Patchy rain nearby 7.3 °C
S. 26.04
Alīna, Rūsiņš, Sandris
SEKO MUMS
Reklāma
Artūrs Paulauskis pie ģimenes jaunā elektromobiļa.
Artūrs Paulauskis pie ģimenes jaunā elektromobiļa.
Foto: Foto no privātā arhīva. / Latvijas Mediji

Papildus zināmajiem iekšdedzes dzinēja (benzīna, dīzeļdegvielas) transportlīdzekļiem tirgū ir pieejama videi draudzīgāka alternatīva – elektromobiļi. Kā par visu svešo, arī par elektroauto sabiedrībā pastāv dažādi uzskati. Autovadītāji, kas par elektromobili pārliecinājušies, uz šo transportlīdzekli raugās citādi.

Reklāma

Kāpēc piedalās satiksmē zaļāk

Kā ģimenes pirmo elektromobili Iekšlietu ministrijas Radiokomunikāciju nodaļas IKT departamenta vadītājs Artūrs Paulauskis izvēlējies 2019. gadā Amerikā ražoto Tesla Model 3 Long Range ar pilnpiedziņas (4 x 4) sistēmu.

Par šāda transportlīdzekļa iegādi Artūrs domājis, kopš pirmo reizi izbraucis ar draugam piederošo Tesla Model 3, saprotot, cik viegli braukt ar šādu auto. Ar pilnu uzlādes ciklu var nobraukt aptuveni 300 kilometru, kas ikdienas vajadzībām ir pietiekami.

Kā lielāko plusu Artūrs izceļ minimālo elektroauto apkopi – nav nepieciešama eļļas, filtru un citu detaļu nomaiņa atšķirībā no iekšdedzes dzinēja automobiļiem. Tāpēc priekšroka dota zemās uzturēšanas izmaksām un iespējai neizmantot degvielu.

Ar valsts atbalstu

Jaunās automašīnas iegāde tika rūpīgi vērtēta, plānojot finanšu līdzekļus un lūkojot, kādu atbalstu var sniegt valsts. Izvērtējot budžetu lietotas automašīnas iegādei, Artūrs nav vēlējies iztērēt vairāk par 15 000 eiro no privātajiem līdzekļiem.

3350 eiro ģimene saņēmusi no Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII). Papildu finansējums – 2000 EUR – iegūts, pārstrādei nododot nokalpojušo iekšdedzes dzinēja automobili Audi A3, ko ģimene izlēmusi turpmāk neizmantot. Pilno summu – 5350 EUR – varēja saņemt, ja gada laikā pēc vecā automobiļa nodošanas pārstrādei tiek iegādāts lietots elektromobilis. Artūrs atzīst, ka valsts piešķirtais atbalsts motivējis iegādāties elektroauto.

Pēc finansējuma saņemšanas 2024. gada oktobrī ģimene vērsusies pie automašīnu pārdevēja, lai iegādātos transportlīdzekli, kura kopsumma nepārsniedz 21 000 eiro. Novembra vidū apstiprināts pirkums, un jau decembrī visa nepieciešamā dokumentācija bijusi sagatavota.

Pirms došanās ceļā pārbauda akumulatora uzlādes līmeni.

Sākumā nedaudz skeptiski

Artūrs stāsta, ka ģimene nav bijusi vienisprātis par elektromobiļa iegādi, jo braukšana var būt nedroša lielās jaudas dēļ (ap 450 ZS jeb 340 kW). 

Reklāma
Reklāma

Tagad gan domas ir mainījušās un ar iegādāto transportlīdzekli droši jūtas visa ģimene.

Saņemtā transportlīdzekļa nobraukums pēc odometra bijis 181 000 km, un līdz aprīlim nobraukti aptuveni 12 000 kilometru. Automašīna tiek izmantota katru dienu, un pāris reižu nedēļā Artūrs mēro ceļu no galvaspilsētas līdz Kuldīgai (ap 150 km) un atpakaļ uz Rīgu.

Ietaupījums ir liels. Akumulatoru Artūrs visbiežāk uzlādē mājās, izmantojot tradicionālo trīsfāžu kontaktligzdu. Ņemot vērā vides maiņu, lādēšanai izmanto gan saules ražotu elektrību, gan elektrotīkla pieslēgumu ar biržas tarifu. Apstākļos, kad saule elektrību neražo un biržas cena augsta, uzlāde iespējama vietā ar fiksētu elektrības cenu. Vidējā kilovatstundas cena naktī ir 6 centi.

Ja biržas cena ir tuvu nullei, akumulatora uzlāde izmaksā ļoti maz. Viens uzlādes cikls (atkarībā no atlikušā enerģijas līmeņa) patērē 40–50 kWh. Ģimenei uzlādē patērētā elektrība izmaksā 3 EUR/100 km, bet iepriekš izmantoto dīzeļmotoru automobiļi tērēja 7–8 EUR/100 km.

Uzlādes laiks atkarīgs no jaudas, kādu paredz automobiļa ražotājs. Piemēram, Tesla Model 3 maksimālā lādēšanas jauda ar maiņstrāvas uzlādes ierīci ir 11 kW. Tesla nenorāda produktu akumulatora kapacitāti, bet to var uzlādēt aptuveni 6 stundās. Uzlādes vajadzībām iegādāts lādētājs par 130 EUR. Tas paredzēts trīsfāžu pieslēgumam, 16 A ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumam un 11 kW kopējai jaudai.

Uzlādes stacija Salaspilī pie kultūras nama "Enerģētiķis".

Plusi un mīnusi

Elektroauto bagāžnieka ietilpība daudz neatšķiras no iekšdedzes automobiļiem atkarībā no virsbūves (hečbeks, sedans). Noteiktiem ražotājiem vietas var būt vairāk, izmantojot priekšējo bagāžnieku. Automašīnai nav izpūtēja, līdz ar to aizmugurē sēdošajiem pasažieriem ir ērtāk, jo grīda ir līdzena.

Automašīnas uzsildīšana aukstajā laikā ar taimera starpniecību uzsilda salonu, kausē sniegu un ledu no vējstikla. Jābūt piesardzīgam, ziemā atverot piesalušas durvis, – stikls nav ietverts rāmī un salā piesalst pie blīvgumijas. Lai pasargātu stiklu un atvērtu durvis, ledu starp stiklu un gumiju Artūrs salauž ar plastikāta karti.

Izvēloties elektoroauto un dodoties tālāk par paredzēto nobraukumu, jāmaina savi ikdienas paradumi – rūpīgi jāpārdomā garāki maršruti, kas jaunākiem autovadītājiem varētu būt grūtāk. Regulāri jāseko līdzi uzlādes līmenim un vajadzības gadījumā jārod laiks automobili pievienot elektrībai, lai nākamajā rītā dotos ceļā bez raizēm. Tas nozīmē, ka mājās var pārrasties vēlāk, ja nav personiskā lādētāja. Lai ietaupītu, jāseko līdzi elektroenerģijas biržas cenām, ja nav iespējas izmantot saules enerģiju. Var izvēlēties pieslēgumu ar fiksētu kilovatstundas cenu, ja negribas sekot līdzi izmaiņām biržā.

Uzlādes stacija pie tirdzniecības centra 'Olimpia ' Rīgā.

Artūrs stāsta, ka brauciena sākumā Tesla aplikācija ļoti precīzi informē, vai ar akumulatora uzlādes līmeni varēs nokļūt līdz galamērķim. Tāpēc, dodoties uz Kuldīgu un atpakaļ uz Rīgu, nav satraukuma par iespējamu izlādi. Ja starp braukšanu neizdodas akumulatoru laikus uzlādēt, pa ceļam nāksies ieplānot apstāšanos un to papildināt elektroauto uzlādes stacijā. 

Šādās situācijās akumulatoru papildina ātrās uzlādes stacijās (jauda 50–250 kW) tikai tik, cik nepieciešams, lai atgrieztos mājās. Artūrs uzskata, ka viņa maršrtutā izveidots pārdomāts uzlādes vietu tīkls.

Dodoties tālākā braucienā, noteikti jāieplāno uzlādes laiks. Ja līdzi dodas mazi bērni, jāparedz aktivitāte vai maltīte, lai šo laiku nepavadītu transportlīdzeklī. Uzlādi ieteicams veikt paralēli ikdienas iepirkumiem. Priekšroka dodama lielveikaliem, kuru stāvlaukumos ierīkota elektromobiļu uzlādēšanas stacija, tā laiku izmantojot lietderīgi.

To, kāda veida auto iegādāties, katram autovadītājam, zinot savus ieradumus un nepieciešamību, jāizvērtē pašam.

Sava enerģija

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikācijas saturu atbild "Latvijas Mediji".

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
DDvestkopa

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT
DĀRZS DABA
Reklāma