"Vēl nav bijušas viena bērna bēres, bet jau, iespējams, tiek gatavotas nākamās," tā kādā no saviem ierakstiem sociālajā tīklā "Facebook" raksta Āgenskalna privātklīnikas vadītājs, pediatrs un homeopāts Edgars Mednis pēc tam, kad Bērnu klīniskajā universitātes slimnīcā (BKUS) 16. septembrī nomira četrgadīgs puisēns, kurš tur ārstējās no difterijas izraisītajām komplikācijām.
Pret šo bīstamo infekcijas slimību nebija potējušies ne viņa vecāki, ne arī visi četri viņu bērni.
Saistībā ar šo gadījumu sabiedrībā uzvilnīja daudz diskusiju, īpaši pēc tam, kad vecāki divus bērnus izņēma no slimnīcas, ar pamatojumu, ka vairs neuzticas ārstiem, tad bāriņtiesa apturēja vecākiem aizgādības tiesības un policija meitenes nogādāja atpakaļ slimnīcā. Mediji par to ziņoja, pamatā balstoties uz bērnu slimnīcas un tiesībsargu sniegto informāciju, bet dažādos sociālajos tīklos, kur pulcējas arī tā sauktie antivakceri, – tika citēti vecāku atstāsti un viedokļi. Attiecīgi vakcinēšanās noliedzējiem un dažādas dezinformācijas piekritējiem tā bija laba augsne, kur būvēt jaunas sazvērestības teorijas un izteikt neuzticību mediķiem un "sistēmai".
Arī Āgenskalna klīnikas ārsts Mednis bija viena no tām personām, kurš publiski savos ierakstos apšaubīja bērnu slimnīcas mediķu noteikto diagnozi un ārstēšanas procesu.
Kad māte izņēma meitas no slimnīcas, vietnē "Telegram" Mednis rakstīja, ka ar difteriju slimojošo bērnu vecāki esot izmantojuši savas Pacientu tiesību likumā noteiktās tiesības un pieņēmuši lēmumu atteikties no meitu turpmākas "ārstniecības" – šo vārdu pēdiņās licis pats ārsts.
"Šāds lēmums balstīts uz vecāku pamatotām bažām, ka arī meitu veselībai un dzīvībai var tikt nodarīts kaitējums, kā tas notika ar brālīti, kuru vecāku ieskatā "noārstēja" līdz nāvei," viņš rakstīja.
Vaino "kovida afēras" laika mediķus
Situāciju pamanījās izmantot arī sīkpartijas "Apvienība Jaunlatvieši" darboņi. Šī partija dibināta 2023. gada februārī; tajā darbojas bijušie partijas "Katram un katrai" biedri, kuri arī iepriekš izcēlušies ar dažādu sazvērestības teoriju atbalstīšanu; piemēram, partijas pārstāvis, Eiropas Parlamenta deputāta kandidāts Rūdolfs Brēmanis šovasar sociālajos tīklos teica, ka "Centrālā vēlēšanu komisija, visticamāk, viltošot tās balsis, kas nodotas glabāšanā", bet tiesa vēlāk viņam uzdeva dzēst šos apgalvojumus.
Tātad partijas "Apvienība Jaunlatvieši" pārstāvis Artūrs Klēbahs savā "Facebook" profilā 23. septembrī pārraidīja mirušā puisīša un trīs meiteņu mātes, Madonas novada iedzīvotājas Annas pusotru stundu garu stāstījumu par slimnīcā un pēc tam piedzīvoto. Viņas secīgi stāstītais par divu nedēļu notikumiem ļauj arī saprast, kādiem pārdzīvojumiem cauri gājusi ģimene.
Tomēr atsevišķi viņas izteikumi klausītājam liek domāt, ka ārsti it kā pieļāvuši nolaidību – piemēram, māte teic, ka bērnam esot pārtraukta asins attīrīšana, jo esot aizsērējis filtrs asins filtrēšanas aparātam un vairs neesot darbojusies mākslīgā niere.
Mātes teiktais rada daudz pārdomu, vienlaikus arī daudz jautājumu, jo dzirdam tikai vienas puses viedokli – par daudzām mātes minētajām lietām un faktiem prasītos skaidrojums no citiem iesaistītajiem – bērnu slimnīcas, ģimenes ārstes, Madonas slimnīcas, bāriņtiesas.
Annai ar šo partiju pirms tam neesot bijis nekāds sakars, un viņa par politiku neinteresējoties, vismaz tā sociālā tīkla vietnē "Youtube" paziņoja "Apvienības Jaunlatvieši" biedrs Rūdolfs Brēmanis. Taču partijas redzamākie pārstāvji izmanto Annas ģimenes traģēdiju sava politiskā kapitāla vairošanai antivakceru vidū. Piemēram, Brēmanis pauž uzskatu, ka vainīgie, kāpēc ģimene nepotējas, esot "kovida afēras laika mediķi", kā arī tie, kas reklamējuši vakcināciju uz plakātiem un līdz ar to pielikuši roku obligātajai vakcinācijai.
-5.9 °C

































































































































































































































![Vēveros izveidota Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja lauku ekspozīcija. No senajām saimniecībām sešas ir muzeja pārziņā, bet "Lejasvēveri" un "Jaunvēveri" ir mantinieku privātīpašums. Interneta vietnē "visit.cesis.lv" teikts: "Vēveri ir Piebalgai raksturīga zemnieku amatnieku sētu grupa, kuras vēsture datējama, sākot ar 16. gs. vidu. 19. gs. galvenais peļņas avots Vēveros ir aušana, katrā mājā klaudzēja 2–4 stelles. Sākoties "Mērnieku laikiem" (19. gs. 70.–80. gadi), kad piebaldzēni izpērk zemi no muižas, Vēveros ir izveidojušās astoņas saimniecības. Mūsdienās dabā redzams šo astoņu sētu savstarpējais izkārtojums un apbūve. Lai saglabātu vēsturiski veidojušos kultūrainavu ar senatnīgām sētām, ēkām, ceļiem, koku stādījumiem, Vēveros izveidota Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja lauku ekspozīcija. [..] Vēveru ekspozīcijā aplūkojama ne tikai tradicionālā piebaldzēnu sētu apbūve, bet arī dažādi amatnieku un zemkopju darbarīki, mūsdienu cilvēkam neierasti mājsaimniecības priekšmeti un lietas. Vēveru kalna augstākajā vietā (226 m virs jūras līmeņa) slejas ap 1875. g. Kalna Vēveru saimnieka būvētās vējdzirnavas. No dzirnavu galerijas un augšējā stāva lieliski redzams Vēveru kopskats un Piebalgas tāles. Vēveros piedāvā meistarklasi maizes cepšanā īstā maizes krāsnī." Vēveros izveidota Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja lauku ekspozīcija. No senajām saimniecībām sešas ir muzeja pārziņā, bet "Lejasvēveri" un "Jaunvēveri" ir mantinieku privātīpašums. Interneta vietnē "visit.cesis.lv" teikts: "Vēveri ir Piebalgai raksturīga zemnieku amatnieku sētu grupa, kuras vēsture datējama, sākot ar 16. gs. vidu. 19. gs. galvenais peļņas avots Vēveros ir aušana, katrā mājā klaudzēja 2–4 stelles. Sākoties "Mērnieku laikiem" (19. gs. 70.–80. gadi), kad piebaldzēni izpērk zemi no muižas, Vēveros ir izveidojušās astoņas saimniecības. Mūsdienās dabā redzams šo astoņu sētu savstarpējais izkārtojums un apbūve. Lai saglabātu vēsturiski veidojušos kultūrainavu ar senatnīgām sētām, ēkām, ceļiem, koku stādījumiem, Vēveros izveidota Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja lauku ekspozīcija. [..] Vēveru ekspozīcijā aplūkojama ne tikai tradicionālā piebaldzēnu sētu apbūve, bet arī dažādi amatnieku un zemkopju darbarīki, mūsdienu cilvēkam neierasti mājsaimniecības priekšmeti un lietas. Vēveru kalna augstākajā vietā (226 m virs jūras līmeņa) slejas ap 1875. g. Kalna Vēveru saimnieka būvētās vējdzirnavas. No dzirnavu galerijas un augšējā stāva lieliski redzams Vēveru kopskats un Piebalgas tāles. Vēveros piedāvā meistarklasi maizes cepšanā īstā maizes krāsnī."](https://media.lasi.lv/media/cache/article__card__xl__jpeg/uploads/media/image/20251209210945693873f9205a6.jpg)























