Partly cloudy 3 °C
P. 27.01
Ildze, Ilze, Izolde
SEKO MUMS
Reklāma
Komandas "Ratiņš labs" dalībniece un EKA programmas "Kultūras vadība" studente Edīte Šķepaste: "Uzsākām šo projektu bez iepriekšējām zināšanām par 3D printeriem un materiālu pārstrādi. Teiksim tā, no jauna izgudrojām riteni."
Komandas "Ratiņš labs" dalībniece un EKA programmas "Kultūras vadība" studente Edīte Šķepaste: "Uzsākām šo projektu bez iepriekšējām zināšanām par 3D printeriem un materiālu pārstrādi. Teiksim tā, no jauna izgudrojām riteni."
Foto: Anatolijs Subhankulovs / Latvijas Mediji

Kartupeļu piens, saziņas lietotne, kas palīdz komunicēt nedzirdīgajiem un dzirdīgajiem, un lietotne, kurā iedzīvotāji var ziņot par nepieejamām vietām Rīgā cilvēkiem ar kustību traucējumiem – šīs inovatīvās biznesa idejas studenti izstrādāja Ekonomikas un kultūras augstskolas (EKA) un partneru rīkotajā projektā "MaKE IT".

Reklāma

Divu gadu laikā "MaKE IT" ietvaros 177 jaunieši attīstīja 57 idejas.

"Mums jāpievērš uzmanība jaunajai paaudzei, veicinot viņu radošumu un ļaujot attīstīt visdažādākās biznesa idejas bez ierobežojumiem," uzsver EKA rektore un profesore Oksana Lentjušenkova. Augstskola meklēja veidus, kā veicināt sadarbību starp uzņēmējiem, studentiem un komersantiem. 2021. gadā augstskola ar Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansiālo atbalstu uzsāka projektu "Inovāciju granti studentiem mākslas, kultūras, ekonomikas un IT starpdisciplinārajās jomās (MaKE IT)" sadarbībā ar Banku augstskolu, Ventspils Augsto tehnoloģiju parku, Alberta koledžu, Latvijas Zinātņu un ekonomikas institūciju un "EUROLCDS". "Šis projekts studentiem palīdzēja ne tikai izstrādāt prezentējamas inovācijas, bet arī tās reāli īstenot," secina O. Lentjušenkova. Viņasprāt, 177 jaunieši, kuri uzņēmās iniciatīvu, riskēja un sasniedza rezultātu, ir nozīmīgs rādītājs, kas apliecina projekta panākumus.

No idejas līdz īstenošanai

Projekts norisinājās trīs kārtās, katra sešus mēnešus gara. Pirmais mēnesis bija veltīts sagatavošanās procesam, kura laikā studenti veidoja komandas un izvēlējās attīstāmās idejas no "Ideju krātuves" datubāzes. Katra cikla sākumā tika organizēts tīklošanās pasākums, kurā studējošie iepazinās ar uzņēmumu izaicinājumiem, prezentēja savas biznesa idejas un atrada domubiedrus. Tam sekoja hakatons, kurā studenti ar mentoru atbalstu veidoja komandas, izvērtēja ideju un izaicinājumu potenciālu, kā arī sagatavoja prezentācijas un pieteikumus dalībai inovāciju programmā "MaKE IT".

Projekta aktivitāšu koordinators Kaspars Šteinbergs atklāj, ka pirmajā posmā dažas komandas, sapratušas programmas nopietnību, atsauca pieteikumus īsi pēc uzsākšanas. 

Ja kāds students nevēlējās turpināt darbu pie savas idejas vai neatrada komandu, citi varēja pārņemt šo ideju vai pieteikties uzņēmēju izvirzītajiem izaicinājumiem. Kā veiksmīgu piemēru var minēt komandu "Market Map", kas sadarbībā ar nekustamā īpašuma uzņēmumu "Latio" izstrādāja digitālu žurnālu trīs valodās.

Projekta "MaKE IT" koordinatora Kaspara Šteinberga kabinetā joprojām glabājas komandas "Atkalapvienošanās" radītā galda spēle "Mācību mežs", kas paredzēta ārzemniekiem latviešu valodas apguvei.

"Projektā iesaistījās studenti no dažādām augstskolām. Centāmies veidot komandas no dažādām iestādēm, taču šeit novēroju latviešu mentalitāti – čupoties ar savējiem. Neskatoties uz to, radošums nemazinājās, jo kopīgajos pasākumos studenti varēja iepazīties ar pārējo augstskolu komandu idejām. Mentori un vērtētāji pārstāvēja dažādas iestādes, tādējādi nodrošinot starpinstitucionālo sadarbību un plašāku skatījumu uz idejām. Sadarbība ar visiem partneriem – no zinātniskajām institūcijām līdz koledžām un uzņēmumiem – radīja sinerģiju starp iesaistītajām iestādēm," stāsta O. Lentjušenkova.

Pēc komandu komplektēšanas sekoja intensīvs četru mēnešu darbs pie ideju attīstīšanas un īstenošanas. Katrai komandai nozīmēja mentorus no augstskolām vai iesaistītajiem uzņēmumiem, kuri palīdzēja virzīt idejas uz priekšu. 

Programmas dalībniekiem piedāvāja dažādas apmācības, piemēram, par biznesa ideju finanšu jautājumiem un mārketingu. 

Norisinājās arī Vasaras skola – tīklošanas pasākums, kurā dalībnieki guva praktiskus padomus prezentāciju sagatavošanā un pasniegšanā, kā arī biznesa ideju attīstīšanā un finansēšanā.

Komandas dalījās divās grupās atkarībā no tā, vai tās pieteicās lielajiem vai mazajiem grantiem. Atšķirīgas bija sasniedzamo rezultātu prasības un balvu apmērs. Lielo grantu komandas izveidoja 29 inovatīvus prototipus, savukārt mazo grantu komandām bija jāizstrādā tehniski ekonomiskais pamatojums idejas dzīvotspējai. Katra cikla noslēgumā tika paziņotas divas uzvarētāju komandas, kuras saņēma balvu 2000 eiro apmērā.

Reklāma
Reklāma

Kuras inovācijas likās visinteresantākās? Projekta vadītāja Baiba Berovska atbild: "Atmiņā palikuši tie projekti, kuri bija atraktīvi un interesanti gan darbībā, gan prezentācijās. Piemēram, komandas izstrādāja konceptu par kartupeļu pienu un ekoloģisku bērnu ratiņu dizainu. Lai gan tirgū jau pastāv dažādi bērnu ratiņu zīmoli, studentu radītie risinājumi bija iepriekš neredzēti. 

Arī šķietami vienkāršas idejas, piemēram, krekla apdruka vai auto uzlīmes, aizrāva ar studentu apņēmību un entuziasmu. Prezentāciju laikā pat izvērtās diskusijas ar komisiju par to, vai dažas no uzlīmēm ir pieklājīgas."

Arī K. Šteinbergs izceļ komandas "Kartupeļu piens" ideju kā spēcīgu un inovatīvu. Šī komanda pirmajā ciklā ieguva galveno balvu Lielo grantu kategorijā, saņemot 2000 eiro idejas tālākai attīstīšanai. No trešā cikla viņam atmiņā palikusi uzvarētāju komanda "Dzīvnieku fizioterapija", ko veidoja EKA studenti Elviss, Laila un Undīne. Sākotnēji plānojuši izveidot gatavu dzīvnieku fizioterapijas centru, bet pēc padziļinātas tirgus analīzes un konsultācijām ar nozares speciālistiem viņi nolēma koncentrēties uz prototipa izstrādi. Turklāt komandai bija iespēja doties pieredzes apmaiņas braucienā uz dzīvnieku fizioterapijas klīniku "dogs4motion" Slovēnijā.

Komisijas pārstāve, Alberta koledžas direktore Vita Vežanova degustē komandas "Kartupeļu piens" izveidoto pienu no kartupeļiem.

Projekts piedāvāja mobilitātes braucienus uz valstīm ar augstāku kompetenci attiecīgajās nozarēs. Šo iespēju izmantoja divas komandas – "Dzīvnieku terapija" un otrās kārtas uzvarētāji "Feelful". Tās dalībnieki – Nora, Alens un Kitija – radīja radošu komplektu sevis un savu emociju izzināšanai ar kinētisko mākslu. Viņi devās uz Venēciju un apmeklēja modernās mākslas galerijas "The Ravagnan" un "Richard Orlinski", kā arī Leonardo da Vinči klasiskās mākslas vēstures muzeju. Lai pēc tam tiktos ar krāsu speciālisti Elisabeti Rizato, kura dalījās zināšanās par krāsu simbolisko nozīmi un ietekmi emociju izpaušanā.

K. Šteinbergs atzīmē, ka programmas popularitāte pieauga ar katru kārtu.

Pirmajā kārtā interese bija samērā neliela, bet otrajā kārtā dalībnieku skaits gandrīz dubultojās. Trešajā kārtā ierobežotā budžeta dēļ komandu skaits samazinājās. Projekta noslēgumā tika apspriesta iespēja veidot līdzīgu programmu, taču īstenotāji uzsvēra nepieciešamību mainīt privātā finansējuma modeli, lai mazinātu atkarību no ziedojumiem.

Ar skatu nākotnē

Jautāju rektorei Lentjušenkovai, vai viņa vēlētos projektu atkārtot. Viņa piekrītoši māj, taču ar nosacījumu – atcelt obligāto komersantu līdzfinansējumu. Viņa norāda uz paradoksu: "Finansējums jānodrošina uz ziedojumu pamata, taču mecenāti par to neko nesaņem pretī. Projektu uzsākām laikā, kad uzņēmēji saskārās ar nepieredzētiem izaicinājumiem. 

Globālās situācijas un resursu cenu pieauguma dēļ bija ārkārtīgi grūti piesaistīt uzņēmēju un komersantu ziedojumus, lai gan sākotnēji daudzi bija gatavi atbalstīt jauniešus. 

Trešajā kārtā programmu īstenojām tikai ar pāris uzņēmumu finansiālo atbalstu un privātpersonu ziedojumiem. Motivējošāk būtu, ja komersantu atbalsts nodrošinātu iespēju vēlāk izmantot inovācijas pašu uzņēmējdarbībā."

Projekta nosacījumi paredzēja, ka 84% no projekta finansējuma nāk no ES fonda, bet 16% veido komersantu līdzfinansējums. Ja šī proporcija netiekot izpildīta, ES finansējumu samazina. "Projekta īstenošanas laiks sakrita ar sarežģītu ģeopolitisko situāciju pasaulē – karu Ukrainā un tam sekojošo enerģijas krīzi. Publiskā finansējuma piesaiste izrādījās izaicinoša, jo uzņēmumiem bija jāprioritizē citi izdevumi, piemēram, enerģijas un apkures rēķini, lai nodrošinātu savu izdzīvošanu. Augstskolām ir būtiski mācīties veidot ilgtermiņa sadarbību ar mecenātiem un atbalstītājiem. Tomēr gadījumos, kad ekonomiskā situācija ir nelabvēlīga, nevajadzētu pilnībā paļauties uz šādām saistībām, lai finansējuma trūkums neapdraudētu programmas saturu," skaidro B. Berovska.

Reklāma
Reklāma

Inovāciju čempions – Latvija

"MaKE IT" noslēguma pasākumā O. Lentjušenkovai jautāts, kā Latvijai trūkst, lai tā kļūtu par inovāciju čempionu. Jautājumu nedaudz pārfrāzēju: vai šādi projekti Latvijai palīdz kļūt par inovāciju čempionu?

B. Berovska uzsver "MaKE IT" nozīmīgo lomu šādas vides veidošanā. Iestājoties augstskolās, jaunieši ne tikai teorētiski apgūst tematus un piedalās lekcijās, bet arī gūst praktiskas iespējas domāt, radīt un izprast uzņēmējdarbības vidi. Viņi mācās veidot komandu ar svešiem cilvēkiem un kopīgi radīt inovatīvus risinājumus. 

Viņa pati savulaik mācījusies ražošanas vadību, bet četru gadu laikā ne reizi nebija redzējusi ražotni. 

"Tāpēc ir fantastiski, ka mūsdienās studenti var izmēģināt uzņēmējdarbību, saņemot novērtējumu un izpētot pārdošanas potenciālu bez riska zaudēt reputāciju vai finansiālo stabilitāti. Zinu uzņēmumus, kas radušies hakatonos un attīstījušies garāžās vai dzīvokļos. Ir lieliski, ka studenti var izmēģināt šo procesu drošā vidē, nevis kļūt par uzņēmējiem ar piekto neveiksmīgo projektu. Šeit viņi var testēt savas idejas bez reālās dzīves sekām," tā Baiba Berovska. K. Šteinbergs ieminas, ka valsts līmenī šādus projektus plāno īstenot visās Latvijas augstskolās. Šis priekšlikums varētu tikt izskatīts nākamajā ES finanšu plānošanas periodā.

Vairākas komandas turpina darboties. Komanda "Styleprint" savu ideju ir pārvērtuši biznesā un vietnē "Styleprint.lv" pārdod personalizētas automašīnu uzlīmes. Piemēram, viena no uzlīmēm vēsta: "Es mīlu Volvo", kamēr cita ziņo, ka auto īpašnieks ir "Ceļa karalis". "Ratiņš labs" komandas dalībniece Edīte Šķepaste vēlas ekoloģisko ratiņu ideju pārvērst ilgtspējīgā produktā. Tomēr pašlaik viņas galvenais fokuss ir mācības.

Kāds man no tā labums?

Komandas "Ratiņš labs" dalībniece un EKA programmas "Kultūras vadība" studente Edīte Šķepaste.

Komandas "Ratiņš labs" dalībniece un EKA programmas "Kultūras vadība" studente Edīte Šķepaste: "Skolas vadība bija ļoti ieinteresēta un priecīga par to, ka kultūras studenti spēj izstrādāt šādas inovatīvas biznesa idejas. Visi vērtēšanas komisijas locekļi – speciālisti no dažādām jomām, tostarp uzņēmējdarbības – novērtēja gan mūsu procesu, rezultātus, gan mūsu uzņēmību uzsākt šo projektu bez iepriekšējām zināšanām par 3D printeriem un materiālu pārstrādi. Teiksim tā, no jauna izgudrojām riteni. Šāds projekts studentiem ir ārkārtīgi vērtīgs. Tas jauniešiem parāda, ka ir iespējams attīstīt netipiskas un unikālas idejas, mudinot viņus sapņot un ticēt augsti nostādītiem mērķiem. Lielākā mācība, ko guvu no šā projekta, ir tāda, ka jādarbojas un jāatceras – pat visambiciozākās vai trakākās idejas var tikt īstenotas. Tāpēc programma bija ļoti noderīga: dažreiz vadītāji mūs atgrieza pie realitātes, bet citreiz pacēla spārnos."

Komandas "Feelful" dalībniece un EKA programmas "Kultūras vadība" studente Nora Laurīte.

Komandas "Feelful" dalībniece un EKA programmas "Kultūras vadība" studente Nora Laurīte: "Dalība "MaKE IT" bija viens no spilgtākajiem notikumiem studiju laikā, jo sniedza unikālu iespēju iepazīt uzņēmējdarbības vidi un piedalīties daudzpusīgās apmācībās par noderīgām tēmām, piemēram, finansēm, mārketingu un medijpratību. Vide bija līdzsvarota – saprotoša un draudzīga atmosfēra apvienojumā ar veselīgu konkurenci starp komandām. Neizsakāms gandarījums, ka uzvarējām trešajā kārtā. Grants bija pietiekami liels, lai būtu sākuma kapitāls izejmateriāliem.

Esam ļoti pateicīgi par šo pieredzi, jo tā ļāva mums apgūt uzņēmējdarbības pamatus Latvijā un aplūkot, kā lietas norisinās Itālijā. Mobilitātes brauciens uz Venēciju bija ļoti vērtīgs. Tikšanās laikā pārrunājām idejas par krāsu simboliku un to, kā šo varam attīstīt biznesa vidē. Šobrīd esam studiju finiša taisnē, tādēļ neesam pievērsušies idejas attīstīšanai, taču uzskatām, ka tā ir dzīvotspējīga. Nākotnē, kad būs laiks, centīsimies to turpināt."

EKA rektore Oksana Lentjušenkova.

EKA rektore Oksana Lentjušenkova: "Mūsu augstskolas studentiem tika sniegta iespēja pilnveidot savas zināšanas praksē un īstenot pašu unikālās idejas. Īpaši nozīmīgi ir tas, ka varēja nodrošināt finansiālo atbalstu, kā arī profesionālus padomus no mentoriem un žūrijas locekļiem, kuri izvērtēja ideju dzīvotspēju no visiem rakursiem. Tas ir ārkārtīgi vērtīgi, jo daudzi jaunieši baidās mēģināt, bet citiem trūkst reālistiska skatījuma, tāpēc mentoru kritiskais izvērtējums ir ļoti noderīgs. Vairākumam studentu tomēr nav finansiālās kapacitātes, tādēļ šis projekts ļāva viņiem spert pirmo soli, nebaidoties no iznākuma. Tas jauniešiem paplašināja redzesloku un ļāva saprast, ko meklēt un kā rīkoties tālāk. Idejas, kas tika attīstītas ar uzņēmēju atbalstu, sniedza iespēju darboties reālajā uzņēmējdarbības vidē. Citi studenti guva starptautisko pieredzi, dodoties uz Itāliju, lai pētītu krāsas, vai Slovēniju, lai apmeklētu dzīvnieku fizioterapijas klīniku. Katrai idejai ir savs inovatīvais pienesums. Jo vairāk veidosim vidi, kurā attīstīt un īstenot unikālas idejas, jo lielāka iespēja Latvijai kļūt par inovāciju līderi."

Projekta rezultāti

Programmā "Inovāciju granti studentiem mākslas, kultūras, ekonomikas un IT starpdisciplinārajās jomās (MaKE IT)" sasniegtais:

  • piedalījās 177 studenti,
  • tika izveidotas 57 studentu komandas,
  • 17 komandas saņēma lielo grantu, 40 komandas saņēma mazo grantu
  • 35 uzņēmumi projektam piešķīra finansējumu,
  • divas EKA komandas devās mobilitātes braucienos.

Avots: Ekonomikas un kultūras augstskola.

Ieguldījums izaugsmei.

Eiropas Savienības finansēts. Paustie viedokļi un uzskati atspoguļo autora personīgos uzskatus un ne vienmēr sakrīt ar Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas viedokli. Ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija nenes atbildību par paustajiem uzskatiem. #ieguldījumsizaugsmē

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
LASI.LV galvenais redaktors Jānis Žilde.

Redaktora vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora ziņu, viedokļu un interviju apkopojumu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Redaktora vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora ziņu, viedokļu un interviju apkopojumu.

PIERAKSTIES ŠEIT
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma