Sunny 10 °C
S. 11.05
Karmena, Manfreds, Milda
SEKO MUMS
Reklāma
Jānis Znotiņš.
Jānis Znotiņš.
Foto: Lita Millere/Publicitātes

Nedēļas nogalē trīs dienas Valmieras visdažādākajās pilsētas vietās – ielās, parkos, dārzos un ēkās – notiks Valmieras vasaras teātra festivāls (VVTF). Šogad festivāls veltīts ģimenēm, bet īpaši – bērnu un jauniešu auditorijai, un runās par tēmu "pieņemšana".

Reklāma

VVTF notiek jau astoto reizi, bet tā paspārnē izaugušais Bērnu un jauniešu teātra institūts – ceturto. Institūts piedāvā nedēļu ilgu, intensīvu apmācību programmu par bērnu un jauniešu tiesībām, vecuma posmu raksturīgākajām iezīmēm, kā arī tieši šai auditorijai rāda skatuves mākslas pamatus.

Sarunā ar "Kultūrzīmēm" režisors un VVTF Bērnu un jauniešu programmas vadītājs Jānis Znotiņš ir nevaļīgs, jo jau sākušās Bērnu un jauniešu teātra institūta apmācības, kā arī ieradušies pirmie brīvprātīgie. "Būtiski, lai zobratos visi robiņi sakrīt un katrs zobratiņš saņem pareizo ķēdes posmu," par festivāla organizāciju tēlaini stāsta režisors, uzsverot, ka skatītāji šogad redzēs astoņas jaunas izrādes, kuras nevarētu notikt, ja nebūtu atsaukusies Siguldas pašvaldība ar Siguldas bērnu un jauniešu literatūras festivālu, Leļļu teātris, Liepājas teātris un, protams, Valmieras teātris, kas "mūsu festivālam ir balstu balsts".

– Festivāla dalībnieki un arī skatītāji ir bērni un pusaudži. Bieži dzirdēts, ka viņi "to vien dara kā sēž telefonos". Vai tas tiesa?

J. Znotiņš: – Īsā atbilde – nē, tā nav taisnība. Droši vien, izsakot šādus komentārus, mēs negribam iedziļināties pusaudžu pasaulē, tik vien kā ātri pateikt par tiem telefoniem un viss. Pusaudžu fizioloģiskā attīstība jau nav mainījusies tūkstošiem gadu, mainījusies ir tikai apkārtējā informācijas telpa, protams, tā gan ir citāda. Tas ir viens no iemesliem, kādēļ izveidojām Bērnu un jauniešu teātra institūtu, kur stāstām pa vecumposmiem par to, kas kurā no tiem jāapgūst, kas ir par maz… Ko viņiem vajadzētu darīt, bet ko nevajadzētu. Domāju, ka līdzīgi teksti – mūsdienu pusaudži jau tikai sēž telefonos – bija arī pirms trīsdesmit gadiem, kad pusaudži bija mūsu vecāki. 

Arī par viņiem teica – tas jau tikai sēž grāmatās vai pie televizora. Mainās tikai tas rīks, ko tur rokās. 

Esmu redzējis bildes ar mūsdienu tramvaju, kur "visi sēž telefonā" un tās salīdzinājis ar tramvaju pirms gadiem, kad visiem bija rokās avīzes. Visi jau kaut ko patērē. Protams, šī brīža laiki ir citādi, ja man uzdod jautājumu, kad dzīve bija vieglāka, atbildu, ka vieglāka tā bija agrāk. Mūsdienu ierīce sekundē iedod tik daudz informācijas, cik agrāk nespējām uzņemt pat mēneša laikā. Šobrīd arī mēs, pieaugušie, katru rītu "pabakstam" telefonu un, lai saprastu, kas notiek apkārt, izskrienam cauri sociālo rīku ziņu lentei. Agrāk tā nebija, toreiz pamodāmies un paskatījāmies: līst vai nelīst, zinājām, ka skolā jābūt tik un tā. Mūsdienu izaicinājumi ir daudz lielāki, tāpēc mums, pieaugušajiem, jābūt gudrākiem, šis laiks ir prasīgāks arī pret mums. Šis laiks un tehnoloģijas gan dod, gan prasa tikpat daudz, cik dod, tie ir kā savienotie trauki.

– Šī gada festivāla tēma ir pieņemšana. Ko mēs, sabiedrība, pieņemam un ko nepieņemam?

– Kontekstā ar bērnu un jauniešu teātri domājam un ceram par to, kā mēs kā mākslinieki, kā pieaugušie un kā skatītāji ar laiku kļūsim pieņemošāki pret pusaudžu pasaules skatījumu. Iespējams, kādreiz viņi kaut ko saskata un pasaka greizi, bet kur tad ir garantija, ka tas nemainās! Bieži vien esam ļoti noraidoši, bet, ja reiz esam pieauguši, jāapzinās, ka bērns un pusaudzis ir savā attīstības posmā, caur kuru reiz gājām arī mēs paši. 

Protams, esam nepacietīgi, jo vēlamies, lai viņš uzreiz saprastu, ka kaut kas nav iespējams, "neies cauri" – tā tās lietas nenotiek! 

Bet nav jau nekā labāka kā mācīšanās no kļūdām! Turklāt, ja tā kļūda tiek kontrolēta, nevis viņš dara pilnīgas aplamības, no kļūdām tiešām var mācīties. Arī pats par sevi varu teikt to pašu: ja dzīvē ko esmu iemācījies, tad tikai no kļūdām, zubroties tā arī neko neiemācījos.

Sabiedrības kontekstā par pieņemšanu varam skatīties dažādi, varam arī domāt par vides pieejamību mūsu festivālā, jo esam īpaši interesējušies par pieeju cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Teica gan, ka pavisam ideāls šajā jautājumā mūsu festivāls neesot, bet tas ir solis pareizajā virzienā – apzināties to, kā mums trūkst un kas jāplāno nākamajos gados. Par to aktīvi domājam, jo tas mūs uztrauc. Sabiedrībā ir ļoti dažādas nepieņemšanas tēmas – absolūti nepieņemam viendzimuma attiecības, jauni cilvēki nepieņem vecus cilvēkus un otrādi. Mums vienam otru vajadzētu pieņemt, būtu tik svarīgi censties saprast vienam otru. Saprast, kas notiek, jo šajā pasaulē jau nenotiek brīnumi no zila gaisa, visam ir likumsakarības – jo esi gudrāks un zinošāks par likumsakarībām, jo mazāk baiļu un kļūsti pieņemošāks. Teju jau jebkurš varētu iedomāties lietas, kuras tik tiešām brīdī nevar pieņemt, tas saistīts ar to, ka kaut ko līdz galam neizprotam. Iespējams, tā ir kāda noslēpta bērnības trauma. Ļoti vēlamies, lai mūsu nākotnes sabiedrība, bērni un pusaudži, izaug bez lielām traumām un aug veselīgā sabiedrībā, kur pieaugušie ir uzticības personas, nevis tie, kas uzbrēks.

Reklāma
Reklāma

– Mūsu sabiedrība ir diezgan neiekļaujoša un nepieņemoša, vai esat domājis šī raksturojuma cēloņus?

– Tā ir izglītības atbildība, domāju, ka mums būtu ļoti nepieciešama ātra izgītības sistēmas reforma, bet diemžēl tā tas nenotiek, reforma iet lēni un apzīmējums "Skola 2030" jau drīzāk kļuvis par lamuvārdu. Kā man reiz teica pārstāvis no programmas – tā tika ieviesta, gluži kā remontējot braucošu mašīnu. Tas nemaina to, ka visas atbildes un mūsu neiecietība meklējama izglītības trūkumā. Tam kardināli jāmainās, 

mūsu izglītības sistēmai nav jābūt vērstai uz pliku rezultātu sasniegšanu, atzīme "desmit" vai "deviņi" nav vienīgais rādītājs. 

Skolas laikā nepieciešams iegūt prasmes, jo varam sazubrīties, bet, ja nemācēsim pielietot zināšanas, nebūsim ieguvuši prsmes, izglītības procesam nebūs jēgas. Tas pats stāsts ir, piemēram, par franču valodu – var jau būt, ka, to skolā mācoties, pēdējā klasē skolēns par sevi nedaudz var pastāstīt, bet, ja to neprot pielietot un nelieto, tad zināšanas izgaist.

Jānis Znotiņš.

– Vai tas ir iemesls, kādēļ nodibināts Bērnu un jauniešu teātra institūts? Lai jauniešus mācītu domāt?

– Mēs darbojamies kultūras jomā un primāri institūts domāts teju visu kultūras nozaru pārstāvjiem. Šogad mūs priecē pārstāvji no bibliotēkas, ikdienā viņi strādā ar bērniem. Strādājam, lai izceltu mūsu nozares labās lietas. Jāuzsver, ka visas lietas veidojas tukšumā, pirms manas paaudzes ienākšanas teātrī bērnu un jauniešu jomā bija tāds kā tukšums. Regulāras izrādes taisīja tikai Leļļu teātris, pārējie gluži vai piespiedu kārtā reizi gadā kaut ko izveidoja un process neveidojās. Atceros, Lietuvas un Igaunijas kolēģi pat nespēja mūs saprast – kā var būt, ka nespējam iedot bērnu un jauniešu teātra ainu. Mēs pat nebijām apzinājuši, kurš profesionāls, kurš darbojas amatieru līmenī. Tas arī bija iemesls bērnu un jauniešu festivāla idejai. Domāju, ka tieši tāpēc, ka bija tukšums, viss izdevās jau pirmajā gadā. Ja ir gribēšana kaut ko izveidot, nav jau nepārvaramu šķēršļu. Apzinoties, ka esmu viens, labākajā gadījumā gadā varētu uztaisīt trīs vai četras izrādes, bet, tā kā pats biju aizrāvies, vēlējos aizraut arī citus jaunos profesionāļus. Viņi pēc skolas, pēc Kultūras akadēmijas pabeigšanas ne vienmēr zina, ko darīt tālāk. Šos jaunos māksliniekus cenšamies atbalstīt, ar institūta un festivāla ierosmi viņi var saprast, vai spēs sastrādāties ar pusaudžiem, ar bērniem. Vai arī atbild sev – nē, to nespēšu, nekad dzīvē negribu strādāt ne ar bērniem, ne pusaudžiem, bet arī tas ir būtiski. 

Nekas sliktāks nevar notikt, ja pie bērniem nonāk cilvēks, kurš negrib ar viņiem strādāt, tomēr tā gadās bieži.

– Festivālam esot pavisam īpaši brīvprātīgie palīgi…

– Viņi ir mūsu festivāla neatņemama sastāvdaļa un prieks, aptuveni puse no viņiem pie mums darbojas pirmo gadu, bet otra puse ir jau pieredzes bagātie, tie, kuri pie mums bijuši citus gadus. Kopā festivālam palīdz ap 40 palīgu. Mūsu brīvprātīgo komūnas centrālā ass Madara Lopenova viņus dala grupās un darbos. Tā ir ļoti nozīmīga palīdzība radošajām komandām.

– Valmierā festivāla notikumi pārņemot vai visu pilsētu…

– Arī tas ir mūsu sabiedrības, Valmieras sabiedrības fenomens, par to var tikai vēl un vēlreiz priecāties. 

Atsaucīgi ir gan mūsu iedzīvotāji, gan pašvaldība, arī skolu direktori. Bez pašvaldības finansiālā atbalsta festivāls jau nemaz nevarētu notikt. 

Savukārt iedzīvotāji gatavi savos dārzos, pagalmos un pat mājās ielaist māksliniekus un viņiem ļaut darboties, tādējādi kļūstot par teātru telpu īpašniekiem.

– Par problēmu minējāt izglītības kvalitāti, pēdējā laikā, šķiet, tieši teātri uzņēmušies lomu izglītot sabiedrību par citādību.

– Tā ir problēma, kas norāda iztrūkumu, kas izpaužas, arī strādājot ar pusaudžiem. Esmu iestudējis vairākas izrādes par diezgan smagām tēmām, skatītāji tās novērtē. Bet tam līdzi nāk blakne – skatītāji domā, ka aktieri un režisors ir tādi kā psihoterapeiti, kuri pēc izrādes konkrētos jautājumos varētu konsultēt. Ir gadījies, ka atnāk un saka – jā, arī mums tā ir bijis. Tāpēc cenšamies piesaistīt speciālistus un skolotājiem dodam viņu kontakttelefonus. Tas ir tas noslēpums, strādājot ar pusaudžiem, – ja sajūt, ka viņus vēlas saprast un uzklausīt, viņi pilnībā atveras. Tas ir sirdi sildošs rezultāts, bet arī ļoti liela atbildība.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.

Ko tu saņemsi:

  • Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
  • Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
  • Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
  • Gata Šļūkas karikatūru
  • Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu

 

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
DDvestkopa

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT
MĀJA ĢIMENE
Reklāma