Overcast 5.1 °C
T. 26.03
Eiženija, Ženija
SEKO MUMS
Reklāma
Cilvēki daudzās valstīs aģitē par "Teslas" boikotu. Pēdējās dienās aizvien skaļāka ir arī investoru balss, prasot Maska atkāpšanos no kompānijas vadības stūres. Attēlā: protesta akcija pagājušajā sestdienā, 22. martā, Londonā. "Nepērciet "Teslu"!" vēsta uzraksts uz plakāta.
Cilvēki daudzās valstīs aģitē par "Teslas" boikotu. Pēdējās dienās aizvien skaļāka ir arī investoru balss, prasot Maska atkāpšanos no kompānijas vadības stūres. Attēlā: protesta akcija pagājušajā sestdienā, 22. martā, Londonā. "Nepērciet "Teslu"!" vēsta uzraksts uz plakāta.
Foto: ZUMA Press/Scanpix

Kādreiz turīgas, mūsdienīgas, tehnoloģiju progresam atvērtas un videi draudzīgas personas statusu apliecinoša elektroauto zīmola reputācija pēdējās nedēļās sagruvusi.

Reklāma

Līdz šim tik populāro amerikāņu elektromobiļu pārdošanas apjomi pasaulē rūk, nogāzusies arī uzņēmuma akciju vērtība. Cilvēki gan ASV, gan citās valstīs aģitē par "Teslas" boikotu, citi rīkojas radikālāk, vēršot vandalismu pret šīs markas spēkratiem. Paradoksāli, bet šādus noskaņojumus provocē nevis kāds no konkurentiem, bet gan pats kompānijas izpilddirektors, viens no tuvākajiem ASV prezidenta Donalda Trampa līdzgaitniekiem miljardieris Īlons Masks. Taču "Teslas" nedienām ir arī citi iemesli.

Mašīnu boikots un demolēšana

Marta sākumā Vācijā veiktā aptaujā, kurā piedalījās vairāk nekā simt tūkstoši respondentu, 94% atzinuši, ka neizvēlēsies "Teslas" auto. Tomēr tas nav tikai pēdējā brīža noskaņojums vien. Jau pērn valstī, kas ir nozīmīgs elektromobiļu tirgus Eiropā, pārdoto "Teslu" skaits saruka par 41%, salīdzinot ar 2023. gadu, kamēr kopumā elektrisko auto pārdošanas apjomi Vācijā pieauga pat par 27%. Šis gads "Teslas" elektromobiļiem Vācijā nesis vēl smagāku triecienu – pirmajos mēnešos pārdošanas apjomi nogāzušies vēl par 70%, salīdzinot ar jau tā vājo iepriekšējā gada sniegumu.

Vācieši ir vieni no tiem, kas pasaulē visjūtīgāk reaģējuši uz "Teslas" izpilddirektora Īlona Maska izaicinošo publisko retoriku un izgājieniem. Kā atzīmē analītiķi, vāciešus īpaši sadusmojusi Maska iejaukšanās valsts iekšējās lietās, pirms vēlēšanām paužot atbalstu galēji labējai partijai "AfD".

Eļļu ugunij pielēja arī Maska uzstāšanās arēnā Vašingtonā šā gada 20. janvārī, kad viņš uz mirkli pacēla priekšā izstieptu roku. Šis žests daudziem atgādināja nacistu sveicienu. 

Tagad publiskajā telpā "Teslai" tiek piekārta arī "svastikas auto" birka.

Trampa sabiedrotais saniknojis ne tikai ļaudis ārvalstīs, bet arī daļu amerikāņu, kuri aicina boikotēt Maska vadītā uzņēmuma spēkratus. Lai mēģinātu dzesēt nokaitēto gaisotni un censtos glābt nežēlastībā kritušo zīmolu, pats Tramps izspēlējis publisku "Teslas" iegādes ainu.

Vandaļu sadedzinātas "Tesla Cybertruck" automašīnas Sietlas autonovietnē ASV šā gada 10. martā.

Amerikāņu vidū noskaņojums gan nav tik vienots kā Vācijā. Aptaujas rāda, ka republikāņu un konservatīvo vidū "Teslas" zīmola popularitāte pat pieaug. Tomēr tā nav ļoti laba ziņa ASV elektromobiļu ražotājam, jo elektrisko auto pieprasījumā liela loma ir liberāļiem, mērenajiem un neatkarīgajiem, kurus savukārt Maska personība, uzvedība un tandēmā ar Trampu īstenotā politika drīzāk atgrūž. Turklāt ASV izceļas arī ar vandalismu, demolējot "Teslas" dīleru centrus, dauzot un dedzinot šīs markas automašīnas.

"Tas mani patiesi šokē, ka kreisie izrāda šādu naida un vardarbības līmeni. Es vienmēr esmu domājis, ka demokrātiem vajadzētu būt empātijas un gādības partijai, un tomēr viņi dedzina automašīnas, pielaiž uguni dīleriem, raida lodes uz dīleru centriem un dauza "Teslas"," 19. martā intervijā telekanālam "Fox" notiekošo vērtēja Masks. Viņaprāt, šīs darbības finansējot un koordinējot kāds lielāks spēks.

Arī Vācijā reģistrēti vairāki uzbrukumi "Teslas" elektromobiļiem.

Latvijā Valsts policija gan nav novērojusi tendenci, ka vandaļi masveidā nodarītu kaitējumu tieši "Teslas" spēkratiem. "Šogad Rīgā reģistrēts viens gadījums, kad tīši bojāta šīs markas automašīna," informē Valsts policijas pārstāve Gita Gžibovska. "Proti, 10. janvārī reģistrēts materiāls par to, ka Rīgā, Jūrmalas gatvē, novietotai automašīnai "Tesla" izsists aizmugurējo durvju stikls."

Reklāma
Reklāma

Prasa atkāpšanos

"Uzņēmums "Tesla" tika vērtēts kā nākotnes līderis daudzās tehnoloģiju jomās. Un Masks tika uztverts kā šīs idejas virzītājs, celmlauzis un zināmā mērā arī tāds, kas spēj daudzas ieceres īstenot," raksturo SEB bankas ekonomists Dainis Gašpuitis. "Līdz ar to tas bija arī šīs personības virzīts attīstības izrāviens. Savukārt 

šobrīd, Maskam ieņemot pozīciju, ka viņš arvien vairāk sāk darboties ar publisko domas ietekmēšanu un noteiktu politisku uzskatu proponēšanu, kā arī zināmā mērā – iesaistīšanos tajā visā, viņš sāk šo uzticības kredītu strauji dzēst.

Mēs varētu to nosaukt par uzticības krīzi."

Kā atzīmē ekonomists, Maska ciešās attiecības ar Trampu un pašreizējās Baltā nama administrācijas piekoptā konfrontācijas politika, tostarp starptautiskās tirdzniecības jomā, ir radījusi apstākļus situācijai, kas novērojama Eiropā un Kanādā, kur "Teslas" automašīnu tirgus ir būtiski lejupejošs. "Biznesā uzticība un reputācija ir ļoti augstā vērtē, un, ja tā zūd, tas, protams, rada ļoti fundamentālas problēmas uzņēmumam," spriež Gašpuitis.

Uzraksts dīleru centra logā: "Mēs arī viņu ienīstam."

Pēdējās dienās aizvien skaļāka ir "Teslas" investoru balss, prasot Maska atkāpšanos no kompānijas vadības stūres. Piemēram, ilggadējais investors Ross Gerbers šādu ierosinājumu izteicis vairākās intervijās. Viņaprāt, Masks ir novērsis fokusu no kompānijas, ņemot vērā viņa interešu paplašināšanos, turklāt viņš esot kļuvis arī pārāk šķeļošs. Gerbera 106 miljonus dolāru vērtajai kompānijai "Gerber Kawasaki Wealth Management" pieder 262 352 "Teslas" akcijas, kas ir neliela daļa no aptuveni 3,2 miljardiem akciju kopapjoma, tomēr tā veido nozīmīgu daļu ieguldījumu sabiedrības portfelī. Jāpiebilst, ka 2023. gadā Gerbers uzsāka "Teslas" akciju pārdošanu.

Maska faktors nav vienīgais

Atzīstot paša Maska "pienesumu" grūtībās, kādās nonācis viņa vadītais uzņēmums, analītiķi vienlaikus atzīmē, ka nebūtu pareizi visu norakstīt uz to vien. Amerikas elektromobiļu tirgū "Teslai" aizvien spēcīgāku konkurenci veido "General Motors", "Ford", "Honda" un "Hyundai", bet pasaules mērogā arvien lielāku tirgus daļu iekaro ķīnieši.

Lai arī pērn "Tesla" pēc auto pārdošanas apjoma joprojām bija pasaules čempione, amerikāņiem uz pēdām strauji min Ķīnas autoražotāji – liecina portāla "Motor1" veiktā tirgus analīze. Pērn pasaulē kopumā pārdoti 1,79 miljoni "Teslas" automašīnu, kas ir par 1,1% mazāk nekā 2023. gadā. Turpretī Ķīnas "BYD" 2024. gadā pārdoto elektromobiļu skaitu audzēja par 12%, sasniedzot 1,76 miljonu atzīmi, tādējādi gandrīz noķerot amerikāņus.

Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas apkopotie dati par šā gada janvāri rāda, ka "Teslas" reģistrācija Eiropas Savienībā, Islandē, Lihtenšteinā, Norvēģijā, Šveicē un Apvienotajā Karalistē ir kritusies par 45% salīdzinājumā ar pērno janvāri. "Tesla" šogad Eiropā ir piedzīvojusi vislielāko pārdošanas apjomu samazinājumu, salīdzinot ar jebkuru citu autoražotāju. Savukārt lielākais pieaugums – par 36,8% – bija Ķīnas "SAIC Motor". 

Runājot par šā gada sākumā piedzīvoto "Teslas" pārdošanas kritumu, autotirgus eksperti mēdz atzīmēt arī ražotāja solītos spēkrata atjauninājumus, kas potenciālos pircējus, iespējams, mudinājis nogaidīt.

Tikmēr "Teslas" reputācija turpina saņemt vienu triecienu pēc otra: nu jau, šķiet, šķobās arī iepriekš cildinātā auto kvalitāte. Pagājušajā nedēļā uzņēmums paziņojis, ka atsauc visus saražotos "Cybertruck" automobiļus drošības apsvērumu dēļ. Iemesls nav maznozīmīgs – pastāv risks, ka visiem 46 tūkstošiem saražoto "Cybertruck" braukšanas laikā var atdalīties virsbūves detaļas, kas var radīt apdraudējumu citiem satiksmes dalībniekiem.

Reklāma
Reklāma

Pienesums miljardiera bagātībai

Klauns: "Šeit lejā "Teslas" dod par velti." (Tālāk attēlota uzrunātā cilvēka rīcība.)

"Tesla", kosmosa tehnoloģiju uzņēmums "SpaceX", jaunuzņēmums "xAI", "X Corp" (bijušais "Twitter"), tuneļu būves jaunuzņēmums "Boring Company" un medicīnas tehnoloģiju uzņēmums "Neuralink" – tā ir daļa no nozīmīgākajiem Maska aktīviem. Un, kā atzīmē izdevums "Forbes", vairākus gadus tieši elektromobiļu ražošana deva lielāko pienesumu miljardiera bagātībai.

Masks prezidenta vēlēšanu kampaņā Trampa atbalstam ieguldīja vairāk nekā 200 miljonus dolāru. Un pirmajās nedēļās pēc Trampa uzvaras šie ieguldījumi atmaksājās ar uzviju. Pagājušā gada izskaņā Masks sasniedza cilvēces vēsturē nepieredzētu bagātības apmēru – 400 miljardi dolāru. Tomēr jau šā gada sākumā tirgus svārstības aizskalojušas no tā gandrīz 100 miljardus dolāru. Aģentūra "Bloomberg" lēš, ka Maska īpašums joprojām pārsniedz 300 miljardu dolāru vērtību.

Trampa uzvara vēlēšanās vairoja investoru optimismu, un "Teslas" akciju vērtība decembrī uzskrēja debesīs – līdz 480 dolāriem par akciju. Tomēr šī gada sākums, kad Masks uzņēmās Valdības efektivitātes departamenta (DOGE) vadību, atspēlējās ar strauju "Teslas" akciju vērtības kritumu, zaudējot pat pusi no augstākā vērtības līmeņa. Maskam pieder 12% "Teslas" akciju 97,8 miljardu dolāru vērtībā. Tagad par vērtīgāko miljardiera aktīvu kļuvis "SpaceX", kur viņam pieder 42% akciju 147 miljardu dolāru vērtībā.

Pašlaik "Teslas" akcijas cena ir aptuveni 230 dolāri un uzņēmuma kopējā vērtība ir samazinājusies no 1,5 triljoniem līdz aptuveni 715 miljardiem dolāru. 

Kā salīdzina aģentūra "DPA", ASV autobūves giganta "Ford" tirgus vērtība ir aptuveni 40 miljardi dolāru, bet "General Motors" – aptuveni 48 miljardi.

Latvijas banku sniegtā informācija liecina, ka "Teslas" akcijas bijušas populāras arī Latvijas investoru vidū. Kā šobrīd pareizāk rīkoties? "Jā, šobrīd novērojam straujas "Teslas" akciju vērtības svārstības, bet investoriem nevaram ieteikt konkrētu rīcību," teic SEB bankas ekonomists Gašpuitis. "Viena no atziņām – šādos apstākļos mētāties un strauji reaģēt uz kaut kādiem notikumiem, pašam nezinot savu stratēģiju, kā rīkoties, ir nepareiza pieeja."

Tāpat Gašpuitis atzīmē, ka nav izslēgts arī scenārijs, ka akcijas pēc spēja krituma strauji atgūstas. Tomēr pastāv arī citi iespējamie scenāriji. "Līdz ar to vienīgais ieteikums investoriem ir saglabāt vēsu prātu. Ilgtermiņa skatījums ir pats svarīgākais. Skaidrs, ka šīs personas [Maska] ietekme kādu laiku šajā uzņēmumā saglabāsies ļoti liela, bet es domāju, ka šāda tehnoloģiju uzņēmuma potenciāls tik vienkārši nepazudīs. Tomēr šķiet, ka "Tesla" vismaz uz laiku būs Maska ķīlnieks," rezumē Gašpuitis.

Latvijā "Tesla" joprojām pieprasīta

Latvijā reģistrēto auto statistika vismaz pagaidām neuzrāda "Teslas" popularitātes kritumu, kā tas vērojams citās Eiropas valstīs. Gluži pretēji – šā gada pirmajos mēnešos Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) reģistrēts 131 šīs markas auto, kas ir jauns rekords salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu attiecīgajiem periodiem. Piemēram, pērn janvārī un februārī Latvijā tika reģistrētas 86 "Teslas", bet 2023. gada pirmajos mēnešos – 46.

Reklāma
Reklāma

"Tesla" mūsu valstī ir vispopulārākais elektromobilis, iedzinējos atstājot "BMW", "VW" un "Nissan". Pirmais "Teslas" elektroauto Latvijā reģistrēts 2013. gadā, un līdz šā gada martam kopumā mūsu valstī reģistrēti 1834 šīs markas spēkrati. Tostarp 339 "Teslas" iegādātas, izmantojot atbalstu iedzīvotājiem bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei, kas tiek sniegts Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII) ietvaros. Tas ir 3350–9000 eiro atbalsts elektro vai hibrīda auto iegādei. Cik noprotams no Klimata un enerģētikas ministrijas, "Teslu" iegāde arī nākotnē Latvijā tiks stimulēta ar šo atbalsta mehānismu.

Uz attēla, kurā ir arī Īlona Maska portrets, anglisko rakstīts: Gandrīz sajutos slikti, skatoties, kā Īlona zīmols izkūp dūmos, bet tad atcerējos, ka "empātija ir fundamentāls Rietumu civilizācijas vājums". Devos tālāk."

Latvijā nav oficiālā "Teslas" dīlera, un mums tuvākais šāda veida centrs nesen atvērts Viļņā. Līdz ar to Latvijā ievestie jaunie spēkrati ir no cita dīlera pārņemtas automašīnas, tātad ir savā ziņā grūti vērtēt, vai un kā notikumi pasaulē tieši ietekmē Latvijas tirgu. Vienlaikus latvieši pamatā pērk no Skandināvijas ievestas mazlietotas un lietotas "Teslas", un to iegādes apjomi aug. Pretēji patērētāju noskaņojumam citos tirgos CSDD reģistrēto "Teslu" skaita pieaugums vērojams arī šā gada pirmajos mēnešos.

""Tesla" līdz šim ir bijusi ļoti pieprasīta Latvijā, un pagaidām tas nemainās," atzīst Auto asociācijas valdes loceklis Krišs Lipšāns. Šogad līdz 16. martam jau iegādāti kopumā 175 šīs markas elektroauto. Pirms gada šajā periodā tika nopirktas 102 "Teslas".

"Šogad būtiski pieaudzis 5–7 gadus vecu "Teslu" īpatsvars," 

Latvijas pircēju paradumus analizē Lipšāns. "Tas varētu būt saistīts ar to, ka šāda vecuma mašīnai cena ir daudz labāka un papildus tai joprojām ir baterijas garantija, kā arī uz to attiecina bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādes atbalstu."

Kā atzīmē asociācijas pārstāvis, iepriekšējos gados lietotu elektromobiļu tirgū "Teslai" nebija daudz labu konkurentu, jo citi ražotāji savus elektriskos braucamos attīstīja nedaudz vēlāk. "Taču šobrīd situācija ir mainījusies un vairs nav problēmu iegādāties arī citu marku lietotu elektroauto. Tas nozīmē, ka "Teslai" nākotnē jārēķinās ar lielāku konkurenci," norāda Lipšāns.

"Es personīgi nekad dzīvē nepirktu "Teslu"," atzīst auto eksperts. "Un nevis Maska vai kādu citu jautājumu dēļ, bet tāpēc, ka par to pašu naudu var nopirkt labāku elektromašīnu – ar labāku komplektāciju, kvalitatīvāku salona apdari un citām lietām."

Vides investīciju fonda apkopotie dati par iedzīvotājiem sniegto atbalstu "zaļu" auto iegādei liecina, ka "Tesla Model 3" automašīna pirkta vidēji par 30 496 eiro, bet "Model Y" – par 47 160 eiro, kas līdz ar to bijis visdārgākais elektromobilis. Virs 40 tūkstošu eiro vērtu ilgtspējīgu spēkratu klubiņā ir "Volvo XC40", "VW ID.4", "Toyota RAV4", "Nissan Ariya", "Škoda Enyaq" un "Audi E-tron". Savukārt lētāko galu veido "Dacia Spring" (vidējā cena 14 439 eiro), "BMW i3" (20 777 eiro) un "Nissan Leaf" (21 994 eiro). Vidējās cenas aprēķinā ņemta vērā gan jaunu, gan lietotu elektroauto iegādes cena.

Gan ekonomists Gašpuitis, gan autonozares eksperts Lipšāns pieļauj, ka, samazinoties "Teslas" pārdošanas apjomiem noteiktos tirgos, iespējams, šīs mašīnas pircējiem tiks piedāvātas ar izdevīgākiem nosacījumiem. 

"Ja, piemēram, Vācijas tirgus šobrīd bremzē, citos tirgos mašīnas var tikt piedāvātas par mazākām naudām, lai veicinātu noietu un mēģinātu kompensēt kritumu," 

atzīmē Lipšāns. Viņš pieļauj, ka arī Latvijas patērētāji to varētu izjust caur jaunatvērto "Teslas" dīleru centru Viļņā.

Arī Gašpuitis piebilst, ka "Teslas" boikots Eiropā un Kanādā varētu spiest šo auto cenas uz leju.

Latvijas braucēju pieredze: par vai pret "Teslu"

  • "Vai es tagad nožēloju savu pirkumu? Droši vien ne. Ja tagad būtu jāizvēlas, ko pirkt, jā, droši vien padomātu par savu izvēli ciešāk," teic "Teslas" saimnieks, IT speciālists Artūrs Sosins. "Tomēr uzskatu, ka "Teslām" baterijas tehnoloģija ir visstabilākā, ko apliecina arī vairāk nekā desmit gadus ilga statistika, kamēr daudziem citiem elektroauto, kas tirgū ienākuši vēlāk, šādas statistikas nemaz nav." Viņaprāt, vērtējot cenu pret kvalitāti, "Tesla" joprojām ir viena no labākajām elektromobiļa izvēlēm. "Turklāt tā ažiotāža, kas šobrīd ir ap šo auto, "Teslas" cenu gāž uz leju, līdz ar to varbūt padara to pat par vēl pievilcīgāku izvēles iespēju nekā agrāk," spriež Artūrs. Viņš vērtē, ka "Teslas" boikots Vācijā saistīts ar to, ka Masks specifiski vairāk iesaistījies tieši šīs zemes politiskajos procesos, kamēr uz Latviju tas tik tieši neattiecas "Bet, ja tas kaut kādā veidā atsauksies arī uz mums pašiem, domāju, ka Latvijas iedzīvotāju noskaņojums var arī strauji mainīties," uzskata Sosins un piebilst: "Pērkot lietotu mašīnu, kā tas ir manā gadījumā, tu īsti neizdari nekādu pakalpojumu ne Maskam, ne "Teslai" kā kompānijai. Citādi ir, ja tiek pirkts jauns auto, bet jaunu spēkratu es nekad neiegādātos."
  • Uzņēmēja Mairita Solima stāsta, ka, savulaik izvēloties savu elektromobili, lūkojusies arī "Teslas" virzienā, tomēr izvēlējusies citas markas spēkratu: ""Tesla" man nelikās uzticama, tas ir Amerikas ražojums, un arī pārāk dārga. Kā izrādās, mana izvēle bija tikai pareiza."
  • Uzņēmējs un bijušais politiķis Māris Gailis ar "Teslu" braucis divarpus gadus, bet tagad to nomainījis pret citas markas elektromobili. Kopumā "Tesla" viņu apmierinājusi, taču esot arī lietas, kur "amerikānis" atpaliek no Eiropas konkurentiem: "Tā ir mašīna – dators. Tas nozīmē, ka tev visa vadība atrodas uz skārienjutīgā ekrāna, un tas ir diezgan apgrūtinoši. Ceļu stāvoklis mums ir tāds, kāds nu ir, un tev ir jātrāpa ar pirkstu uz ekrāna, tu netrāpi, un tas novērš uzmanību no ceļa. Tas man krita uz nerviem." Runājot par pasaulē uzplaiksnījušo noskaņojumu pret "Teslu", Gailis saka: "Tas ir stulbi. Kāds tam sakars ar uzņēmuma vadītāju vai īpašnieku. Ja tā manta ir laba, tad tā ir laba." Ekspolitiķis arī vērtē, ka ir muļķīgi Maskam kaut ko pārmest: "Viņš savā Amerikā dara to, ko viņam prezidents ir uzticējis." Gailis vēl piebilst: "Jūs taču zināt, ka Latvijā viss atnāk ar 5-10 gadu nokavēšanos. Tad, kad Masks varbūt jau sen būs kapos, tad varbūt tas vilnis līdz mums atnāks."
Eiropas Savienības finansēts. Paustie viedokļi un uzskati atspoguļo autora(-u) personīgos uzskatus un ne vienmēr sakrīt ar Eiropas Savienības vai Eiropas Izglītības un Kultūras izpildaģentūras (EACEA) viedokli. Ne Eiropas Savienība, ne EACEA nenes atbildību par paustajiem uzskatiem.

Līdzfinansē LR Kultūras ministrija.

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
DDvestkopa

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma