Partly cloudy 17.3 °C
C. 31.07
Angelika, Ruta, Rūta, Sigita
SEKO MUMS
Reklāma
Kopš 2022. gada novembra ar nostiprinātajām, no dzelzceļa sliedēm veidotajām 16 vēsturiskajām kolonnām un jaunizbūvēto kupola konstrukciju Rīgas Cirka rekonstruētā arēna ir atklāta publikai.
Kopš 2022. gada novembra ar nostiprinātajām, no dzelzceļa sliedēm veidotajām 16 vēsturiskajām kolonnām un jaunizbūvēto kupola konstrukciju Rīgas Cirka rekonstruētā arēna ir atklāta publikai.
Foto: Karīna Miezāja / Latvijas Mediji

"Laikmetīgajā cirkā vairs neizmantojam dzīvniekus, bet mēs, cilvēki, runājam ar dzīvnieku sevī, to pamodinām, ļaujam skatītājam paskatīties, cik daudz iespēj cilvēka ķermenis," stāsta Rīgas Cirka radošais direktors Mārtiņš Ķibers.

Reklāma

Sabiedrības iepazīstināšana ar Rīgas Cirka jauno tēlu un darbības vīziju – kļūt par daudzfunkcionālu un laikmetīgu cirka mākslas, mūzikas, dejas un citu starpdisciplināru pasākumu norises vietu – ir bijis viens no nozīmīgākajiem Rīgas Cirka uzdevumiem kopš Rīgas Cirka darbības virziena maiņas 2017. gadā. Tādam tam palīdzējis kļūt Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums.

Saglabāt vēstures elpu

1888. gada cirka mākslinieks, zirgu dresētājs un uzņēmējs Alberts Salomonskis, talkā saucot pirmo akadēmiski izglītoto latviešu arhitektu Jāni Frīdrihu Baumani, nepilna gada laikā uzbūvēja pirmo pastāvīgo mūra cirka ēku, kas tagad vērtējama kā viena no vecākajām Eiropā un joprojām ir vienīgā Baltijā. Turklāt Rīgas Cirka darbība nav pārtrūkusi pat karu gados un līdz ar to tā uzskatāma par pasaulē vecāko nepārtraukti funkcionējošo cirka ēku. Pirmajās desmitgadēs spējot uzņemt pat 1700 skatītāju, Rīgas Cirks bija arī pirmā masu izklaidei paredzētā pilsētas celtne, un līdzās cirka izrādēm notikuši arī koncerti, dažādas publiskas tikšanās un izrādīti pirmie kino seansi.

Kopš uzbūvēšanas savā mūžā cirka nams bija piedzīvojis vien salīdzinoši vienkāršas pārbūves un piebūves, un tikai 2020. gadā laika gaitas ietekmētā žēlīgi nedrošā ēka uz diviem gadiem tika slēgta un piedzīvoja apjomīgu rekonstrukciju, īpaši piedomājot par siltumizolācijas darbiem, tostarp vēsturiskā kupola siltināšanu.

Arhitektūras un dizaina risinājumos "NRJA" sekojis principam "pielikt noņemot" – atklājot slēptus vēsturiskos slāņus, radīts jauns telpas raksturs, kas iemieso cirka ēkas līdzšinējos pastāvēšanas gadus.

Rekonstrukcija vērtējama kā sarežģīta. Pēc konkursā izvēlētā arhitektu biroja NRJA un vadītāja Ulda Lukševica būvprojekta to paveikusi būvniecības kompānija "Aidaco construction". 2022. gada novembrī ar nostiprinātajām, no dzelzceļa sliedēm veidotajām 16 vēsturiskajām kolonnām un jaunizbūvēto kupola konstrukciju, kas veidota no Latvijā ražotiem CLT krusteniski līmētiem koka paneļiem, Rīgas Cirka rekonstruētā arēna tika atklāta publikai. Pēc atklāšanas vēl līdz 2024. gadam arēna tikusi aprīkota ar skaņu, gaismu un aizkaru sistēmām, kā arī dažādām scenogrāfijām pielāgojamajām Rīgas mēbeļu dizaina, ražošanas un tirdzniecības uzņēmuma "Articul" teleskopiskajām tribīnēm. Nākotnē paredzēts īstenot projekta 2. un 3. kārtu, kas ietvertu jebkuram gājējam pieejamu Merķeļa–Kalniņa ielu pasāžu, cirka skolas un mākslas rezidenču telpu būvniecību, kā arī Merķeļa ielas fasādes pilnīgu rekonstrukciju.

Laikā paveikts projekts

Jaunā arēna pārsteidz ar plašumu un gaišumu, izcilo tehnisko aprīkojumu, kā arī ar saglabāto vēsturisko elpu, ko vizuāli uzsver nu jau 137 gadus senās ēkas būvdetaļas, piemēram, veco tribīņu brusas un dēļi. Tiesa, izgaisusi ar sarkanu samtu apvilktā rampa, orķestra balkons, putekļi un cirka dzīvnieku smārds. Arhitektūras un dizaina risinājumos "NRJA" sekojis principam "pielikt noņemot" – atklājot slēptus vēsturiskos slāņus, radīts jauns telpas raksturs, kas sevī iemieso cirka ēkas līdzšinējos pastāvēšanas gadus. Vienlaikus radīti arī jauni un būtiski tehniskie risinājumi, piemēram, arēnā ierīkota apsildāmā grīda (agrāk cirka ēku sildīja vien dzīvnieku, darbinieku un apmeklētāju elpa!), pateicoties jaunizbūvētā kupola konstrukcijām, gaisā iespējama daudzu tonnu slodzes izturība arī ļoti sarežģītiem cirka trikiem. Pirmā stāva līmenī ērtai iekļūšanai telpu dalījums izbūvēts bez sliekšņiem, kā arī apmeklētājiem ar dzirdes traucējumiem pieejamas speciālās dzirdes cilpas, labierīcībās pārdomāts iekārtojums gan māmiņām ar mazuļiem, gan skatītājiem ratiņkrēslos.

VSIA "Rīgas Cirks" radošais direktors Mārtiņš Ķibers: "Cirka ēkas atjaunošana bija valsts goda lieta, un tagad cirka izrāžu biļetes lielākoties tiek izpirktas."

Atceroties vairāku kultūras celtņu ieilgušo rekonstrukciju, pārsteidz plānotajos termiņos paveiktais darbu apjoms. Turklāt pārbūves pirmās kārtas laikā ieilga pandēmijas radītā neskaidrība, iesākās pilna apmēra Krievijas iebrukums Ukrainā… To sarunā uzsver arī cirka radošais direktors Mārtiņš Ķibers, stāstot, ka "valstī tolaik sakrita vairāki nozīmīgi būvniecības projekti, turklāt pandēmijas laiks bija izmainījis prioritātes un piegāžu ķēžu loģistiku. Un tad sākās karš. Protams, visā rekonstrukcijas procesā bija zināmas grūtības, bet nu lepojamies, ka, lai gan tolaik būvējās vairākas kultūras celtnes, bijām vienīgie, kuri savu projektu pabeidza laikā".

Varbūt Rīgā kultūrtelpu pietiek?

Pēc jaunākā kultūras patēriņa pētījuma "Kultūras aktivitātes barometrs 2024" rezultātiem, kultūras patēriņš Latvijā pieaug, tomēr – varbūt galvaspilsētā kultūras celtņu jau kļūst par daudz? Mārtiņš Ķibers par šādu jautājumu kļūst patiesi izbrīnīts, jo cirka izrāžu biļetes lielākoties tiekot izpirktas un cirka ēkas atjaunošana bijusi teju valsts goda lieta: "Tas ir viens no vecākajiem cirka mūra namiem Eiropā un vienīgā pastāvīgā cirka ēka Baltijas valstīs. Cirks iekļauts Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā. Savulaik Salomonskim esot bijušas cirka ēkas arī Berlīnē, Maskavā un Odesā, saglabājusies tikai mūsējā, kura ir absolūti unikālas celtniecības paraugs."

Reklāma
Reklāma
Dejotāja, horeogrāfe, gaisa akrobāte un Rīgas Cirka skolas pedagoģe Maija Sukute pati pārliecinās, ka, pateicoties jaunizbūvētā kupola konstrukcijām, gaisā iespējama daudzu tonnu slodzes izturība arī ļoti sarežģītiem cirka trikiem.

Uzrunātie Rīgas Cirka mākslinieki ir lepni, ka, pateicoties visas komandas darbam, laikmetīgā cirka māksla kļuvusi par ko ļoti aktuālu, jo agrāk, kā uzsvēra dejotāja, horeogrāfe, gaisa akrobāte un Rīgas Cirka skolas pedagoģe Maija Sukute, izrādes lielākoties veidojuši ārvalstu mākslinieki un nav bijusi sajūta, ka tie ir "savi cilvēki, kas paliek". Tas mainījies, un Rīgas Cirks kļuvis par tādu kā multidisciplināru nozari, "vai arī – laikmetīgajā dejā ienāk cirks, un viss sācis ļoti veiksmīgi līmēties kopā, jo mākslinieki, kas visu mūžu bijuši dejotāji vai horeogrāfijas pedagogi, meklē aizvien jaunus izpausmes veidus, un ļoti bieži tieši cirks nāk klāt kā pievienota vērtība. Poētiski sakot, man ir sajūta, ka šobrīd cirks ir tādā kā saullēkta procesā, ir prieks vērot, kā cirka māksla dejā un mūzikā tiek integrēta ar multimediju un digitālo mākslu, tas viss ļoti skaisti un organiski parāda, kā cilvēki no dažādām nozarēm aizvien vairāk dalās ar pieredzi un prasmēm, turklāt mēģina rast arvien jaunus, neierastus risinājumus."

Pavisam drīz – no 13. līdz 16. augustam – gan cirka arēnā, gan pilsētvidē jau trīspadsmito reizi notiks Starptautiskais laikmetīgā cirka un ielu mākslas festivāls "RE RĪGA!" un Latvijas skatītāji tiks iepazīstināti ar augstvērtīgām un inovatīvām izrādēm no Eiropas un pasaules cirka arēnām. Rīgas Cirka sadarbībā ar Pievilcīgas pilsētvides biedrību veidotais festivāls aizsācies laikā, kad laikmetīgo cirku Latvijā vēl tikai sāka iepazīt.

Pirmā stāva līmenī ērtai iekļūšanai telpu dalījums izbūvēts bez sliekšņiem, kā arī apmeklētājiem ar dzirdes traucējumiem pieejamas speciālās dzirdes cilpas, labierīcībās pārdomāts iekārtojums gan māmiņām ar mazuļiem, gan skatītājiem ratiņkrēslos.

Cirka ēkas turpmākā rekonstrukcija

Aplūkojot rekonstrukcijas 2. un 3. kārtas projektu, Mārtiņš Ķibers mazāk uzsver pašas kultūras institūcijas un nozares turpmākās vajadzības, bet min labiekārtojumu nepieciešamību mūsdienīgā pilsētvidē – iecerēta gājēju promenāde no Merķeļa ielas, kura stieptos pāri Alfrēda Kalniņa ielai un, ja piekritīs īpašnieki, savienosies arī ar Berga bazāra ieliņām. Tomēr – joprojām tik netālajā Ukrainā noris karadarbība, un Rīgas pilsētas publiskās attīstības plānus sākumā mainīja pandēmija, bet tagad valsts prioritāte ir aizsardzība. Turklāt pilsētai būtisko būvju saraksta pirmajā vietā esot jaunceļamais koncertzāles, Rīgas filharmonijas projekts, cirka nākamās kārtas iecerētas tikai pēc tam.

Vaicāts, vai valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Rīgas Cirks", kura kapitāla daļas pilnībā ir Latvijas valsts īpašums un to turētājs ir Kultūras ministrija, no biļešu un īres ieņēmumiem spētu veikt vismaz Merķeļa ielas fasādes vizuālo nepilnību sakārtošanu, kas satrauc garāmgājējus un sociālos tīklus, Rīgas Cirka radošais direktors ir skeptisks, jo ar pieejamajiem resursiem "to noteikti nevar izdarīt".

Arī projekta pirmajā kārtā neesot bijis pat iedomājams, "kā mēs būtu tikuši galā bez Eiropas finansējuma, katrā ziņā tas bija ļoti, ļoti svarīgs". Sākumā 85 procenti kopējā finansējuma esot iegūts kā daļa no daudzajiem valstī notiekošajiem Eiropas finansējuma energoefektivitātes projektiem, un pārējais bijis valsts finansējums, pēc tam atrasta vēl viena Eiropas Savienības fondu piedāvāta iespēja: vēsturisku telpu pielāgošana mūsdienu videi, ar tās atbalstu rasts un izveidots arēnas tehnikas aprīkojums.

Projekta rezultāti

  • Izbūvēts balkons, uzstādīta mobilā skatuves sistēma cirka arēnā, aizskatuve iekārtota mākslinieku vajadzībām.
  • Cirka arēna aprīkota ar profesionālu skaņas aparatūru, skatuves gaismu sistēmu, teleskopiskajām tribīnēm un skatītāju sēdvietām, uzstādīti akustiskie aizkari, ierīkota iekšējās komunikācijas sistēma.
  • Publiskās telpas aprīkotas skatītāju uzņemšanai: pirmā stāva līmenī ērtai iekļūšanai telpu dalījums izbūvēts bez sliekšņiem, kā arī apmeklētājiem ar dzirdes traucējumiem pieejamas speciālās dzirdes cilpas, labierīcības iekārtotas arī māmiņām ar mazuļiem, gan skatītājiem ratiņkrēslos.

Kāds man no tā labums?

Maija Sukute, dejotāja, horeogrāfe, gaisa akrobāte un Rīgas Cirka skolas pedagoģe.

Maija Sukute, dejotāja, horeogrāfe, gaisa akrobāte un Rīgas Cirka skolas pedagoģe: "Māksliniekiem beidzot ir savas mājas, turklāt ļoti labi aprīkotas mājas, un tas ir ļoti daudz. Esam pateicīgi par radītajām ērtībām un visām tehniskajām iespējām, principā līdz šim ir bijis tā – ja kaut ko vajag, tas ir atrisināms un izdarāms. Viss ir droši, ērti, un ir brīnišķīga sajūta, ka varam strādāt kopā. Tik labā un drošā namā ir ļoti viegli radīt. Šeit viegli ģenerējas idejas, un tāpat kā lielākā daļa mākslinieku esmu ļoti atkarīga no vides, kurā strādāju – šeit arī sākuma radīšanas procesa stadijās idejas atnāk ātri, ir laba sajūta vienkārši šeit būt – gan radīšanas procesā, gan uzstājoties, gan pat atnākot kaut uz mirkli. Atceros, agrāk te bija vēsa sajūta, bet pēc šī remonta, pēc renovācijas ne vien vizuāli, bet arī sajūtu līmenī te viss paveikts labi un tāpēc šeit absolūti jūtos kā mājās, turklāt tās jau arī ir kā otrās mājas. Visas maliņas ir izskraidītas, un beidzot viss gluži vienkārši šķiet pareizi."

Raimonds Gulbis, kordiriģents, LNSO fagotu grupas fagotists, orķestra "Rīga" koncertmeistars un vokālais pedagogs.

Raimonds Gulbis, kordiriģents, LNSO fagotu grupas fagotists, orķestra "Rīga" koncertmeistars un vokālais pedagogs: "Vienmēr esmu priecājies par to, ka būvē, atjauno, restaurē un cenšas saglabāt mūsu tautas vēsturi, svarīgas vietas, celtnes, tradīcijas! Latvija, Rīga, Merķeļa iela nav iedomājama bez Rīgas Cirka!"

Estere Muceniece, 11 gadi.

Estere Muceniece, 11 gadi: "Man ļoti patīk cirks, patīk redzēt, kā šeit strādā. Apbrīnoju gaisa akrobātus, viņi dara neticamas lietas un ir tik izturīgi! Varbūt arī man gribētos mācīties Rīgas Cirka skolā un kādreiz šeit strādāt."

Ieguldījums izaugsmei.

Eiropas Savienības finansēts. Paustie viedokļi un uzskati atspoguļo autora personīgos uzskatus un ne vienmēr sakrīt ar Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas viedokli. Ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija nenes atbildību par paustajiem uzskatiem. #ieguldījumsizaugsmē

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
DDvestkopa

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT
PAR SVARĪGO
Reklāma