Lidosta "Rīga" izsludinājusi jauna termināļa būvniecības iepirkuma pirmo kārtu.
Iepirkuma mērķis ir izvēlēties būvnieku, kas būvēs lidostas "Rīga" pasažieru termināļa jauno ēku, bagāžas apstrādes un šķirošanas kompleksu, jaunus piebraucamos ceļus, kā arī daudzstāvu autostāvvietu un lidostas savienojumu ar "Rail Baltica" staciju.
Saskaņā ar 2022. gadā apstiprināto tehnisko projektu, ko izstrādājuši "One Works, Sintagma, Vektors T" projektētāji no Itālijas, jaunā termināļa būvapjoms būs 45 000 kvadrātmetru, bet būvniecības izmaksas lēstas 167 miljonu eiro apjomā. Būvniecību paredzēts veikt vairākos posmos un tā, lai lidosta "Rīga" visu būvniecības laiku varētu strādāt pilnā apjomā.
Kļuvis par šauru
Uzsākt jaunā termināļa būvdarbus paredzēts 2024. gada 3. ceturksnī un pilnībā pabeigt 2028. gada beigās. Projektu lidosta finansēs, piesaistot līdzekļus no Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas, kā arī citām starptautiskām finanšu institūcijām un kredītiestādēm.
Šogad lidosta "Rīga" apkalpojusi vairāk nekā piecus miljonus pasažieru un līdz gada beigām plāno sasniegt nepilnu septiņu miljonu robežu.
Kā "Latvijas Biznesu" informēja uzņēmuma Komunikācijas vienības vadītāja Laura Kulakova, jauno termināli paredzēts būvēt līdzšinējās īstermiņa autostāvvietas vietā. Tā būšot pilnīgi jauna ēka, kas paplašinās ne tikai pasažieru apkalpošanas zonas, piekļuvi un pakalpojumus klientiem organizējot pēc iespējas vienā ēkas līmenī, bet arī radīšot ērtākus darba apstākļus lidostas darbiniekiem un lidsabiedrību pārstāvjiem.
Lidostas attīstības stratēģija paredz, ka lidostai "Rīga" jau 2027. gadā jānodrošina deviņu miljonu pasažieru un 48 468 tonnu aviokravu pārvadāšanu. Līdz šim veiksmīgākie rādītāji sasniegti pirmspandēmijas laikā 2019. gadā, kad apkalpoti 7,8 miljoni pasažieru un pārvadātas 27 265 tonnas kravu. Jaunajam terminālim paredzēts tiešs un ērts savienojums arī ar "Rail Baltica" ātrgaitas dzelzceļa staciju un "RIX Airport City" jeb nākotnes lidostas pilsētu. Taču, kā paskaidroja lidostas "Rīga" pārstāve, jaunā termināļa būvniecība bijusi nepieciešama neatkarīgi no "Rail Baltica" ieviešanas gaitas un plāniem.
Par to, ka tagadējās telpās kļuvis par šauru, bijis acīmredzams jau 2019. gadā, kad, piemēram, pasažieru reģistrācijas un drošības kontroles zonās veidojušās garas rindas.
Ap lidostu top pilsēta
Aviācijas eksperti uzskata, ka 21. gadsimtā pilsētplānošanā notikušas būtiskas izmaiņas, jo tagad jaunas un mūsdienīgas pilsētas veidojoties lidostu tuvumā, atšķirībā no iepriekšējā gadsimta, kad aviosatiksmes mezgliem piemērotu vietu meklēja iespējami tuvu jau esošajām pilsētām. Šo ceļu iet arī lidosta "Rīga", ap sevi veidojot pilnvērtīgu nākotnes pilsētu "RIX Airport City" – ar viesnīcām, biroju centriem, loģistikas un kravu noliktavām, sniedzot attīstības iespējas visdažādāko veidu uzņēmējdarbībai un nodrošinot jaunas darbavietas.
Jaunais pasažieru terminālis, tāpat kā "Rail Baltica" stacija, ir tikai daži no jaunās pilsētas koncepta objektiem.
Lidostas teritorijas infrastruktūras attīstība paredz jaunas stāvvietas un manevrēšanas ceļus lidmašīnām, tehniskās apkopes telpu paplašināšanu, helikoptera nosēšanās laukumu, biznesa parku kravu pārvadājumiem, kā arī izveidotas komercplatības neaviācijas biznesa attīstībai, piemēram, vieglās ražošanas uzņēmumiem. Kaut arī ir skaidrs, ka Eiropas platuma dzelzceļa trases "Rail Baltica" izbūve, salīdzinot ar sākotnējiem plāniem, ir būtiski sadārdzinājusies, par tās izbūvi Latvijas teritorijā atbildīgais uzņēmums "Eiropas dzelzceļa līnijas" pagājušajā nedēļā apliecināja, ka šobrīd uzsākto darbu turpināšanai naudas pietiek. Līdz ar to darbu temps Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas un arī lidostas "Rīga" posmos noritot tuvu tiem grafikiem, kādos tie sākotnēji paredzēti.
Kad 2028. gadā pabeigs jaunā lidostas termināļa būvniecību, tā kopējā apkalpošanas jauda būšot paredzēta 12 miljoniem pasažieru gadā. Līdz ar to līdz 2030. gadam "Rail Baltica" ātrvilciena stacija un jaunais lidostas terminālis nodrošinās, ka divu stundu laikā "RIX Airport City" ar gaisa transportu būšot pieejams 100 miljoniem cilvēku ziemeļu un centrālajā Eiropā, kā arī sešiem miljoniem cilvēku Baltijā pa ātrgaitas dzelzceļu.
Šī multimodalitāte būšot vitāli svarīga arī kravu apstrādē, jo "RIX Airport City" plāno kļūt par galveno kravu savienojuma punktu reģionā.
Jaunā lidostas pilsēta būšot gatava piedāvāt dažādus pakalpojumus un piemērotu infrastruktūru, kas kalpos aviācijas un atbalstošo uzņēmējdarbības nozaru vajadzībām. Modernā un Zaļā kursa prasībām atbilstošā apbūve, cilvēku un kravu savienojamība "RIX Airport City" padarīšot par dinamisku biznesa rajonu uzņēmumiem, kas vēlas ienākt vai paplašināt savu klātbūtni Baltijā un Ziemeļeiropā.
Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.
Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.
Pieraksties un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.