Clear 12 °C
T. 16.04
Alfs, Bernadeta, Mintauts
SEKO MUMS
Reklāma
Ģenerālprokurors Juris Stukāns 5. martā preses konferencē teica, ka citās valstīs automašīnā šoferim "blakus esošas personas tiek sodītas par to, ka tās pieļauj braukšanu reibumā". Taču "Latvijas Avīzei" neizdevās gūt apstiprinājumu, ka kādā valstī šāda norma darbotos. Un arī prokuratūras pārstāvji pēc lūguma konkretizēt, kurā valstī tad ir šāds likums, nevarēja uzrādīt šādus datus.
Ģenerālprokurors Juris Stukāns 5. martā preses konferencē teica, ka citās valstīs automašīnā šoferim "blakus esošas personas tiek sodītas par to, ka tās pieļauj braukšanu reibumā". Taču "Latvijas Avīzei" neizdevās gūt apstiprinājumu, ka kādā valstī šāda norma darbotos. Un arī prokuratūras pārstāvji pēc lūguma konkretizēt, kurā valstī tad ir šāds likums, nevarēja uzrādīt šādus datus.
Foto: Paula Čurkste/LETA

Latvijas ģenerālprokurors Juris Stukāns 5. martā preses konferencē žurnālistiem stāstīja par prokuratūras pagājušā gada darbības rezultātiem un citstarp pauda ideju, kas vēlāk raisīja diskusijas sabiedrībā un arī neizpratni juristu vidū.

Reklāma

Proti, ģenerālprokurors rosināja, ka varētu prasīt atbildību dzērājšoferu līdzbraucējiem. "Noziegumu skaits par braukšanu dzērumā pērn ir nedaudz samazinājies, bet vienalga joprojām ir augstā līmenī. Ļoti daudzos gadījumos ir konstatēts, ka blakus dzērājšoferim bijuši arī citi cilvēki. Attiecīgi ir jautājums, kāpēc cilvēki to akceptē? Šeit varu izvirzīt vienu priekšlikumu, ko varētu apspriest arī sabiedrībā, proti, citās valstīs blakus esošas personas tiek sodītas par to, ka tās pieļauj braukšanu reibumā," žurnālistiem teica Stukāns. Ģenerālprokurors izteicies, ka jau patlaban ir paredzēta atbildība par līdzdalību dažāda veida noziegumos, tāpēc tiesību speciālistiem un politiķiem būtu jātiek skaidrībā, vai nepieciešams atbalstīt, ka personai likumā tiktu noteikts pienākumu nepieļaut citas personas sēšanos pie stūres reibumā. "Ja līdzcilvēks nereaģē, tikai tad varam runāt par atbildību," teicis Stukāns. "Neviens, kurš dzērumā sabraucis citu cilvēku, nav teicis, ka to speciāli gribējis. Savukārt, 

ja tu esi līdzbraucējs un tev bija objektīvs pamats to zināt un saprast, tad tev ir jārīkojas, lai to nepieļautu. 

Manā izpratnē, ja sabiedrībā šis fenomens par sēšanos pie stūres reibumā ir pietiekami augstā līmenī, tad mums jāatrod veidi, kā pret to vērsties," uzsvēra Stukāns. Viņaprāt, tādos gadījumos līdzcilvēku minimālais pienākums būtu steidzami ziņot policijai.

Advokāti: dzīvē tas nestrādās

Pēc tam kad šī ziņa tika publicēta, cilvēki sociālajos tīklos izteica dažādus viedokļus – gan piekrītošus, gan noraidošus – par to, ka varētu sodīt pasažierus, ja šoferis braucis dzērumā, tāpat cilvēki interesējās, kurās tad valstīs tāda sistēma darbojas. Savukārt juristi pragmatiski vaicāja – kā gan šāda norma varētu darboties. Piemēram, "Sorainen" zvērināti advokāti Violeta Zeppa-Priedīte un Jānis Dobelnieks publikācijā portālā "Delfi.lv", izteica atbalstu idejai, jo drošība uz ceļa ir visas sabiedrības interesēs. Taču advokāti saskatīja vairākus apstākļus, kas var būtiski traucēt šādas iniciatīvas īstenošanai praksē, "faktiski padarot šādu ārēji tik lielisku ideju par neko vairāk kā pāris statiskiem un dzīvē nestrādājošiem teikumiem Krimināllikumā".

Vispirms jau advokāti vērsa uzmanību, ka nozieguma izdarīšana ir jāpierāda. "Ideja, ka līdzbraucēja (pasažiera) novērojumi par transportlīdzekļa vadītāja ārējo izskatu, psihisko un emocionālo stāvokli, uzvedību, runu, koordināciju, alkohola smakas esamību var būt krietni par maz, lai tie pietiekamā līmenī kalpotu kā pierādījums zinātībai par pienākumu atturēt šoferi no braukšanas. Šādi novērojumi var būt ļoti subjektīvi, un tas var neatspoguļot patieso ainu," raksta advokāti, minot, ka, visticamāk, "procesuālo defektu dēļ" juridisko atbildību līdzbraucējam nevarētu piemērot. 

Juristu ieskatā racionāls risinājums nebūtu arī prasība katram pasažierim būt līdzi savam alkometram un to izmantot pirms katra brauciena vai situācijās, kad novērojumi vedina domāt, ka vadītājs ir lietojis alkoholu.

Nevarot paļauties arī uz alkotesteru rādījumu precizitāti.

"Kā cits iespējams risinājums būtu pāreja uz nulles tolerances politiku attiecībā uz alkoholu un braukšanu, kā tas jau ir ieviests Ungārijā, Rumānijā, Slovākijā un Čehijā. Taču pat šāda pieeja pilnībā neizslēgtu risku – pasažiera kļūdu savos novērojumos par autovadītāja spējām vadīt transportlīdzekli, it īpaši mazāku promiļu daudzuma situācijās," raksta Violeta Zeppa-Priedīte un Jānis Dobelnieks.

Advokāti min vēl vairākus argumentus, kurus te neiztirzāsim, bet, lūk, vēl viens: "Krimināllikumā ir ietverts humāns noteikums, ka par neziņošanu neatbild noziegumu izdarījušās personas saderinātais, laulātais, vecāki, bērni, brāļi un māsas, vecvecāki un mazbērni, kā arī tā persona, ar kuru noziegumu izdarījusī fiziskā persona dzīvo kopā un ar kuru tai ir kopīga saimniecība. Minētais savukārt pēc būtības izslēdz ļoti lielu kategoriju cilvēku, pret kuriem to tuvo radniecības saišu dēļ nav iespējams vērst krimināltiesiskas sankcijas par neziņošanu un nerīkošanos, lai nepieļautu noziedzīga nodarījuma izdarīšanu." Noslēgumā advokāti min, ka ar interesi sekošot līdzi ģenerālprokurora ierosmes tālākai virzībai.

Ģenerālprokuroram citvalstu piemēru nav

Jāteic gan, ka apritējis vairāk nekā mēnesis, bet nav nekas dzirdēts, ka ģenerālprokurors būtu virzījis savu ierosmi. "Latvijas Avīze" arī vēlējās noskaidrot precīzāk, kurās tad valstīs šāda norma darbojas, ja reiz Stukāns apgalvoja tā: "Citās valstīs blakus esošas personas tiek sodītas par to, ka tās pieļauj braukšanu reibumā." Taču ar prokuratūras preses dienesta starpniecību uz mūsu uzdoto jautājumu ģenerālprokurors tā arī nevarēja atbildēt. No prokuratūras tika minēts vienīgi Lietuvas piemērs.

Reklāma
Reklāma

Lietuvā pašus pasažierus soda par dzeršanu

Lietuvā kopš 2023. gada 1. jūnija spēkā likums, kas nosaka, ka pasažieriem aizliegts transportlīdzeklī lietot alkoholiskos dzērienus, kā arī transportlīdzekļa salonā glabāt vai pārvadāt alkoholu atvērtā traukā. Pērn par to sodītas 47 personas.

Kā "Latvijas Avīze" noskaidroja saziņā ar Lietuvas žurnālistiem no portāla "15min.lt", mūsu kaimiņvalstī pirms desmit gadiem esot bijušas iniciatīvas par dzērājšoferu pasažieru sodīšanu. Sociāldemokrātus pārstāvošais deputāts bija rosinājis šādus likuma grozījumus, ka par likuma normu neievērošanu pārkāpējiem būtu paredzēta administratīvā atbildība un naudas sods no 86 līdz 144 eiro. Bet šī ideja Lietuvā tā arī nekad nekļuva par likumu.

Taču kaimiņvalstī darbojas citas normas. Lietuvā kopš 2023. gada 1. jūnija spēkā ir Administratīvo pārkāpumu kodeksa pants, kas nosaka, ka pasažieriem aizliegts transportlīdzeklī lietot alkoholiskos dzērienus, kā arī transportlīdzekļa salonā glabāt vai pārvadāt alkoholu atvērtā traukā. Par šā likuma pārkāpumu var uzlikt naudas sodu no 40 līdz 100 eiro, bet par atkārtotu pārkāpumu – no 100 līdz 140 eiro. Šie noteikumi neattiecas uz transportlīdzekļiem, kas īpaši pielāgoti dzīvošanai vai atpūtai, piemēram, kemperiem.

Atbildība attiecas arī uz pasažieriem, ja viņi brauc pasažiera sēdeklī un lieto alkoholu vai viņiem ir atvērta alkohola pudele. Kā "Latvijas Avīze" noskaidroja no Lietuvas policijas, 2023. gadā par šo pārkāpumu sodīts 31 cilvēks, 2024. gadā – 47.

Soda, ja bijis negadījums

Vai tomēr kādā valstī ir spēkā tāda likuma norma, pēc kuras var sodīt pasažieri, ja viņš brauc automašīnā, kuru vada iereibis šoferis? Valsts policijai, Tieslietu ministrijai šādas informācijas nav. Arī Ceļu satiksmes drošības direkcijai nav pienākuma šādus datus apkopot.

Satiksmes eksperts Oskars Irbītis zina teikt, ka Norvēģijā un Somijā likums paredz sodīt pasažieri gadījumos, kad dzērājšoferis izdarījis kriminālpārkāpumu, tas ir, noticis ceļu satiksmes negadījums. 

"Tad pasažierus soda par neziņošanu vai atbalstīšanu, jo lielu reibumu nevar nepamanīt. Protams, izmeklēšanā var būt dažādas nianses, bet tāds princips ir. 

Starp citu, Latvijas Krimināllikums jau paredz atbildību, ja neziņo par noziedzīgu nodarījumu vai to atbalsta. Tad varbūt nemaz neko jaunu nevajag izgudrot – jāmaina tikai pieeja likumam un prakse? Neesmu jurists, varbūt tur ir kādas nianses. Protams, advokāti berzētu rokas, jo viņiem būt papildu darbs, lai attaisnotu līdzbraucējus: neredzēja, nesajuta, nesaprata, ka pie stūres piedzēries cilvēks," domā O. Irbītis.

Joprojām brauc lielā reibumā

Latvijas Valsts policijas pagājušā gada pārskats liecina, ka pērn kopumā sākti 3288 kriminālprocesi un administratīvā pārkāpuma procesi par braukšanu reibumā (salīdzinājumam 2023. gadā – 3413, 2022. gadā – 4297, 2021. gadā – 5391), no tiem 1097 procesi bijuši, kad braukts reibumā virs 1,5 promilēm (2023. gadā – 1082). 2024. gadā par minēto pārkāpumu konfiscēti 850 transportlīdzekļi, bet 1505 gadījumos kā sods piemērots spēkrata vērtības piedzīšana naudā. Atgādinām, ka 2022. gada novembrī stājās spēkā grozījumi Krimināllikumā, kas paredz kriminālatbildību par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija pārsniedz 1,5 promiles. Tāpat tiek konfiscēts transportlīdzeklis, ja īpašnieks to vadījis stiprā reibumā vai atteicies no apreibinošo vielu klātbūtnes pārbaudes organismā. Gadījumos, ja reibumā vadītais transportlīdzeklis pieder citai personai, no vainīgās personas piedzen pilnu vai daļēju šā transportlīdzekļa vērtību.

Eiropas Savienības finansēts. Paustie viedokļi un uzskati atspoguļo autora(-u) personīgos uzskatus un ne vienmēr sakrīt ar Eiropas Savienības vai Eiropas Izglītības un Kultūras izpildaģentūras (EACEA) viedokli. Ne Eiropas Savienība, ne EACEA nenes atbildību par paustajiem uzskatiem.

Līdzfinansē LR Kultūras ministrija.

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
DDvestkopa

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma