Saeimā šobrīd aktualizējies jautājums par tālmācības izglītības kvalitāti un tās piemērotību sākumskolas vecuma bērniem. Lai gan šai mācību formai ir gan atbalstītāji, gan kritiķi, svarīgi atcerēties, ka tālmācība Latvijā pastāv jau vairāk nekā 30 gadus – gan pamatskolas, gan vidusskolas, gan augstākās izglītības līmenī.
Šis mācību formāts zināmā mērā pilda arī iekļaujošās izglītības funkciju, sniedzot iespēju mācīties tiem bērniem un jauniešiem, kuri citādāk, iespējams, paliktu ārpus izglītības sistēmas. Vieta uzlabojumiem ir vienmēr un visās mācību formās, taču tālmācības kvalitātes atslēga ir mūsdienīgas mācību platformas un atbilstoši sagatavoti pedagogi. Viens no risinājumiem būtu tālmācības kursu iekļaušana pedagoģiskajās studijās, lai ikvienam skolotājam ir iespēja izprast šo mācību formu.
Diskusijās par tālmācības lomu izglītības sistēmā un tās kvalitāti, tiek bieži pārprasts tālmācības jēdziens. Tas nenozīmē, ka skolotājs izmanto to pašu metodiku, ko klātienes skolās, tikai vadot stundas tiešsaistē. Tālmācība būtībā ir mācīšanās sev ērtā vietā, laikā un tempā, izmantojot pēc speciālas metodikas sagatavotus mācību materiālus: video, testus, pašpārbaudes darbus u.c. Lai tālmācība būtu kvalitatīva, liela nozīme ir pedagogiem un tam, vai viņi izprot šīs mācību formas atšķirības.
Cilvēks pats uzņemas iniciatīvu un atbildību par savu izglītību
Tālmācības metodika paredz ne tikai informācijas sniegšanu, bet arī dažādas iespējas, kā pārbaudīt, vai cilvēks patiešām ir apguvis mācību vielu. Viens no pilnveidotā mācību satura stūrakmeņiem ir pašvadīta mācīšanās – metode, kurā cilvēks pats uzņemas iniciatīvu un atbildību par savu izglītību. Tas nozīmē, ka mācīšanās nav atkarīga tikai no skolotāja , bet gan no paša mācīšanās motivācijas un plānošanas. Līdzīgi ir arī tālmācībā, kurā ir ļoti svarīgi skaidri definēti mācību mērķi, lai skolēns spētu viegli saprast, kas katrā tēmā ir jāapgūst.
Salīdzinot ar laiku pirms divdesmit un trīsdesmit gadiem, tehnoloģijas ir būtiski attīstījušās, padarot arī tālmācības iespējas daudz kvalitatīvākas. Skolēniem vairs nav jālasa gari teksti PDF formātā – ir iespējams skatīties video, pildīt pašpārbaudes testus u.tml. Domājot par izglītības kvalitāti tālmācībā, ir ļoti svarīgi, lai skolēniem būtu iespēja saņemt arī konsultācijas no pasniedzējiem dažādos formātos.
Tālmācībā būtiska loma ir konsultantiem
Viens no aspektiem, kas bieži tiek minēts diskusijās par tālmācību, skar tieši pārbaudes darbu, proti, kā pārliecināties, ka pārbaudes darbu patiešām pilda pats audzēknis? Šeit jāpiezīmē, ka tehnoloģiskās iespējas un pedagogu profesionalitāte ļauj arī veidot tādus pārbaudes darbus, kuros ir minimāls krāpšanās risks, piemēram, uzdevumi ir individuāli pielāgoti katram skolēnam un balstīti tikai iepriekš apgūtajos video u.c. materiālos. Arī testu jautājumus iespējams formulēt tā, lai informācija nebūtu viegli un ātri atrodama tiešsaistē.
Izglītības un zinātnes ministrijas rosinātie kritēriji tālmācībai, piemēram, par atbilstošu tehnisko vidi, atbalstu izglītojamiem, pedagogu zināšanām un mācību materiālu kvalitāti ir samērīgi un nepieciešami, turklāt, daudzas skolas īsteno šādus kritērijus jau šobrīd. Piemēram, nodrošinot karjeras konsultantus, tiešsaistes konsultācijas ar pedagogiem u.c. Konsultanti tālmācības skolās ir īpaši svarīgs aspekts, turklāt, jāspēj nodrošināt vismaz viens konsultants uz 30 audzēkņiem, lai saziņa būtu pietiekami operatīva.
Pedagogi ar zināšanām par metodiku
Tālmācībai kā izglītības ieguves veidam noteikti ir vieta Latvijas izglītības sistēmā arī nākotnē, jo tā lielā mērā pilda arī sociālo funkciju. Lai spētu piedāvāt aizvien kvalitatīvāku izglītību, svarīga ir pedagogu sagatavotība un zināšanas par tālmācības metodiku, tāpēc esmu vairākkārt rosinājis iekļaut mācību kursus par tālmācību arī pedagoģijas bakalauru studiju programmās. Turklāt, šos studiju kursus nepieciešams īstenot tieši tālmācības formā, lai topošie pedagogi izprot ne tikai saturu, bet arī formātu.
Ir jāturpina tālmācības attīstība Latvijas izglītības sistēmā, lai nodrošinātu pieejamu, kvalitatīvu un mūsdienīgu izglītību visiem. Tehnoloģiju sniegtās iespējas ļauj radīt interaktīvu un efektīvu mācību vidi, kas pielāgojas dažādām skolēnu vajadzībām un dzīves situācijām. Lai gan pastāv izaicinājumi, tie ir pārvarami, ja pedagogi ir pienācīgi sagatavoti un valsts politika atbalsta inovatīvu mācību pieeju. Tālmācība nav tikai alternatīva klātienes izglītībai, bet gan pilnvērtīgs un daudzpusīgs mācību veids, kas palīdz attīstīt pašvadītas mācīšanās prasmes un sagatavo skolēnus dzīvei digitālajā laikmetā.
Aptauja
Kāds ir jūsu biežākais LASI.LV apmeklējuma laiks?
Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.
Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.
Pieraksties un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.