Ceļu satiksmes drošību var uzlabot, mazinot autovadītāju egocentrismu, mainot ceļa zīmes un veidojot divu līmeņu kustību. Pie šāda secinājuma nonāca ikgadējas Baltijas valstu Ceļu nozares konferences dalībnieki, vēsta 360TV Ziņas.
Ceļu satiksmes negadījumos (CSN) bojāgājušo skaits Latvijā joprojām ir lielākais Baltijā – 59 upuri uz miljonu iedzīvotāju. Viens no iemesliem – autovadītāju egocentrisms. Pie šāda secinājuma nonākuši Latvijas Universitātes pētnieki, kuri divus ar pusi gadus novērojuši satiksmes dalībnieku uzvedību. Mūsu autovadītājiem trūkst pieklājības un empātijas – spējas paskatīties uz situāciju ar citu braucēju, velosipēdistu un gājēju acīm.
“Jo vairāk, jo labāk - gan piesardzība, gan skatupunktu maiņa. Retāk vai nosacīti nejauši pārkāps CSN tie, kuriem ir izteiktākas šīs te abas īpašības. Un, kas ne mazāk svarīgi - biežāk brauc tā, ka viņu rīcība citiem palīdz braukt labi,” par labajām autovadītāju īpašībām stāsta Latvijas Universitātes profesors un vadošais pētnieks Ivars Austers.
Diemžēl, joprojām liela daļa vadītāju uz ceļa uzvedas agresīvi. Trešdaļa bojāgājušo dzīvību zaudējuši sadursmēs, puse no kurām ir bijušas frontālas. “Latvijas valsts ceļi” saņem daudz sūdzību par A4 Rīgas apvedceļu. Tur tieši palēnināta satiksme novedot pie bīstamām situācijām.
Taču tas nemaina faktu, ka Latvijas šoferu attieksme ir visai agresīva. “Protams, drošākais ir sēdēt sastrēgumā, bet tomēr jāmēģina rast risinājumus, lai tie apstākļi, kādos atrodas tas cilvēks, ir komfortabli. Nevienam nepatīk sastrēgumos sēdēt. Un tad jau tas drošākais – saliekam luksoforus, visu sašaurinām, tāpat kā uz Baltezeru braucot. Visi viens uz otru dusmojas, un tad pēkšņi rodas moments, kur es varētu apdzīt, ieriebt kādam, kurš man izbrauca priekšā, un tad rodas tās konflikta situācijas,” stāsta “Latvijas valsts ceļu” Satiksmes organizācijas pārvaldes direktora vietnieks Ainārs Morozs.
Starp Baltijas valstīm vismazākais ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaits ir Lietuvā. Kaimiņvalsts amatpersonas lepojas ar to, ka pēdējo 20 gadu laikā upuru skaitu izdevies samazināt astoņas reizes.
“Gājēju pārejas pāri valsts ceļiem, tās ir zebras, divu līmeņu pārejas. Mums ļoti daudzi ceļi iet cauri nelielām apdzīvotām vietām. Un mēs jau esam saveduši kārtībā pusi no kopumā pusotra tūkstoša gājēju pārejām. Arī visos melnajos punktos tika izmainītas zīmes un satiksmes organizēšana,” valsts veiksmes stāstu skaidro VIA Lietuva Infrastruktūras uzturēšanas daļas projektu vadītājs Viktors Lapins.
Šogad Latvijā plānoti 11 satiksmes organizācijas uzlabošanas projekti par vairāk nekā 13 miljoniem eiro. Starp tiem ir arī tuneļu izbūve zem Jelgavas un Bauskas šosejām.
VIDEO:
Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.
Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.
Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.
Ko tu saņemsi:
- Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
- Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
- Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
- Gata Šļūkas karikatūru
- Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu