“Latvijas Avīzes” 29, maija numurā rakstā “Banku filiāļu karte vēl miglaina” rakstījām, ko paredz likuma grozījumi par banku filiāļu, bankomātu pieejamību Latvijas reģionos, par to, ko sola komercbankas un sagaida iedzīvotāji.
Novados un mazpilsētās, kur komercbanku filiāles ir ļoti reta parādība, sava loma ir Valsts un pašvaldību vienotajiem klientu apkalpošanas centriem un vietējām bibliotēkām, kas palīdz iedzīvotājiem kārtot arī naudas lietas. Situāciju pēta reģionālie laikraksti – "Staburags", "Dzirkstele", "Brīvā Daugava", "Bauskas Dzīve", "Alūksnes un Malienas Ziņas" un “Ziemeļlatvija”.
Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru (VPVKAC) tīkla izveide Latvijā sākta 2015. gadā sadarbībā ar pašvaldībām un Latvijas Pašvaldību savienību. Patlaban šādi centri darbojas 35 pašvaldībās, kopā 229 vietās. Apkalpošanas centri veidoti kā vietas, kur iedzīvotāji var vienkopus pieteikt atsevišķus pieprasītākos valsts un pašvaldības pakalpojumus. Tomēr dzīve ir paplašinājusi VPVKAC lomu un daļa iedzīvotāju tajos vēršas, lai saņemtu atbalstu arī rēķinu samaksā, konta izdrukas iegūšanā un citās naudas lietās.
“Nelielam klientu lokam, kuri izmanto internetbanku, regulāri palīdzam veikt rēķinu apmaksu,” teic Smiltenes novada VPVKAC vadītāja Evija Valaine. Palīdzība tiek sniegta arī jaunas kartes pieteikšanā vai aktivizēšanā, ja iepriekšējā ir nozaudēta vai nobloķēta, izmantojot publisko datoru, kurā klients pats autentificējas.
“Nekustamā īpašuma nodokļa apmaksāšanas lietas, apbedīšanas pabalstu lietas, valsts nodevas. Printējam rēķinus, tad ar tiem cilvēki dodas uz pastu, kas mums Viesītē vēl ir tepat – pagasta pārvaldes ēkā – un maksā tur,” par centra sniegto palīdzību iedzīvotājiem stāsta Viesītes VPVKAC klientu apkalpošanas speciāliste Inese Ponomarenko. “Ja domājam, ka digitālajā vidē ar naudas lietām neprot darboties tikai pensionāri, nelabvēlīgo ģimeņu pārstāvji vai mazizglītotie, tad teikšu, ka tā nav taisnība. Mums šajos jautājumos lūdz palīdzību arī trīsdesmitgadnieki.
Lauciniekam problēmas var sagādāt arī fakts, ka beigusies kodu kalkulatora baterija.
Cilvēks domā, ka palīdzēsim to nomainīt, bet reāli viņam jādodas uz savu banku, un tas process var aizņemt pat divas nedēļas. Tā ka būtu jauki, ja Viesītē būtu sava bankas filiāle. Nevajag jau visu nedēļu, bet, piemēram, divas dienas nedēļā.”
Līdzīgu pakalpojumu klāstu saņem iedzīvotāji arī citos centros. Alūksnes novada Mālupes pagasta VPVKAC vadītāja Daiga Babule sarēķinājusi, ka centrā ar lūgumu palīdzēt norēķināties internetbankā un izdrukāt bankas konta pārskatu iegriežas vidēji desmit cilvēki mēnesī: “Tie pārsvarā ir vecākās paaudzes iedzīvotāji, kuriem mājās nav datora vai kuriem ir grūtības izprast nepieciešamo, kā arī maznodrošinātie, kuriem vajadzīgas bankas konta izrakstu izdrukas iesniegšanai Sociālo lietu pārvaldē.”
Arī bibliotēkas kalpo kā ceļvedis digitālo banku pakalpojumu labirintos. Piemēram, Jēkabpils novada Galvenajā bibliotēkā pēc padoma un atbalsta naudas lietu kārtošanā pērn vērsušies kopumā 574 apmeklētāji. Kopš komunālos rēķinus vairs nevar samaksāt bankomātā, palīdzības meklētāju loks bibliotēkā esot paplašinājies. Bibliotēkas pārstāve Lilija Kirilova: “Bieži šie ļaudis gatavi mums uzticēt pat savus “Smart ID” vai kodu kalkulatoru datus, lai tikai palīdzam samaksāt. To nedarām, jo tas nav likumīgi. Bet nāk arī maznodrošinātie, kuriem, lai iegūtu pabalstus, jāiesniedz bankas kontu izraksts sociālajam dienestam. Es pat zinu gadījumus, kad pensionārs lūdz, lai bibliotekārs samaksā viņa rēķinus elektroniski no sava konta, tā atvieglojot iešanu uz samaksas vietām, bet pats atdod šādi aizdoto skaidrā naudā.”