mārtiņa Vilkārša scenogrāfija un Ilzes Vītoliņas radītie kostīmi.
Izrādes muzikālais vadītājs un diriģents Farhads Stade līdzās darbam Latvijas Nacionālajā opera un baletā vada arī Rīgas 64. vidusskolas jaukto kori un Jelgavas novada Jaunsvirlaukas un Salgales pagastu jaukto kori "Svīri". Lai gan par visiem diriģenta pienākumiem ātri attrauc, ka tā esot vien apstākļu sakritība, kam neesot racionāla izskaidrojuma, par darbu Baltajā namā viņa balss skan negaidīti nopietni: "Sevi tur izjūtu."
Vai klasiskā baleta iestudējumu vajag saistīt ar laika aktualitātēm kultūrā un ģeopolitikā?
F. Stade: Tās ir strīdīgas lietas. Piemēram, kādas aktualitātes gan varētu saistīt ar "Romeo un Džuljetu", "Gulbju ezeru" vai "Apburto princesi"? Tiesa, "Apburtās princeses" beigu daļā skan sena franču himna… Man gan nepatīk teikt "māksla mākslai", tomēr visu tik tiešām nav vajadzīgs politizēt, kādreiz skatītājiem arī jāatpūšas. Baleta "Esmeralda" stūrakmens ir horeogrāfija ar absolūti zināmiem un populāriem baleta numuriem, tās ir lietas, ko baleta zinātāji nāk skatīties un vērtēt. Protams, arī Viktora Igo slavenā romāna "Parīzes Dievmātes katedrāle" mīlasstāsta versija baletā. Iepriekšējo reizi "Esmeraldu" Rīgā varēja redzēt pirms Operas nama lielās rekonstrukcijas.
Vai tā taisnība, ka šo baletu visvairāk iestudē Austrumeiropā?
Rietumos tas vēsturiski tiešām mazāk iestudēts. Kopumā savas karjeras laikā Punji uzkomponēja vairāk nekā divus simtus baletu, kā arī operas, mesas un simfonijas. Viņš rakstīja ļoti daudz, bet konspektīvi, mūsdienu izpratnē viņa partitūras būtu vairāk saucamas par skicēm, uzmetumiem, kuri domāti tieši tam orķestrim, ar kuru tai brīdī komponists kopā strādāja. Mūsu uzvedums izmanto komponista Jāņa Mediņa pagājušā gadsimtā izstrādāto partitūru, vēlāk instrumentāciju papildinājis arī diriģents Rihards Glāzups. Tas viss izskaidro gan to, ka katrā teātrī "Esmeraldas" instrumentācija ir nedaudz citāda, gan arī to, kāpēc balets tiek mazāk iestudēts – ne visos opernamos jau glabājas sagatavota partitūra.
Operas un baleta iestudējumus mēdz saukt par elitāriem, bet vienlaikus Latvijas Nacionālā opera un balets izteikti rūpējas par skatītāju audzināšanu, izglītošanas programmām.
Koros man bieži mēdz jautāt, uz kādu operu vai baletu lai dodas pirmoreiz, lai sāktu šo žanru saprast un iemīlēt. Parasti iesaku iet uz izrādi, kas šķietami ir klišeja, uz kādu no ļoti populārajiem iestudējumiem. Piemēram, ja "Karmena" ar slaveno "Habanēru" vai Hosē "Zieda" ārija nebūtu ģeniāls darbs, ja tajā nebūtu jēgas, tas nebūtu tik populārs! Tas būs labs sākums. Vai cits piemērs – "Gulbju ezera" mazo gulbīšu deja.
Neesmu bijis visās lielajās Rietumu koncertzālēs, bet reti kurā biļetes ir dārgas uz pilnīgi visiem iestudējumiem. Tiesa, ir dārgi koncerti, bet pieejami arī ļoti augstvērtīgi iestudējumi par noteiktu cenu, kas bieži zemāka par kinoseansa biļeti. Turklāt gan mūsu Opernamā, gan, riskēšu apgalvot, visos Rietumu operas un baleta namos ir gan bērnus, gan jauniešus izglītojošas programmas. Opera un balets nav finansiāli elitārs žanrs vidēja skatītāja makam! To pierāda arī pilnās skatītāju rindas Rīgas teātrī. Protams, jebkurā gadījumā dzīvas mākslas baudīšana prasa intelektuālu līdzdarbību, un, ja tas ir elitāri, tad lai ir!