Jau ilgāku laiku mani ir mulsinājusi dažādu Rīgas autostāvvietu darbība, it īpaši pie lielveikaliem. Pēdējā saskarsme, kad pa pastu saņēmu SIA “Park Expert” sūtījumu 30 eiro vērtībā, mani stimulēja un nolēmu uzrakstīt, ko es par to visu domāju. Pieļauju, ka ļoti liela daļa Rīgas iedzīvotāji – autovadītāju un pilsētas viesi – domā līdzīgi.
Jau no paša sākuma, kad rīdzinieku saskārās ar šīs ļoti apšaubāmās uzņēmējdarbības negatīvajām sekām, man bija skaidrs, ka tas nav normāli. Tāpēc atļaušos apgalvot, ka principā stāvvietu bizness jau pašā saknē balstās uz cilvēku apmuļķošanas, apkrāpšanas un izspiešanas bāzes.
Kā nopelnīt, neko nedarot
Pirmais, ir jāsaprot, ka patiesībā šādiem SIA – “Europark”, “Cityparks Latvia”, “Park Expert” un citiem SIA “Mjau, Mjau” faktiski nekādas reālas uzņēmējdarbības nav. Proti, viņiem nav nekāds pašradīts produkts, ko viņi varētu piedāvāt patērētājam. Nav ne preces, ne pakalpojuma. Tas ir pats svarīgākais. Tā kā nav ko piedāvāt, šie SIA cenšas naudu no potenciāliem klientiem iegūt negodīgā ceļā, jo neviens cilvēks, kurš ir pie pilna prāta, nepirks, nemaksās par “tukšu gaisu”, proti, preci, pakalpojumu, kura nav. Turklāt uz neizdevīgiem noteikumiem.
Ierastākais veids, kā savulaik šāds “bizness” ielauzās Rīgā, bija auto stāvvietu izmantošana pie lielveikaliem. Mēģināšu uzzīmēt shēmu. Lūk, ir kāds lielveikals, piemēram, “Rimi”. Pie veikala tā pārstāvji ir arī izbūvējuši auto stāvvietas veikala apmeklētājiem. Loģiski – 21.gadsimts. Tomēr praksē pats lielveikals bieži nav nekustamā īpašuma teritorijas īpašnieks, tāpēc maksā regulāru naudiņu patiesajam īpašniekam uz nomas pamata. Īpašnieks ir laimīgs – saņem labu naudu bez lielas piepūles. Skaisti! Ne visiem tā veicas. Bet vismaz šādā situācijā no lielveikalu puses tas patiešām ir bizness – veikals piedāvā preces, pakalpojumus, autostāvvietas un pircēji ir gatavi par to maksāt un izmantot. Principā abas puses ir apmierinātas. Tā tam ir jābūt jebkurā uzņēmējdarbībā, jo, pērkot preces, izmantojot, piemēram, kafejnīcas, frizētavas pakalpojumus pircējam jāgūst kāds labums – mantisks vai morāls. Lielveikals iegūst pircēju naudu par precēm, pakalpojumiem, gūst peļņu, ka ļauj turpināt un attīstīt biznesu. Vienlaikus autostāvvietas pie veikala ir vitāla nepieciešamība pircējiem, lai varētu ierasties veikalā. Veikala saimnieki ir ieinteresēti, lai tādas būtu, jo tas veicina viņu biznesu.
Kas notika, kad pie apvāršņa parādījās dažādi SIA “Mjau, Mjau”, un kuri pēkšņi sāka tēlot lielveikala autostāvvietu stingros saimniekus? Nojaušu, ka šie veiklie zēni pirms tam ieradās pie nekustamā īpašuma īpašnieka vai īpašniekiem, ja tādi ir vairāki, uz kura atrodas lielveikals un autostāvvietas, un teica – Jūs saņemat naudiņu no lielveikala par Jūsu īpašuma iznomāšanu. Ir labi, vai ne. Bet vai vēlaties iegūt vēl mazliet vairāk naudiņas? Īpašnieks pakasīja pieri un teica – lieka nauda nevienam nekad nav skādējusi, un abas puses sita viena otrai saujā un darījums bija gatavs. Tikai kāds? Turpmāk SIA “Mjau, Mjau” ieguva tiesības regulāri apšaubāmiem negodīgiem līdzekļiem un veidiem iegūt naudu un no autovadītājiem-pircējiem un pēc tam daļu no šīs naudiņas pārskaitīja īpašnieka kontā. Abas puses bija apmierinātas. Tikai ir arī trešā puse – pircēji-autovadītāji, kas savukārt bija bezgala dusmīgi, vīlušies, jutās apkrāpti, piečakarēti (kas atbilst patiesībai) un vienlaikus bezpalīdzīgi attiecībā uz SIA darbību. Par spīti tam cietušie parasti prasīto naudiņu visbiežāk tomēr samaksāja, ja vien pēc dabas nebija taisnības cīnītāji un attiecīgi izglītoti.
Galvenais, uz ko vēršu uzmanību – šādi SIA nekādu preci ne pakalpojumu patiesībā pircējam nesniedza un nesniedz. Tieši tāpēc nabaga autovadītāji jutās tik šļaugani pēc saskaršanās ar šādu biznesu. Viņi īsti nesaprata, par ko viņiem tāds sods. Principā viss taču notika tāpat kā iepriekš vēl pirms šādu SIA parādīšanās – pircējs atbrauca uz lielveikalu ar automašīnu, noparkojās stāvvietā, iegāja veikalā, nopirka preces vai izmantoja citus pakalpojumus, un pēc tam ar savu auto aizbrauca prom. Neko sliktu un citādu viņš taču neizdarīja. Kas bija mainījies? It kā nekas. Kur suns ir aprakts?
Negodīgs bizness jau pašā saknē
Pirmais, ko jau minēju – šie SIA patiesībā nekādu pakalpojumu nesniedz, tā pārstāvjiem pat nebija tādas domas – piedāvāt kaut ko savu pašiem. Viņiem pat nav nekas sagādāts, lai to – kaut ko piedāvātu. Viņu noslēgtais līgums ar zemes īpašnieku – pircējam neko nemaina. Autovadītājs-pircējs nav līguma dalībnieks, tāpēc viņam no tā noslēgšanas nerodas ne pienākumi, saistības, ne tiesības.
Otrais, šie SIA “Mjau, Mjau” naudas pieprasīšanu no veikala apmeklētājiem parasti noformulē nevis kā reketa maksājumu, bet gan kā līgumsodu. Cilvēki to parasti sauc vienkārši par naudas sodu. Tomēr juridiski tas tā nevar būt, jo privātpersona (SIA “Mjau, Mjau”) nav pilnvarota kompetenta valsts vai pašvaldības iestāde vai amatpersona un nekādu sodu citai privātpersonai nevar uzlikt. Tas būtu juridisks absurds. Tieši tāpēc tiek izdomāts šāds formulējums – līgumsods. Sanāk, ka pircējs-autovadītājs ir saņēmis no SIA pakalpojumu, bet nav ievērojis noslēgtā līguma noteikumus, kā rezultātā SIA ir nodarīti zaudējumi, un šis līgumsods tad arī daudz maz aptver šos zaudējumus. Radoša pieeja, vai ne? Izskatās eleganti un pat inteliģenti. Bet patiešām – tikai izskatās.