Aizvadītā gada statistika beidzot ir sakārtota, dažādos pasaules medijos publicēta. Plaša un raiba. Visai grūti pārskatāma.
Tomēr interesanta. Sevišķi globālā skatījumā. Ko pērk, ar ko brauc ne tikai Eiropā, bet arī otrpus zemes bumbiņai? Vai varam no tuvām un tālām zemēm kaut ko mācīties?
ASV – topā pikapi
Par tām vispirms, jo uz to mudina vienkāršs kritērijs – cik gadā tiek nopirkts? Amerikāņu pērn iegādātos 15,5 miljonus jaunu auto dalām ar iedzīvotāju skaitu (334 miljoni) un iegūstam – vienu jaunu braucamrīku uz katriem 21,5 cilvēkiem. Pasaule kopumā (86 miljoni auto 8,1 miljardam cilvēku) pārspēta vairāk nekā četrkārt. Eiropas Savienība (viens jauns auto uz 45 cilvēkiem) – divkārt.
Kādus auto amerikāņi pērk? Te nu jāsaka – mācīties mums būs pagrūti. Pirmās trīs vietas ASV topā ieņem pikapi. Pie mums daudzu kāroti, bet pārāk dārgi (pat lietotie).
Viņu populārākais "F 150" Eiropā pat vēl nemaz nav nopērkams. Būšot šogad. Cenu pieticīgākajā komplektācijā mums sola – 80 000 eiro. Pirksim?
Arī otro un trešo vietu ASV ieņem pikapi. Ceturtā vieta – mums patīkams pārsteigums. "Toyota RAV4"! Iemīļota arī Latvijā. Šo marku, kura ir mūsu mazā tirdziņa pirmajā vietā, amerikāņi atzīst par uzticības vērtu. Viņu TOP 10 iekļūst ne tikai krosovers "RAV4", bet arī slaidais un tāliem, ātriem braucieniem piemērotais "Camry".
Kā šiem ar elektriskajiem? Ne sevišķi. Benzīns (dīzeli tur gandrīz nelieto, ja nu vienīgi lielie kravinieki) lēts. Teksasā, piemēram, pašlaik 2,6 dolāri par galonu (jeb mazāk par eiro litrā). Publiskie uzlādes punkti reti ieraugāmi. Tomēr gluži bez šī piedziņas veida viņi neiztiek. No pērn ASV pārdotajiem auto deviņi procenti bija elektroauto. (No Eiropas šis skaitlis daudz neatpaliek.) Šogad varēšot nopirkt arī elektriski barojamu lielo "Ford" pikapu…
Ķīna – viselektriskākā
Un nu palūkosimies zemeslodes otrā pusē. Ķīna, jā, tieši Ķīna, nevis mūsu tradicionālais autoelks Vācija, ir pasaules lielākais automobiļu ražotājs. Un arī pircējs. Pērn saviem iedzīvotājiem te pārdoti gandrīz 22 miljoni jaunu auto. Vairāk nekā Amerikā. Vairāk nekā Eiropā. Tiesa – ja dalām šo skaitli vairāk nekā miljardam iedzīvotāju, Ķīna nav līderis.
Gluži otrādi: viens jauns auto gadā uz katriem 65 iedzīvotājiem – tas ir ne tikai mazāk nekā Eiropā vidēji (45), bet nav daudz pārāks par Latvijas pieticīgo sniegumu (85).
Bet – vienā jomā Ķīna ir absolūts un pārliecinošs līderis. Lai gan benzīns tur tikai mazliet dārgāks nekā Teksasā, iekšdedzes dzinēji (par milzu pikapiem pat nerunājot) nav šajā valstī pierasti mīluļi. Elektroauto popularitāte aug strauji. Pērnajā Ķīnas tirgū elektroauto ieņem jau vairāk nekā ceturtdaļu. Kāpēc?