Digitālā mārketinga pasaule piedzīvo vienu no būtiskākajām transformācijām savas pastāvēšanas vēsturē. Mākslīgā intelekta tehnoloģijas ne vien ietekmē, bet pilnībā pārveido tradicionālo SEO jeb meklētājprogrammu optimizācijas pieeju.
Uzņēmumi, kas izmanto SEO pakalpojumus, tagad saskaras ar fundamentāli atšķirīgu realitāti – tādu, kurā vecie paņēmieni ne vienmēr darbojas un jaunās iespējas ir plašākas nekā jebkad agrāk. Lai pielāgotos pārmaiņām, MI ir jāuzskata nevis kā konkurents, bet kā instruments, kas pastāvīgi maina spēles noteikumus.
Gluži tāpat kā mobilo ierīču parādīšanās reiz mainīja mūsu ikdienas paradumus, MI rada pilnīgi jaunu pieeju tam, kā cilvēki meklē un patērē informāciju. Turklāt šīs pārmaiņas nav tikai tehniskas – tās būtiski ietekmē veidu, kā zīmoli komunicē ar savu auditoriju.
Lielo valodas modeļu ietekme uz meklēšanas uzvedību
Tradicionālā meklēšana pārlūkprogrammās balstās uz atslēgvārdu lietošanu, cilvēkiem ierakstot īsus, bieži vien gramatiski nepareizus vaicājumus. Taču jau šobrīd iespējams novērot, kā “ChatGPT”, “Google Bard” un citas MI tehnoloģijas lietotājiem ir iemācījušas ar meklētājprogrammām "sarunāties" kā ar dzīviem cilvēkiem.
Proti, tā vietā, lai atverot “Google” tiktu uzrakstīts "labākais restorāns Rīgā", liels daudzums ļaužu dod priekšroku kādai no MI lietotnēm, vaicājot: "Kur es varētu paēst garšīgas vakariņas Rīgas centrā ar draugiem?"
Kā redzams, šīm pārmaiņam nav tikai stilistisks raksturs. Tās atspoguļo krietni vien dziļākas izmaiņas, kurās informācijas meklēšana pāriet uz risinājumu meklēšanu. Citiem vārdiem sakot, lietotāji vairs nemeklē sausus faktus, bet gatavus risinājumus savām problēmām. Tas nozīmē, ka SEO satura optimizācija tagad pieprasa dziļāku izpratni par kontekstu un lietotāju motivāciju.
Lielie valodu modeļi spēj analizēt ne tikai to, ko lietotājs vaicā vai pauž, bet arī to, ko viņš patiesībā domā. Ja kāds meklē "kā uzlabot produktivitāti", MI “saprot”, ka cilvēks, iespējams, meklē laika pārvaldības padomus, darba organizācijas metodes vai pat tehnoloģiskus risinājumus. Šāda konteksta izpratne satura radītājiem paver pavisam jaunas iespējas.
Semantiskās meklēšanas ietekme uz SEO pakalpojumiem
Iedomājieties, ka meklētājprogramma spēj “lasīt starp rindām”, gluži tāpat kā cilvēks. Tieši tas šobrīd notiek ar semantisko meklēšanu – tehnoloģiju, kas analizē vārdu nozīmi, kā arī kontekstu un to kopsakarības. “Google BERT” algoritms jau vairākus gadus izmanto šādus principus, taču mūsdienu MI sistēmas padarījušas šo procesu daudz izsmalcinātāku.