Janvāra beigās lielu daļu sabiedrības nepatīkami pārsteidza ziņa par "Latvijas Pasta" lēmumu jau līdz gada beigām reorganizēt vai pilnībā slēgt 105 no 176 pasta nodaļām, visā Latvijā atstājot vien 71 pasta nodaļu.
Sabiedrības iebildumi pret to izraisīja atbildīgo personu reakciju, uzņēmuma padomes atkāpšanos, plānu nopauzēšanu, kā arī tēloti dusmīgu satiksmes ministru Kasparu Briškenu, jo Satiksmes ministrijai uzņēmuma plāni bija zināmi. Tagad "Latvijas Pastam" jāizstrādā jauns reorganizācijas plāns.
Aptauja
Vai atbalsti "Latvijas Pasta" ieceri slēgt vairāk nekā 100 pasta nodaļas?
"Patiesībā situācija ir diezgan sarežģīta un viltīga. Plāns par reorganizāciju nav svaigs un tikai šogad radīts. Plāns tika izstrādāts un iesniegts ministrijai pirms vairākiem gadiem. Mēs zinājām, ka notiek reorganizācija un ka pakāpeniski tiks samazināts pasta nodaļu skaits. Bet ir svarīgi, kā tiek īstenots plāns. Arī iepriekšējos gados tika likvidētas pasta nodaļas, bet tobrīd rezonanses nebija. Jo likvidācija notika pakāpeniski un slēdza salīdzinoši nelielu skaitu nodaļu gadā. Tagad cilvēkiem nav skaidrs, kas notiks," tā sarunā ar "Latvijas Avīzi" sacīja Satiksmes ministrijas valsts sekretāra pienākumu izpildītāja Ligita Austrupe.
"Latvijas Pastam" būtu jāpatur prātā, ka katram iedzīvotājam jāspēj paskaidrot, kādas būs pakalpojumu saņemšanas alternatīvas
– vai tiks veidota sadarbība ar pašvaldības iestādēm, vai tiks nodrošināts pastnieks uz mājām, vai arī pakalpojumu sniegšanai tiks piesaistīts arī pasta pakomātu tīkls, norādīja Austrupe.
Kaut gan "Latvijas Pasta" valde uzsver, ka kļūdas sapratusi, nezin vai gaidāmā it kā uzlabotā reorganizācija ko īpaši mainīs. Varbūt kādas desmit pasta nodaļas likvidētas netiks, taču visa līdzšinējā retorika rāda, ka tīkla samazināšana notiks. Ministrija vien gaidot labāku komunikāciju un skaidrākas pakalpojumu alternatīvas. To apstiprina pagaidu padomes priekšsēdētāja Kaspara Rokena izteikums, ka kapitālsabiedrībai pats minimums ir strādāt "pa nullēm", bet uzdevums noteikti ir peļņa. To apvienojot ar ministrijas teikto, ka īpaši vairāk līdzekļu subsīdijām tā novirzīt nevar, grūti iedomāties citus veidus, kā "LP" panāks peļņu bez apjomīgas nodaļu slēgšanas.
Pašvaldībās neviennozīmīga attieksme
Šo trešdien notika arī "Latvijas Pasta" attīstības forums, kurā piedalījās vairāki nozares partneri.
To ieskatā patlaban optimālākais variants ir virziens, kad "Latvijas Pasts" iespēju robežās saglabātu pasta nodaļu tīklu, daļēji pakalpojumus uzticot arī pašvaldību un valsts vienotajiem klientu apkalpošanas centriem,
ko papildinātu risinājums "Pastnieks mājās" un elektroniskie pakalpojumi.
Dīvaini gan, ka "LP" vadība publiski runā par iespēju ar pašvaldībām sadarboties, ņemot vērā, ka, piemēram, Dienvidkurzemes novadam janvārī tas tika atteikts. Pēc reformas lielajā Dienvidkurzemes novadā nepaliktu neviena no piecām pašreizējām nodaļām. "Pašvaldība oficiāli piedāvāja "Latvijas Pastam" sniegt pasta pakalpojumus valsts un pašvaldības vienotajos klientu apkalpošanas centros," atklāj novada domes priekšsēdētājs Aivars Priedols. "Man tas šķita loģiski, jo arī pasta sniegtie pakalpojumi ir valsts pakalpojumi, un tad tos varētu apvienot. Katrā pagastā ir mūsu darbinieks, kuru varētu apmācīt, tieši tāpat kā viņi ir apmācīti sniegt pakalpojumus valsts vārdā. Mani pārsteidza noraidījums šai idejai no "Latvijas Pasta" puses." Latvijā ir 216 šādi klientu apkalpošanas centri, turklāt to skaits aug, kas jau tagad ir vairāk par 176 "Latvijas Pasta" nodaļām.
Otrdien notika arī Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas Nevienlīdzības mazināšanas apakškomisijas sēde, kurā tika prezentēts Latvijas Universitātes pētījumu par digitālo nevienlīdzību tieši senioru vidū.
Pasta nodaļu slēgšana ir kārtējais sitiens šai sabiedrības grupai.
Latvijas Pašvaldību savienības padomnieks informācijas tehnoloģiju jautājumos Guntars Krasovskis sēdē izteicās, ka ar pasta pakalpojumu uzlikšanu uz pašvaldību pleciem jābūt ļoti uzmanīgiem, jo tā esot komercdarbība, nevis pašvaldību funkcija. Turklāt pakalpojumu uzvelšana uz pašvaldību pleciem tāpat nebūšot bezmaksas pasākums un valstij par to būs jāmaksā. "Nedomāju, ka valstij tas būs lētāks variants. Turklāt daudzas pašvaldības jau saņēmušas pārmetumus par iejaukšanos komercsektorā un diez vai gribēs uzņemties vēl šādu uzdevumu."
Padomnieks tautsaimniecības jautājumos Aino Salmiņš piebilda, ka pašvaldības var palīdzēt ar telpām, bet lielā mērā tas notiekot jau šobrīd. "Pensiju pārskaitīšana vai avīžu izvadāšana nekad nebūs pašvaldības funkcija. Vispār daudzas lietas varētu atrisināt, ja "LP" būtu nācis pie cilvēkiem un jauninājumus uz pāris mēnešiem ieviesis kā izmēģinājumu. Tas stresu mazinātu, bet komunikācija nav bijusi."
Vēstules būs jāmet pakomātos
"Latvijas Pasta" valdes priekšsēdētāja Beāte Krauze-Čebotare, runājot par pasta vājajām vietām, pieminēja tieši digitālos kanālus, tāpēc rudenī tikšot ieviesta jauna e-pakalpojumu vide, kas būšot daudz ērtāka. Tā dos iespēju klientiem lielāko daļu pasūtījumu noformēt attālināti, neierodoties pasta nodaļā. Šādas vides izstrāde izmaksāšot vismaz 100 000 eiro.
"Latvijas Pasta" valdes priekšsēdētāja norādīja, ka liela nozīme būs pakomātu tīklam, kas jau līdz gada beigām būšot lielākais Latvijā. Katrā jaunajā "Latvijas Pasta" pakomātā būs apmēram 100 nodalījumu, kā arī iebūvēta vēstuļu pastkastīte. Pāvilostā esošais pakomāts esot pirmais, kur šo vēstuļu kastīti jau varot izmantot. Visi jaunie pakomāti arī tiks uzstādīti ārtelpās.