Lai visa svarīgā informācija par pacientu ārstu rīcībā nonāktu nekavējoties, pateicoties Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) finansiālam atbalstam, darboties sākusi elektroniskā datu apmaiņas sistēma ar NMPD un 13 slimnīcām. Katrai brigādei automašīnā tagad ir mūsdienīgs planšetdators, ar kura palīdzību elektroniskajā izsaukumu kartē var ievadīt visu ar izsaukumu un pacientu saistīto informāciju un dažu minūšu laikā to nosūtīt slimnīcai.
"Patlaban Neatliekamā medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) brigāde Bauskā uzņem pacientu, kuram ir akūti smadzeņu darbības traucējumi, tātad ir aizdomas par insultu. Brigādes mediķis jau ātrās palīdzības mašīnā savā planšetdatorā ievada informāciju par slimnieka veselības stāvokli, par veiktajām medicīniskajām manipulācijām un nosūta mūsu slimnīcas uzņemšanas nodaļai. Ārsti datorā redz oranžīgi sarkanu mirgojošu līniju. Kad uz tās uzspiež, parādās informācija par pacientu, un mēs varam laikus sagatavoties viņa uzņemšanai," rāda Jelgavas pilsētas slimnīcas vadītājs Kārlis Smilga.
Aptauja
Kurš no jaunievedumiem Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestā, jūsuprāt, ir visvērtīgākais
Agrāk NMPD par pacienta nogādāšanu uz slimnīcu pabrīdināja telefoniski, dokumentāciju aizpildīja papīra formā ar pildspalvu. Nu tā ir pagātne, jo vadošais veselības aprūpes nozares informācijas tehnoloģiju (IT) izstrādātājs SIA "Meditec" ir radījis informācijas sistēmu "Emy" speciāli operatīvajiem dienestiem. Tas devis iespēju jaunam IT risinājumam, proti, NMPD saslēgties vienā sistēmā ar ārstniecības iestādēm, kuras laikus tiek brīdinātas, ka ceļā uz slimnīcu ir ļoti smagi slims pacients. Taču
Kārlis Smilga neslēpa, ka tāpat kā ar e-veselību, arī "Emy" sistēma vēl neesot izcila, vēl nepieciešams noiet kādu gabaliņu, lai tā par tādu kļūtu, bet virziens gan esot pareizs.
Dmitrijs Sergejevs, NMPD brigāžu atbalsta vadības centra vadītājs, pastāstīja, ka vēl pirms diviem gadiem, nogādājot pacientu slimnīcā, NMPD brigāžu vadītāji aizpildījuši papīra formāta nosūtījumu jeb neatliekamās medicīniskās palīdzības pavadlapu – gana apjomīgu Ministru kabineta noteikumos apstiprinātu veidlapu. Tajā norādīti pacienta dati, apraksts, kas ir noticis, uz kuru slimnīcu pacients nogādāts, kurš nogādājis, atzīmēti arī pacienta vitālie rādītāji: spiediens, pulss, elpošana, skābekļa piesātinājums utt. Tas aizņēmis daudz laika un liedzis NMPD mediķiem laikus atbrīvoties, lai dotos nākamajā izsaukumā.
D. Sergejevs: "Šobrīd slimnīca par pacientu saņem informāciju ērtā formātā, un slimnīcas personālam vairs nav jāzīlē, ko mediķis neskaidrā rokrakstā ir uzrakstījis. Eiropas finansējums ir devis iespēju iegādāties jaunas planšetes, kas ātri darbojas un ļoti atvieglo brigāžu darbu, izslēdzot kļūdainas informācijas nodošanu slimnīcām."
Diemžēl "Emy" sistēmai vēl nav pieslēgušās divas lielākās valsts slimnīcas – Paula Stradiņa Klīniskā universitātes slimnīca un Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca, jo tām ir nepieciešams finansējums, lai pilnveidotu savus samērā atpalikušos IT risinājumus un saslēgtos ar operatīvajiem dienestiem speciāli radīto "Emy". Visticamāk, tas tikšot izdarīts šī gada laikā.
Atgriezeniskā saite ar slimnīcām jeb Kā mācīties no savām kļūdām
Vai elektroniskā datu apmaiņas sistēma starp NMPD un slimnīcām dod iespēju mediķiem mācīties no savām kļūdām? Vai NMPD brigādes uzzina, vai viņu noteiktā iespējamā diagnoze un izvēlētā neatliekamās medicīniskās palīdzības taktika ir bijusi pareiza?
Arī iepriekš, kad mediķi pildīja pavadlapu ar roku, bija paredzēts noplēšams talons, kuru aizpildīja slimnīca.
Tajā tika ierakstīts, kāda diagnoze pacientam ir konstatēta, un bija redzams, vai tā sakrīt, nesakrīt vai daļēji sakrīt ar to, ko noteikusi NMPD brigāde. Tas tika izmantots brigāžu darba kvalitātes kontrolei.
NMPD ārsti atceras, ka Rīgas reģionālajā centrā ik pa trim mēnešiem esot rīkotas obligātās konferences, kurās katram mediķim individuāli izsniedza paciņu ar viņa taloniem. Tos šķirstot un lasot, katrs varēja pārliecināties, vai ir pareizi vai nepareizi novērtējis pacienta stāvokli. Taču problēma esot bijusi tā, ka ne visas slimnīcas talonus aizpildījušas. Pat no Rīgas lielajām slimnīcām saņemts atpakaļ ne vairāk kā 60% šo talonu. Tas bijis sarežģīti, jo kādam bija jābrauc uz slimnīcas statistikas nodaļu, lai saņemtu maisus ar pieminētajiem taloniem. Bet, kopš aktualizējās jautājums par pacientu datu aizsardzību, nekādi taloni vairs netiekot izsniegti, jo, ej nu zini, kura rokās nonāks pacientu sensitīvie dati.