No nākamā mācību gada varētu aizliegt izmantot mobilos tālruņus skolās 1.–6. klases skolēniem, ja vien tie nebūs nepieciešami mācību priekšmeta programmas apgūšanai.

Reklāma

Šādus grozījumus Izglītības likumā vakar atbalstīja Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija. Gala lēmums vēl jāpieņem Saeimai.

Izglītības iestādēm tiktu paredzēta atbildība noteikt nosacījumus un kārtību, kādā izmanto tehniskos līdzekļus mācību un audzināšanas procesā un saziņā. Skolu pārziņā paliktu arī izlemt, vai skolēni telefonu varēs atstāt skolas somā vai tie būs jānovieto atsevišķā vietā.

Dažus deputātus uztrauca, ka jautājums, kur glabāt telefonus, realitātē varētu kļūt "ļoti nopietns". Deputāte Ilze Vergina aicināja pašvaldību izglītības pārvaldes neatstāt skolu vadību vienu pašu ar iecerētajiem grozījumiem.

Pretējās domās bija deputāte Antoņina Ņenaševa: "Mēs nerakstām [likumā], kur viņi atstāj savas kurpes, kad viņi ienāk skolā. [Iekšējās kārtības] noteikumi pasaka, ka viņi staigā maiņas apavos." Pārāk neaizrauties "ar regulāciju" un "kastu izmēriem" aicināja arī opozīcijas deputāts Edgars Tavars, tostarp jautājumā, vai ar likumu jāaizliedz citu viedierīču, piemēram, viedpulksteņu izmantošana skolās. 

"Pamatproblēma ir viedtālruņos. Bērni, dzirdot šos priekšlikumus, var atnākt ar kombaina akumulatoru, paņemt televizoru un ieslēgt "PlayStation". Mēs visu to atrunāsim? Neiesim galējībās," 

pauda deputāts. Aizliegums par telefonu izmantošanu varētu attiekties arī uz pirmsskolas audzēkņiem. Priekšlikumu iesniedza opozīcijas deputāts Česlavs Batņa. Viņaprāt, ar grozījumiem likumā "no vecāku iejaukšanās izglītības procesā" tikšot pasargātas tās skolas, kuras pēc savas iniciatīvas jau ieviesušas telefona lietošanas ierobežojumus. To atbalstījušas vairākas Saeimas frakcijas, kā arī Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība un Latvijas Izglītības vadītāju asociācija. Jaunākajā UNESCO Globālās izglītības monitoringa ziņojumā "Tehnoloģijas izglītībā" valstis tiek mudinātas noteikt savus nosacījumus tam, kā tehnoloģijas tiek izstrādātas un izmantotas izglītībā, lai tās neaizstātu personisku, skolotāju vadītu mācīšanu un mācīšanos. Ziņojuma autori aicina valstis izvērtēt, vai tehnoloģijas ir piemērotas izglītības mērķiem un to lietošana sniedz visiem vienlīdzīgas iespējas. Ziņojumā pausts, ka ir maz pārliecinošu pierādījumu digitālo tehnoloģiju pievienotajai vērtībai izglītībā, jo tehnoloģijas attīstoties ātrāk, nekā to esot iespējams novērtēt. Mobilo telefonu izmantošanu mācību stundās aizliegušas Nīderlande, Grieķija un Itālija, bet Vācijā šis jautājums tiek apspriests.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.