Partly cloudy 3.2 °C
O. 08.04
Dana, Dans, Danute, Edgars
SEKO MUMS
Reklāma
"Virši A" vilcējs ar saspiesto dabasgāzi Rīgā, Zaķusalā. Energoresursu pārdevējs saspiesto dabasgāzi pārdod septiņās degvielas uzpildes stacijās.
"Virši A" vilcējs ar saspiesto dabasgāzi Rīgā, Zaķusalā. Energoresursu pārdevējs saspiesto dabasgāzi pārdod septiņās degvielas uzpildes stacijās.
Foto: Publicitātes / Latvijas Mediji

Līdz 2030. gadam kaitīgās emisijas transportā ir jāsamazina par 16%. Uzņēmēji, tostarp lauksaimnieki, vērš uzmanību uz nesakārtoto likumdošanu. Visticamāk, tas ir viens no iemesliem, kas Latvijā bremzē ar alternatīvo degvielu darbināmu spēkratu pirkumus.

Reklāma

Izrāviena tuvākajā nākotnē nebūs

Aigars Laurinovičs, Lauksaimniecības un industriālās tehnikas asociācijas valdes priekšsēdētājs, uzsver, ka no visiem alternatīvās enerģijas avotiem lauksaimniecībā vistālāk tikts ar elektroenerģijas izmantošanu spēkratos. "ASV notiek Case un John Deere bezkabīņu traktoru moduļu ražošana, tos lieto zemes apstrādē, vada attālināti, bez cilvēka klātbūtnes. Tie nav lieljaudas spēkrati," teic A. Laurinovičs. 

Savukārt ES dalībvalstīs galvenokārt notiekot alternatīvās degvielas spēkratu testēšana, sērijveida ražošana nenotiek. "Ir vairāki izaicinājumi – 

ar alternatīvo enerģiju darbināmie spēkrati noteikti ir jāuzlādē. Vai intensīva darba laikā elektroenerģijas uzlādei var atļauties tērēt stundas? Un arī cena – ar elektroenerģiju darbināmie spēkrati noteikti nav lētāki kā ar fosilo degvielu darbināmie traktori.

Un noteikti ir vajadzīga infrastruktūra, uzpildes, uzlādes vietas, kas savukārt prasa diezgan lielu naudas ieguldījumu," tā A. Laurinovičs.

Viņš izceļ kādu Eiropas Savienības iestāžu veiktu pētījumu, kur secināts, ka vismazāko SEG emisiju daudzumu nodrošina precīzo tehnoloģiju izmantošana, nevis degvielas no atjaunojamajiem resursiem. "Traktoru ražošanā pēdējos gados un arī patlaban ir krīze. Cenas nav mainījušās kopš 2022. gada. Paredzu, ka pašreizējā situācijā ražotāji neiegulda alternatīvās degvielas tehnoloģijās. Ir arī sapratne, ka zaļā kursa nosacījumi bija pārspīlēti. Nosaukto iemeslu dēļ nākamajos gados izrāviena ar alternatīvajām degvielām darbināmu spēkratu ražošanā un izmantošanā noteikti nebūs," secina A. Laurinovičs.

'New Holland T6 180' – ar metānu un dīzeļdegvielu darbināms traktors uzpildes stacijā.

Ko saka enerģijas ražotāji

AS Agrofirma Tērvete no aptuveni 4600 liellopiem gada laikā iegūst aptuveni 150 000 tonnu kūtsmēslu. Tos pārstrādā biogāzes ražotnē, iegūst mēslojumam tik vērtīgo digestātu, siltumu un arī biometānu, ko saspiež, sašķidrina un cisternās pārdod pircējam Vācijā. Uzņēmuma jauda ir 10 tonnu saspiestās gāzes (bioLNG) dienā. Agrofirmas enerģētikas nozares vadītājs Andris Ramons teic, ka Vācijas valsts līdz 2030. gadam ir iecerējusi subsidēt degvielas no atjaunojamiem resursiem, tāpēc darījums esot izdevīgs. 

A. Ramons uzskata, ka bez valsts atbalsta ieguldījumiem infrastruktūras objektos Latvijā alternatīvo degvielu patēriņš transporta nozarē nepieaugs. Arī Agrofirma Tērvete par ieguldījumiem ar alternatīvo tehniku darbināmos spēkratos nedomā.

Gatis Ozols, bioloģiskais zemnieks un biogāzes ražotnes Priekules BioEnerģija saimnieks, teic, ka viņš jau patlaban piedalās alternatīvās degvielas ražošanas procesā. "Kā jēdzīgāko risinājumu redzu to, ko patlaban daru: pārstrādājot kūtsmēslus un mazkvalitatīvāku zāli, ražoju pamatā organisko mēslojumu un, cik sanāk, elektrību un siltumu. Biometānam savā saimniekošanas modelī neredzu jēgu, jo uzskatu – elektroenerģiju ražot ir praktiskāk, vienkāršāk un lētāk. Ja patlaban piedāvājumā būtu jaudīga ar elektrību darbināma lauksaimniecības tehnika, tad es pilnībā spētu nodrošināt savas saimniecības enerģētisko neatkarību – gan no fosilām degvielām, gan augu un dzīvnieku barošanā un sēklaudzēšanā, un šajā neatkarībā vēl spētu piedāvāt tirgum tīrus bioloģiskus produktus. Ūdeņradis vai kas cits – būsim reāli, mēs esam pilnīgi atkarīgi no elektrības, un tā arī vēl būs labu laiku nākotnē," prognozē G. Ozols.

SIA Grow Energy Limbažu pagastā nu jau aptuveni piecus gadus ražo biometānu un izmanto to sava tehnikas parka darbināšanai. Patlaban ar biometānu darbina vairāk nekā desmit Scania un Mercedes Benz vilcējus, kā arī vairāk nekā desmit vieglās automašīnas Škoda. Biometāna izmantošana transportā ļaujot taupīt 20–30% izmaksu. Piemēram, ar biometānu darbināmās kravas mašīnas Scania var bez uzpildes veikt 500 km attālumu. Savukārt vieglā automašīna Škoda uz 100 km tērē četrus kilogramus biometāna, kas līdzvērtīgs sešiem litriem dīzeļdegvielas. 

Reklāma
Reklāma

Grow Energy ik mēnesi ar biometānu aizstāj vairākus desmitus tonnu dīzeļdegvielas, kas vienlaikus nozīmē tūkstošus tonnu CO2 emisiju ietaupījumu. Grow Energy māsasuzņēmums SIA Lādes piens duālā režīmā ar biometānu un dīzeļdegvielu darbināja trīs Fendt 956 vario Latvijā pārbūvētus traktorus. Biometāna īpatsvars to degvielas patēriņā bija 40–60%. Patlaban visi traktori ir pārdoti. 

"Mēs neredzējām jēgu darbināt traktorus ar biometānu, kura uzskaite Latvijā aizvien nav izveidota, lai gan jau vairākus gadus to pieprasa Eiropas Savienības regula. Mēs šo savu ražoto produktu nevaram iekļaut CO2 bilancē. Biometānu daudz izdevīgāk ir pārdot uz Vāciju, kā to dara arī citi Latvijas ražotāji. 

Neizveidojot atjaunojamās enerģijas uzskaiti, valsts šauj kājā arī sev, nespējot sniegt precīzu statistikas informāciju un korekti īstenot plānošanu," 

tā SIA Grow Energy pārstāvis Raivis Bunduls.

Sola uzlabojumus

Klimata un enerģijas ministrijā (KEM) pēc būtības atzīst iepriekš minēto izaicinājumu un norāda, ka to risinās: "Pirmšķietami, ka komersants atsaucas uz atjaunojamās enerģētikas direktīvu (ES) 2018/2001), nevis regulu. Direktīva noteic degvielas piegādātāju mērķus un to sasniegšanas nosacījumus. Minētie direktīvas nosacījumi ir ietverti KEM sagatavotajā likumprojektā Transporta enerģijas likums, ko aizvien vērtē Saeimā. 

Ja degvielas piegādātājs patēriņam transportā realizē biometānu, minētajam piegādātājam atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem nr. 686 ik gadu jāsagatavo un jāiesniedz Būvniecības valsts kontroles biroja energoresursu informācijas sistēmā atbilstoši dati (skat. MK noteikumu 36. punktu). 

Vienlaikus arī Centrālās statistikas pārvaldes pienākumos ir pieprasīt no komersanta datus par valstī izmantoto un patēriņam nodoto energoresursu/enerģijas apjomu (valsts energobilances sagatavošanai). Valsts energobilance tiek veidota, balstoties uz komersantu sniegto informāciju, nodrošinot precīzu un pārskatāmu energoresursu uzskaiti," rakstveida atbildē vēsta Baiba Jakobsone, KEM Stratēģiskās komunikācijas un sabiedrības līdzdalības departamenta direktore.

Viņa arī piebilst, ka svarīgi ir veikt ieguldījumus gan iekārtu iegādē, gan infrastruktūras veidošanā biometāna transportēšanai un uzpildei, kā arī pieslēgumu izveidei. KEM patlaban gatavojot atbalsta programmu biometāna ražošanai un ievadei dabasgāzes pārvades sistēmā, lai aplūkotais alternatīvās degvielas veids būtu pieejams arī izmantošanai transportā.

Atbalsta programmai gan topošie, gan arī esošie biometāna ražošanas un biometāna pārvadāšanas uzņēmumi varēšot pieteikties līdz 2029. gada 31. decembrim. Kopējais atbalsta programmas finansējums esot 21,5 milj. eiro.

Reklāma
Reklāma

Savukārt valdība šāgada 18. martā pieņēma zināšanai Satiksmes ministrijas (SM) informatīvo ziņojumu par Latvijas alternatīvo degvielu infrastruktūras attīstības stratēģiju. Tajā cita starpā teikts, ka Latvijai līdz šāgada 31. decembrim Eiropas Komisijai (EK) būs jāiesniedz politikas regulējums par alternatīvo degvielu tirgus attīstību transporta nozarē. Ziņojumā arī norādīts, ka Latvijai, tāpat kā visām dalībvalstīm, saskaņā ar regulu ir jāsagatavo valsts politikas regulējums par alternatīvo degvielu tirgus attīstību transporta nozarē un attiecīgās infrastruktūras ieviešanu. 

Regula nosaka obligātos minimālos mērķrādītājus publiski pieejamās autotransporta līdzekļu uzlādes un uzpildes infrastruktūras ieviešanai. Tajā arī teikts, ka nepieciešams nodrošināt pietiekamu infrastruktūras tīklu ar alternatīvām degvielām darbināmu autotransporta līdzekļu uzlādei vai degvielas uzpildei. Regulas mērķi ir arī nodrošināt alternatīvu dzinēju, ko darbina fosilais kurināmais, izmantošanu elektroapgādes vajadzībām uz kuģiem pie piestātnēm un stacionētos gaisa kuģos, kā arī nodrošināt infrastruktūras pilnīgu savstarpēju izmantojamību un draudzīgumu lietotājiem.

Satiksmes ministrija informatīvajā ziņojumā skaidro, ka regulas izpratnē alternatīvās degvielas ir degvielas vai enerģijas avoti, ar kuriem vismaz daļēji aizvieto fosilās degvielas avotus transportlīdzekļu energoapgādē un kuriem ir potenciāls rosināt transporta dekarbonizāciju un uzlabot transporta nozares ekoloģiskos raksturlielumus.

"Virši A" vilcējs ar saspiesto dabasgāzi Rīgā, Zaķusalā. Energoresursu pārdevējs saspiesto dabasgāzi pārdod septiņās degvielas uzpildes stacijās.

Izdevīgi ilgtermiņā

SIA Stokker Agritech (oficiālais New Holland produktu izplatītājs Latvijā) projektu vadītājs Ainārs Kindzulis teic, ka New Holland (CNHI) jau ražo ar alternatīvo degvielu darbināmus spēkratus un tie visi ir nopērkami Latvijā. Patlaban sortimentā ir šādi spēkrati: New Holland T 6.180 Methane Power DC/EC, kas darbojas ar metāna gāzi; New Holland T7.270 Methane Power with PLM Intelligence, kas darbojas ar CNG gāzi; New Holland T 4 Electric Power – pilnīgi elektrificēts traktors, kas darbojas ar lādējamu elektroenerģiju. Traktors ir piemērots komunālām saimniecībām, ražotnēm, piena fermām.

Ar metāna gāzi darbināmā New Holland T 6.180 Methane Power DC/EC veiktspēja ir tāda pati kā traktoram ar dīzeļdzinēju un par 30% mazāki ekspluatācijas izdevumi, tā maksimālā jauda ar papildjaudu ir 180 ZS, griezes moments 740 Nm un izcila izturība. Spēkrats sniedz priekšrocības līdzekļu taupīšanas un vides aizsardzības jomā, ir tuvāks saimniekošanai bez oglekļa izmešiem. Tas aprīkots ar jauno NEF 6,7 litru dzinēju, ko speciāli izmantošanai lauksaimniecībā ir izveidojis FPT Industrial – uzņēmums, kas ražo dzinējus CNH Industrial tehnikai un kam ir vairāk nekā 20 gadu darba pieredze. 

Uzņēmums ir izgatavojis vairāk nekā 50 000 dabasgāzes dzinēju. Gāzes baloni ir novietoti turpat, kur dīzeļdegvielas tvertne standarta T6 modelim. Tie ir ērti pieejami un nodrošina izcilu pārredzamību no kabīnes. Traktors ir aprīkots arī ar gāzes padeves pieslēgvietām priekšpusē un aizmugurē, dodot iespēju uz piekabēm vai agregātiem uzstādīt papildu degvielas glabāšanas tvertnes.

"Latvijā ir saimniecības kas startē uz Eiropas Savienības fondu apguvi tieši ar iepriekš aplūkotajām tehnikas vienībām. To pirkumam ir paredzēts atbalsts. Cenu līmenis startā ir ne tik draudzīgs. Šie ar alternatīvo degvielu darbināmie spēkrati ir aptuveni 10–15% dārgāki nekā attiecīgās jaudas ar dīzeļdzinēju darbināmie traktori. Tomēr ilgtermiņā, ņemot vērā degvielas izmaksas, šie alternatīvās degvielas spēkrati ir daudz izdevīgāki nekā ar dīzeļdegvielu darbināmie traktori. Īpaši izdevīgs pirkums ir saimniecībām, kas pašas ražo un apstrādā gāzi," stāsta A. Kindzulis. Eksperts teic, ka Latvijas saimniecībās ir notikuši iepriekš nosaukto traktoru modeļu demonstrējumi, kuros saimnieki uzsvēra būtisko degvielas ietaupījumu salīdzinājumā ar ierastajiem traktoriem. Tomēr patlaban Latvijā vēl nav pārdots neviens no nosauktajiem spēkratiem. "Šāda veida traktori ir ar skatu uz nākotni," tā A. Kindzulis.

Reklāma
Reklāma

Elektriskos traktorus piedāvā arī John Deere, Kubota un citi traktoru ražotāji. Lauksaimniecības tehnikas eksperts Edgars Skulte teic, ka ar alternatīvo degvielu darbināmo spēkratu ienākšana Latvijas tirgū būs lēna un piesardzīga. "Latvijas saimnieki ir ļoti konservatīvi," tā E. Skulte.

Kas notiek ar ūdeņradi

KEM ziņo, ka Latvijā ūdeņradi patlaban izmanto Rīgas sabiedriskajā transportā, to ražo no dabasgāzes. "Latvijā patlaban no atjaunīgajiem energoresursiem vai no atjaunīgās enerģijas ūdeņradis netiek ražots, bet vienlaikus tiek īstenoti vairāki izpētes projekti šādas ražošanas uzsākšanai," teic B. Jakobsone.

KEM saredz, ka ūdeņraža nozares attīstībā nākamajos gados vienlaikus būtisks būs tehnoloģiskās attīstības temps dažādās energoresursus patērējošajās nozarēs, toskait transporta sektorā, rūpniecībā, kā arī energoapgādē. "Patlaban rūpniecībā un energoapgādē par ūdeņraža tehnoloģiju pārliecinošu komercializāciju runāt ir pāragri, tomēr vistuvāk ūdeņraža komerciālam lietojamam ir transporta nozare, īpaši aviācijas sektors," tā B. Jakobsone.

KEM paredz, ka ūdeņradis tālākā nākotnē var kļūt par būtisku enerģijas uzkrāšanas avotu, kā arī par kurināmo siltumenerģijas un elektroenerģijas ražošanas nozarēs un transporta degvielu, tomēr patlaban izteikt prognozes, kurā no nozarēm tehnoloģiskās attīstības progress būs visstraujākais, esot pāragri.

Naukšēnos būvē biometāna ražotni

Šāgada janvārī ar zemes sagatavošanas darbiem biometāna ražotnes būvniecību Naukšēnos sāka Latvijas energoresursu pārdošanas uzņēmums AS Virši A. 

Olavs Ķiecis, "Virši A" biznesa attīstības vadītājs: "Jaunajā ražotnē biometāna ražošanu iecerēts sākt 2026. gada sākumā. Rūpnīca ne tikai ražos pilnībā atjaunojamu enerģijas avotu un radīs papildu ienākumu plūsmu zemniekiem, bet arī nodrošinās ilgtspējīgu atkritumu apsaimniekošanas metodi, atgūstot metānu no kūtsmēsliem, kas citādi tiktu emitēts atmosfērā no atklātām kūtsmēslu uzglabāšanas vietām.

Olavs Ķiecis, AS Virši A biznesa attīstības vadītājs, teic, ka biometāna ražošanu iecerēts sākt 2026. gada sākumā. O. Ķiecis: "Rūpnīcai paredzētais izejmateriāls, vairāk nekā 200 tūkstoši tonnu gadā, tiks piegādāts no vairāk nekā 15 vietējām saimniecībām. Rūpnīca ne tikai ražos pilnībā atjaunojamu enerģijas avotu un radīs papildu ienākumu plūsmu zemniekiem, bet arī nodrošinās ilgtspējīgu atkritumu apsaimniekošanas metodi, atgūstot metānu no kūtsmēsliem, kas citādi tiktu emitēts atmosfērā no atklātām kūtsmēslu uzglabāšanas vietām."

Jaunajā rūpnīcā ražoto biometānu tieši ievadīs lokālajā gāzes pārvades tīklā, un no tā saskaņā ar noslēgtajiem realizācijas līgumiem tas varēs nonākt pie visu veidu patērētājiem. Rūpnīcas projektētais gada biometāna daudzums ir 60 GWh, un tiek prognozēts, ka tas aizstās līdz pat 5,6 miljoniem kubikmetru dabasgāzes gadā. O. Ķiecis uzsver – kūtsmēsli ir būtiska izejviela un tās stabilas piegādes ir svarīgas projekta veiksmīgai īstenošanai. "Apzinoties to, jau uzsākot projektu, rūpīgi vērtējām izejvielu pietiekamību un piegādes nodrošināšanu. Ar vietējiem zemniekiem ir noslēgti nepieciešamie līgumi, un patlaban notiek darbs pie praktisku un tehnisku risinājumu izstrādes un ieviešanas," teic Virši A eksperts.

Gaida signālu no valsts

Savukārt valsts politiku alternatīvo degvielu patēriņa rosināšanā Ķiecis vērtē diezgan skarbi: "Transporta enerģijas likumprojekts paredz, ka nozarei būs jāmazina kaitīgās emisijas līdz 2030. gadam par 16%. Lai mazinātu kaitīgās emisijas, visreālistiskākais veids ir palielināt atjaunīgo energoresursu izmantošanu. Publiskajā telpā šobrīd ir divi viedokļi. Viens pārstāv to, ka neko nevajag darīt līdz 2030. gadam, esot jāstrādā kā līdz šim, mums ir obligātais piejaukums dīzeļdegvielai un benzīnam, saglabāsim to esošajā līmenī un neko nedarām. Pienāks 2030. gads, tad sāksim kaut ko domāt un darīt. Mūsuprāt, tas nav risinājums. Kāpēc šāda stratēģija nav pareiza? 

Pirmkārt, ļoti iespējams, ka, ja mēs neko nedarām, tad jau līdz 2030. gadam varam sagaidīt potenciālas soda sankcijas no Eiropas Savienības par konkrētās direktīvas nepildīšanu. 

Otrkārt, jebkuriem alternatīviem degvielas veidiem ir vajadzīgs signāls tirgū, ka ir pamats attīstībai. Uzņēmējiem šāds likums dotu papildu pārliecību, ka ir jāturpina veidot infrastruktūru alternatīvās degvielas veidiem – gan saspiestai dabasgāzei, kas pēc tam tiks izmantota biometānam, gan elektrouzlādei, gan potenciāli vēl citiem degvielas veidiem. Šādā veidā mēs pildām direktīvas prasības un darām to laikus, negaidot 2030. gadu."

AS Virši A uzskata, ka, pieaugot alternatīvo degvielu izmantošanai tautsaimniecībā, likumsakarīgi arī lauksaimniecības transports aizvien vairāk izmantos degvielas ar zemākām emisijām.

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikācijas saturu atbild "Agro Tops"

Sava enerģija

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikācijas saturu atbild "Latvijas Mediji".

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
DDvestkopa

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT
SAIMNIEKS UZŅĒMĒJS
Reklāma