Jājautā, kas notiek ar Rietumu demokrātiju, kad Ukraina karā pret Putina armiju sāk gurt no nepietiekama militārā atbalsta, redzam, ka daudzu valstu politiskajā klimatā, jo īpaši vēlēšanu rezultātos, jūtama Krievijas ietekme, un arī paši savās mājās joprojām nespējam pārvarēt padomju okupācijas sekas – koloniālisma un rusifikācijas paliekas prātos un darbos. Uz sarunu par šiem tematiem aicinām bijušo Valsts prezidentu, patlaban Latvijas īpašo pārstāvi starptautisko tiesību un valstu atbildības jautājumos Egilu Levitu.
Intervijai Egilu Levitu tagad ir grūtāk sarunāt nekā prezidentūras laikā. Ikdiena viņam lielākoties paejot ārpus Latvijas – konferencēs, domnīcās un citos saietos, kur jāpiedalās ar lekcijām par starptautiskās politikas, demokrātijas un tiesību jautājumiem. Vienkāršāk sakot, apgaismojot politiskos prātus Eiropā, ASV un citur pasaulē.
Privāto dzīvi šoreiz liekam mierā, jo, kā saka E. Levits, citiem tā būtu garlaicīga. Ceļošana no viena saieta uz otru nenogurdinot, tieši otrādi – radot pozitīvu stresu. Latvijā viņu var satikt svētku laikā un dienās starp diviem ceļojumiem.
Runājot par padomju okupācijas sekām Latvijā, nereti dzird sakām, cik ilgi to vainosim, laiks pašiem uzņemties atbildību. Vai esam pietiekami izvērtējuši pagātni, lai to noliktu plauktā?
Tur vēl ir daudz ko vētīt un pētīt. Taču pats galvenais ir veidot un nostiprināt savu šodienas attieksm, izprotot plašāko kontekstu. Okupācija ir lielākais ļaunums, kas mums tika nodarīts, un represijas, kolonizācija, rusifikācija un kolaboracionisms bija tās izpausmes veidi.
Pagātnes izvērtējums tomēr virzās uz priekšu. Šodien jāizvērtē ne tikai pagātnes okupācija, bet jārunā arī par latviešu garīgo dekolonizāciju šodien, jo okupācijas laika sekas un dažādi naratīvi joprojām turpinās.
Šajā jautājumā esam uztvēruši pasaules virzību, jo arī citur pasaulē runā par pasaules uztveres dekolonizāciju. Lai gan Rietumu koloniālisma laikmets jau sen ir beidzies, tas joprojām ietekmē pasaules uztveri.
Arī latvieši sākuši pievērst uzmanību, cik daudz cariskās Krievijas un padomju okupācijas laika naratīvu palieku joprojām ietekmē mūsu pasaules uztveri. Piemēram, daudz asāks ir kļuvis jautājums par latviešu valodas vienojošo lomu publiskajā telpā. Ievērojamai daļai latviešu joprojām ir priekšstats, ka krievu valodai publiskajā telpā ir kāda īpaša loma, kas ir lielāka par citām svešvalodām. Tas notiek ne tikai tāpēc, ka bijām pakļauti rusifikācijai piecdesmit okupācijas gados, bet arī jau pirms tam cariskajā Krievijā. Tāpēc šodienas diskusija par dekolonizāciju sniedzas vēsturiski dziļāk. Piemērs ir diskusija par Puškina pieminekli. Kāpēc tas atrodas šeit pie mums, Latvijā? Kā zināms, Puškins bija dedzīgs krievu imperiālisma piekritējs. Vai mēs – joprojām! – gribam viņu godināt? Arī Barklajs de Tolli, kura pieminekli Rīgā arī nesen novāca, simbolizēja krievu imperiālisma uzvaru karā, nevis mūsu, latviešu, uzvaru.
Jau pirms desmit gadiem Laikmetīgās mākslas institūta rīkotajās "Virtuves sarunās" skaidrojāt, kāpēc mums jārunā par kolaboracionismu, kas uzskatāms par kolaborantu, kādos virzienos jāizvērtē pagātnes netaisnības režīms un kad iespējams izlīgums, taču joprojām Latvijā ar šo jautājumu iet kā pa celmiem. Pat par Andreja Upīša pieminekļa aizvākšanu Rīgā notiek karstas diskusijas, lai gan nav nekādu šaubu, ka viņš ilgus gadus bijis pārliecināts padomju okupācijas varas darbonis.