“Tu esi slinka govs,” tā Mārītei (vārds mainīts) pusaudzes gados teica vecmāmiņa. Mārīte jau pārkāpusi 50 gadu slieksni, tomēr šos vārdus viņa atceras kā šodien. Toreiz viņa neuzskatīja, ka ir slinka. Viņu gluži vienkārši neinteresēja lauku darbi. Sirds vairāk vilka pie grāmatām, bet vecmāmiņas uzskatos tā bijusi vien tāda laika nosišana, acu bojāšana.
Šobrīd Mārīte ir skolotāja vidusskolēniem, sava vecuma un statusa dēļ nonākusi pretējā pozīcijā. Viņa ir izmisusi par to, cik mūsdienu jaunatne ir neieinteresēta literatūrā. “Pedagogam ir atņemti visi instrumenti,” viņa apgalvo, sūkstīdamās par to, ka nekādi nespējot motivēt izlasīt kaut fragmentu no kāda literāra darba. Ja uzdoto no visas klases izlasījuši trīs skolēni, tas jau ir labi. Pārējie neko no uzdotā nav izlasījuši, skatās savos telefonos. Šādos apstākļos ir teju neiespējami vadīt diskusijas par literārajiem darbiem.
Kā skolēnus piespiest lasīt, ja slikta atzīme viņus nebiedē? Palikšana uz otru gadu? Varēšot mainīt skolu vai arī, pat ja nevienā skolā nevarēs mācīties, – nu un kas par to? Pat rāties nedrīkst, jo tā esot emocionālā vardarbība un tiekot pārkāptas cilvēktiesības. Mārīte atzīstas, ka arī pašai nav nekādas intereses jauniešus piespiest kaut ko darīt. Taču, runājot par tādu sadzīvisku pienākumu kā grīdas tīrīšana, viņa nosmej, ka pati ir tiešām slinka, jo kāda gan jēga grīdu slaucīt ik dienu, ja nākamajā dienā jau atkal ir jāslauka.
Cīņa katru dienu
Zanes meitai saimniecisks nevarīgums parādījies, tieši sākoties pusaudzes vecumam. “Besī, ka es strādāju un vēl apkalpoju personu, kas sēdētu visu dienu dīvānā, ja vien nebūtu suns ārā jāizved. Kaut kas šovasar nebija labi ar draugiem, tāpēc ārā gāja gandrīz tikai ar suni... Tagad sākusies skola, bērns atkal ir nodarbināts, un mana besīšanās par šo beigusies, bet vienalga: nu kas tas ir? Katra lieta, kas jāizdara, piemēram, jānomazgā trauki, jāizslauka grīda, jāatgādina vismaz trīs reizes. Bieži, ja dara, tad ar skandālu. Varbūt straujā augšana paņem tik daudz spēka, ka fiziski trūkst enerģijas?”
Arī Lindai līdzīga cīņa norit ar saviem bērniem, kaut arī katrs atšķirīgā vecumā. “Mūsu ģimenē aug astoņgadīga jaunkundze, četrpadsmit gadus vecs pusaudzis un astoņpadsmit gadus vecs jaunietis. Ik dienu cīnos ar slinkumu: nesakārtota istaba, nenovākti trauki, neizpildīti mājasdarbi un citas lietas, par kurām notiek diskusijas. Mēs ar vīru ceram, ka pārrunas nesīs rezultātus un slinkums tiks uzvarēts, bet bērni vēlas, lai ļaujam mierīgi dzīvot, jo tie visi taču esot sīkumi, par kuriem vispār nav jāraizējas un jāiespringst!” teic Linda. “Nu un kas, ka drēbes jau trešo dienu stāv samestas čupā uz grīdas vai nedēļu tīro drēbju kaudze nav sašķirota pa atvilktnēm... Dzirdēts, ka bērni spoguļo vecākus. Skatoties uz mūsu bērniem un viņu izpratni par kārtību, to nevaru teikt. Ne es, ne vīrs drēbes nekur nenometam, esam kārtīgi, taču visi trīs bērni tādi nav.”
No otras puses, Linda atzīst, ka slinki viņas bērni ir tikai uz tām lietām, kas viņus neaizrauj un neinteresē. Astoņgadniecē novērojusi, ka viņai ir ļoti izteikta prokrastinācija (apzināta darāmā novilcināšana, atlikšana uz vēlāku laiku vai uz pēdējo brīdi; vilcināšanās. – Red.). Piemēram, mājasdarbu pildīšanu vai ikdienas grāmatas lasīšanu cenšas pēc iespējas novilcināt, jo viņai vai nu tas rada grūtības, vai šķiet garlaicīgi. Konkrētu instrumentu cīņā ar slinkumu vecākiem nav.
Ļaut vai neļaut pamest iesākto
Situācijā, kad bērni ir gribējuši pamest interešu izglītības pulciņus, Linda centusies izzināt iemeslus, bet vienojusies par laiku, kurā tiks pieņemts gala lēmums, lai būtu droša, ka tā nav mirkļa iegriba vai nepatika. “Ir bijis, ka vienojamies par laiku līdz semestra beigām, un tad vēlreiz pārrunājam šo jautājumu. Ja bērns argumentēti pasaka, kāpēc nevēlas apmeklēt konkrēto pulciņu, atbalstu lēmumu. Ir bijis, ka lielu lomu nospēlē pedagogs. Uzskatu, ka periodā, kamēr bērns tikko sācis izzināt savas intereses, jāpamēģina dažādas lietas, jo varbūt viņš tikai iedomājas, ka patiks konkrētā nodarbe, bet, sākot ar to nodarboties, tā nemaz nav, jo iedomas nesaskan ar realitāti,” stāsta Linda.
Situācija, kad dēls pusaudzis paziņo par intereses trūkumu apmeklēt interešu izglītību, nav sveša arī Viktoram. Viņš secinājis, ka runa nav par slinkumu, bet par dzīves prioritāšu maiņu vai noteiktu apstākļu dēļ radušos nepatiku. “Pamanīju, ka dēls ar nepatiku sācis apmeklēt sporta treniņus. Pārrunājām, kas noticis, un izrādījās, ka radusies nepatika pret treniņa biedriem, kuri apcēla. Tā mēdz būt, ka tad, ja grupā esi vecākais, viss padodas un esi čempions, vēlāk, pārejot uz nākamo vecuma grupu, esi jauniņais un tiec apsaukāts par nūģi. Dēla pausto uztvēru veselīgi un ierosināju mainīt sporta veidu. Uzskatu, ka līdz 16 gadu vecumam ir vienalga, ar kuru sporta veidu nodarbojies, jo jebkurā notiek attīstība. Pagāja laiks, un dēls atkal paziņoja, ka neapmeklēs sporta nodarbības. Tad man noderēja izlasīts padoms, ka gadījumā, ja bērns vēlas pamest vienu sporta veidu pēc otra, vajag vienoties par termiņu, teiksim, nodarbības izturēt vēl mēnesi vai divus, līdz pieņemt gala lēmumu. Papildus vēl ierosināju ņemt līdzi uz nodarbībām jaunāko brāli. Abiem kopā iepatikās. Protams, var gadīties arī, ka bērns vispār vairs neredz sportam jēgu, sāk interesēt meitenes vai ir vēlme ar draugiem darīt kādas citas lietas,” turpmākos izaicinājumus apzinās Viktors.