“Motivācijas trūkums mācībās agrāk vairāk bija vērojams pusaudžiem, bet tagad to var manīt arī bērniem, kuri mācās sākumskolā,” novērojis Baldones vidusskolas psihologs Viesturs Valdmanis. Ko atbildēt skolēnam, kurš saka: neredzu jēgu skolai un negribu mācīties? Kādi ir vecāku un skolotāju iespējamie rīcības veidi, redzot, ka bērnam radušās grūtības? Kā motivēt bērnu mācīties?
Konsultanti: Baldones vidusskolas psihologs Viesturs Valdmanis, psiholoģe Kristiāna Kalniņa, projekta “Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai” vecākā eksperte Māra Robežniece
Iespējams, daudziem dzīvē bijusi situācija, kad kaut ko negribas darīt. Tomēr saņemties uz darbību liek motivācija un mērķa sasniegšana. Izglītības iegūšana ir pietiekami ilgs laika posms, un kādā brīdī var būt nevēlēšanās mācīties. Tam par iemeslu mēdz būt gan jaunas intereses, gan draugi, pirmā mīlestība vai pat pavasaris.
Svarīgi laikus pamanīt problēmu!
Vecākiem jābūt ļoti vērīgiem un, pamanot izmaiņas savā bērnā, uzvedības vai mācīšanās grūtības, jāsaprot, ka tas var būt signāls, ka bērnam nepieciešama pieaugušo palīdzība. Būtu labi, ja, sadarbojoties ar skolas psihologu, sociālo pedagogu un skolotājiem, izanalizētu esošo situāciju, izdotos saprast, kā skolēnu var atbalstīt.
Psiholoģe Kristiāna Kalniņa stāsta, ka iespējamie iemesli mācību motivācijas zudumam var būt dažādi – trauksme, sliktas attiecības ar kādu skolotāju, uzmanības traucējumi vai arī nediagnosticēti lasīšanas traucējumi. Šie faktori var ietekmēt skolēna spēju klasē kopā ar visiem mācīties.
Reizēm šādi iemesli var netikt pamanīti vai arī tiem nav pievērsta uzmanība. “Bieži vien atklājas, ka skolēns nevēlas mācīties, jo vienkārši nav sapratis uzdoto vielu. Iespējams, bērnam ir grūtības uztvert skolā informāciju, viņš nespēj apgūt vielu tik ātri kā klasesbiedri, bet citiem par to nesaka. Tas var būt arī viens no iemesliem, kāpēc bērnam zūd vēlme mācīties. Mācību vielas nesaprašana un izvairīšanās no mācībām var sākties vienā priekšmetā, bet izvērsties kā lavīna par vispārēju nevēlēšanos ķerties pie grāmatām,” apgalvo arī V. Valdmanis. Laikus atklājot problēmu, iespējams uzlabot bērna pašsajūtu un mācīšanos skolā.
Ieinteresēt ir iespējams!
Teju katrs no mums atceras kādu skolotāju, kurš aizrāva ar savu mācību priekšmetu, pat ja tas sākotnēji neinteresēja. Psiholoģe ir pārliecināta, ka liela nozīme ir skolotājam un tam, lai viņš radītu interesi par savu mācību priekšmetu un spētu skolēnu aizraut ar stāstījumu: “Skolēniem noteikti jāparāda, ka var gūt prieku no mācīšanās un kādēļ šis mācību priekšmets ir interesants.”
Noteikti nepieciešams radīt interesi par to, kas skolā notiek. Tā ir vieta, kur iespējams daudz ko izmēģināt, iepazīt un uzzināt. Ja skolēns to apzināsies, tas palīdzēs attīstīt dažādas bērna spējas, un viņš varēs saprast to, kas viņu patiesi interesē. Tā skolēns jutīsies pārliecinātāks arī par savām nākotnes izvēlēm.