Skolotāja Māra Tupese latvisko ģimeņu saietos “3x3” kopā ar psiholoģi Līgu Ruperti jau vairāk nekā 20 gadus vada ģimeņu seminārus. Neraugoties uz ilglaicību, tie joprojām ir ļoti pieprasīti.
Pirms teju 30 gadiem žurnālā “Skola un Ģimene” Māra rakstīja slejas par psiholoģiskām tēmām, kas tolaik bija liels jaunums. Ilgus gadus Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV) viņa strādājusi skolā, daudz sava darba laika veltot “grūto” pusaudžu audzināšanai. Tāpēc sarunājos ar Māru gan par izglītību, gan ģimeni un latviskuma saglabāšanu svešumā. Esam uz “tu”, jo abas esam tikušās “3x3” saietos, kur nav nekādas jūsošanas, un arī ārpus saieta neesot vajadzības uzrunas formu mainīt, smej Māra.
Ko atceries no saviem skolas laikiem? Vai bija kāds īpašs skolotājs?
Es skolā gāju ASV, un man ļoti patika iet uz skolu. Jo sevišķi jauka bija 4. klases skolotāja, kurai ļoti patika daba un kura bieži veda mūs ekskursijās. Bieži bijām ārpus skolas, lai mācītos par puķēm, par dažādiem kukainīšiem. Ceturtajā klasē biju izsitusi priekšzobu un jutos ļoti nelaimīga, bet skolotāja mani allaž iedrošināja, ka viss ir labi un neko daudz neredz.
Labi atceros arī skolas pārzini, kurš uz katra bērna liecības allaž uzrakstīja ko personisku, piemēram, “O, tev šajā semestrī labi gājis!”. Pārzinis bija draudzīgs, pie viņa allaž varēja ieiet un parunāties.
Atceros arī 6. klases skolotāju. Mēs bijām ļoti saliedēta klase un mācību gada pēdējā dienā, kad pabeidzām šo skolu, bijām vienojušies, ka katrs skolotāju sabučosim. Atceros, ka viņa raudāja.
Kad gatavojos intervijai un skatījos, kāda informācija par tevi rodama globālajā tīmeklī, secināju, ka tevi sauc gan par pedagoģi, gan psihoterapeiti un psiholoģi. Kas tad tu pirmkārt esi?
Mans pirmais grāds bija pamatskolas pedagoģijā. Taču nostrādāju tikai vienu gadu, kad piedzima bērni, un vairākus gadus paliku mājās ar viņiem. Turpināju arī studijas, kamēr dabūju maģistra grādu speciālajā izglītībā. Taču strādāju ne tikai ar bērniem, kam ir mācību grūtības, bet arī ar grūti audzināmiem pusaudžiem. Pēcāk strādāju divās vidusskolās. Pārsvarā strādāju kā terapeits ar jauniešiem, kuri nepakļaujas skolas disciplīnai un taisa visādus pekstiņus. Lielākoties viņi nāca no ģimenēm, kur bija cietuši no vardarbības; bieži vien vecāki lietoja alkoholu vai narkotikas.
Man bija jāmēģina ar šiem jauniešiem sastrādāties.
Taču ikdienā “grūtie” jaunieši mācās parastajās klasēs un iet uz stundām kopā ar visiem. Amerikā ir tāda sistēma, ka šādus jauniešus izvērtē komisija piecu, sešu cilvēku sastāvā, bet ar to ir jābūt ļoti uzmanīgam, jo, tikko kādam uzliek zīmogu uz pieres, tas tur arī paliek.
Bērns savās problēmās nav vainīgs. Ja viņš nemāk uzvesties, tās parasti ir sekas kādām ciešanām, kas bērnam bija jāpiedzīvo. Ja bērnu moka un pazemo, nevajag gaidīt, ka sekas būs labas.
Kopumā ar grūti audzināmajiem jauniešiem strādāju trīsdesmit gadus. Taču visgrūtākie bija pirmie gadi, kad es tik ļoti gribēju šos jauniešus atbalstīt, ka īsti nemācēju novilkt robežas starp profesionālo un privāto dzīvi, nemācēju tās novilkt starp sevi un skolēniem.
Kad jau biju nostrādājusi trīs gadus, radās ļoti smaga situācija: diviem maniem skolēniem, kas bija brālis un māsa, piedzima kopīgs bērns. Ļoti centos atbalstīt šo meiteni. Ierados pat slimnīcā pēc dzemdībām. Tas bija sestdienas rīts, pie viņas bija sanākuši ģimenes locekļi, un tajā brīdī es sapratu, ka tā taču nav mana ģimene – man ir jānovelk robežas.
Kādas metodes izmantoji darbā ar grūti audzināmiem pusaudžiem?
Ir ļoti grūti tās īsumā raksturot, jo metožu ir daudz un tikpat dažādas kā šie pusaudži. Lai darbs būtu sekmīgs, svarīgākais ir izveidot kontaktu ar jaunieti, ar kuru strādā. Ir jāspēj pierādīt jaunietim, ka viņš man var uzticēties. Tas nav viegli, jo ļoti daudzi bērni neuzticas nevienam. Jo sevišķi tā ir tad, ja viņiem nav bijusi viegla dzīve, ja bijusi jau kāda saskarsme ar policiju.