Aizvadītā gada statistika beidzot ir sakārtota, dažādos pasaules medijos publicēta. Plaša un raiba. Visai grūti pārskatāma.

Tomēr interesanta. Sevišķi globālā skatījumā. Ko pērk, ar ko brauc ne tikai Eiropā, bet arī otrpus zemes bumbiņai? Vai varam no tuvām un tālām zemēm kaut ko mācīties?

ASV – topā pikapi

Par tām vispirms, jo uz to mudina vienkāršs kritērijs – cik gadā tiek nopirkts? Amerikāņu pērn iegādātos 15,5 miljonus jaunu auto dalām ar iedzīvotāju skaitu (334 miljoni) un iegūstam – vienu jaunu braucamrīku uz katriem 21,5 cilvēkiem. Pasaule kopumā (86 miljoni auto 8,1 miljardam cilvēku) pārspēta vairāk nekā četrkārt. Eiropas Savienība (viens jauns auto uz 45 cilvēkiem) – divkārt.

Kādus auto amerikāņi pērk? Te nu jāsaka – mācīties mums būs pagrūti. Pirmās trīs vietas ASV topā ieņem pikapi. Pie mums daudzu kāroti, bet pārāk dārgi (pat lietotie). 

Viņu populārākais "F 150" Eiropā pat vēl nemaz nav nopērkams. Būšot šogad. Cenu pieticīgākajā komplektācijā mums sola – 80 000 eiro. Pirksim?

Arī otro un trešo vietu ASV ieņem pikapi. Ceturtā vieta – mums patīkams pārsteigums. "Toyota RAV4"! Iemīļota arī Latvijā. Šo marku, kura ir mūsu mazā tirdziņa pirmajā vietā, amerikāņi atzīst par uzticības vērtu. Viņu TOP 10 iekļūst ne tikai krosovers "RAV4", bet arī slaidais un tāliem, ātriem braucieniem piemērotais "Camry".

Kā šiem ar elektriskajiem? Ne sevišķi. Benzīns (dīzeli tur gandrīz nelieto, ja nu vienīgi lielie kravinieki) lēts. Teksasā, piemēram, pašlaik 2,6 dolāri par galonu (jeb mazāk par eiro litrā). Publiskie uzlādes punkti reti ieraugāmi. Tomēr gluži bez šī piedziņas veida viņi neiztiek. No pērn ASV pārdotajiem auto deviņi procenti bija elektroauto. (No Eiropas šis skaitlis daudz neatpaliek.) Šogad varēšot nopirkt arī elektriski barojamu lielo "Ford" pikapu…

Ķīna – viselektriskākā

Un nu palūkosimies zemeslodes otrā pusē. Ķīna, jā, tieši Ķīna, nevis mūsu tradicionālais autoelks Vācija, ir pasaules lielākais automobiļu ražotājs. Un arī pircējs. Pērn saviem iedzīvotājiem te pārdoti gandrīz 22 miljoni jaunu auto. Vairāk nekā Amerikā. Vairāk nekā Eiropā. Tiesa – ja dalām šo skaitli vairāk nekā miljardam iedzīvotāju, Ķīna nav līderis. 

Gluži otrādi: viens jauns auto gadā uz katriem 65 iedzīvotājiem – tas ir ne tikai mazāk nekā Eiropā vidēji (45), bet nav daudz pārāks par Latvijas pieticīgo sniegumu (85).

Bet – vienā jomā Ķīna ir absolūts un pārliecinošs līderis. Lai gan benzīns tur tikai mazliet dārgāks nekā Teksasā, iekšdedzes dzinēji (par milzu pikapiem pat nerunājot) nav šajā valstī pierasti mīluļi. Elektroauto popularitāte aug strauji. Pērnajā Ķīnas tirgū elektroauto ieņem jau vairāk nekā ceturtdaļu. Kāpēc?

"BYD Seagull" – lētākais elektroauto, otrajā vietā Ķīnas tirgū.

Tur tie ir ievērojami lētāki nekā pie mums. "Tesla Y" (turpat Ķīnā ražota) viņiem maksā ap 35 000 dolāru (Latvijā – 46 000 eiro). Tur nav vēlmes pēc milzu gabarītiem. Viņu TOP 10 otrajā vietā (aiz "Tesla Y") stabili ir "BYD Seagull", tikai 386 cm garš elektromobilis, kurš tur maksā 10 000 dolāru! Jā – divreiz mazāk nekā pie mums pašlaik lētākais elektroauto ("Dacia Spring").

Vai varam gaidīt, cerēt, ka nākotnē kaut ko tādu varēsim šeit nopirkt? Maz ticams. Latvija ir pārāk mazs tirgus, lai ražotājs iecerētu dīleru centra izveidi šeit. Vienīgais Ķīnas marku pārstāvis pie mums pašlaik ir "Auto Rings", kurš nav tiešs ražotāju pārstāvis, bet tikai Vācijā bāzēta dīlera atzars. Un rezultātā piedāvātie produkti garajā ceļā sadārdzinājušies gandrīz divkārt. Un (pievienojot skepsi pret "made in China") pirkti pagaidām netiek.

Tātad – mācīties no ķīniešiem varēsim vien tad, ja Latvijas valsts atradīs paņēmienus ekonomisku un ekoloģisku auto izvēles aktivizēšanai. 

Šur tur Eiropā tādi jau ir. Pirms nedēļas jau rakstīju par Francijas atbalstu nelielu elektroauto pircējiem. Jauna ziņa pienākusi no Vācijas, kura nesen atteicās no elektroauto iegāžu atbalsta uz visu valsts nodokļu maksātāju rēķina. Bet nu priecājas par "Dacia" eksperimentu – šī firma Vācijā sākusi piedāvāt savu "Spring" par puscenu. Skaitlis gluži kā "Seagull" cenrādī Ķīnā…

"Tesla" – visvairāk pirktā arī Eiropā

Jā, zaļā aģitācija ir nostrādājusi. Un mūsu kontinentā visvairāk pirktais auto pērn ir tas pats, kas Ķīnā. Tiesa – kopumā elektroauto rezultāti nav tik spoži, kā elektrifikācijas bīdītāji vēlētos. Iekaroti vien ap 10 procentiem tirgus. Eiropā joprojām vairāk pērk iekšdedzes auto. Tiesa – ar benzīna, nevis dīzeļa dzinējiem, kuri sevi kompromitējuši dažādos izmešu skandālos un vairākās pilsētās vairs pat netiek ielaisti.

"Tesla model Y" – visvairāk pirktais Eiropā un arī Ķīnā.

Bet – uzmanību! Te fakts, no kura gan mums vajadzētu mācīties. Eiropas pērnajā visvairāk pirkto auto topā ir tikai relatīvi nelieli auto. Otrajā vietā aiz "TeslaY" ir vēl nesen visai zema prestiža markas "Dacia" mazākais un lētākais modelis "Sandero". Gada laikā pieprasījums pieaudzis par ceturtdaļu. Trešajā – mazākais no "Volkswagen" krosoveriem "T-roc". Desmitniekā ir pat tāds mazulis kā "Fiat 500". Un vēl viens no "Dacia" produktiem – "Duster".

Laikam jau pareizs skats uz iespējami pieticīgu, ne pārāk dinamisku, ne pārāk greznu satiksmi laikā, kad elektriskā piedziņa vēl tikai meklē savus labākos risinājumus. Grūti meklē: caur neveiksmēm un pat skandāliem.

Lūk – viena elektroauto izvēli bremzējoša ziņa. 

Automobiļu nomas gigants "Hertz" pārdos trešdaļu no sava elektroautomobiļu parka, lai iegūtos līdzekļus izmantotu ar iekšdedzes motoriem aprīkotu modeļu iegādei.

2021. gada rudenī "Hertz" paziņoja, ka iegādāsies 100 000 "Teslas" elektromobiļu, vēl 175 000 elektromobiļu plānoja pasūtīt no "General Motors", bet 65 000 no "Polestar". Taču pagājušajā gadā automašīnu nomas kompānija lika noprast, ka ir vīlusies savā izvēlē, cita starpā norādot, ka "Teslas" atkārtotie cenu samazinājumi ir samazinājuši arī viņu autoparka transportlīdzekļu tālākpārdošanas vērtību, bet elektromobiļu bojājumu remonts izmaksā apmēram divas reizes dārgāk nekā automašīnām ar iekšdedzes dzinējiem.

Tagad "Hertz" vadītājs Stīvens Šērs "Bloomberg" sūrojies, ka samazināt augstākās elektrisko automašīnu ekspluatācijas izmaksas izrādījies grūtāk, nekā tika prognozēts. Menedžeris atklājis, ka uzņēmums vēlas pārdot trešdaļu sava elektrisko automobiļu parka un daļu no ieņēmumiem izmantot automašīnu ar iekšdedzes dzinējiem iegādei, skaidrojot, ka "Hertz" mērķis ir pielāgot piedāvājumu pieprasījumam. Tiek ziņots, ka gada laikā ASV "Hertz" atbrīvosies no 20 000 dažādu ražotāju elektrisko transportlīdzekļu. Nākotnē uzņēmums daudz rūpīgāk izvērtēs pieprasījumu, pirms atkal izšķirties par elektromobiļu iegādi.

Latvijā – bez būtiskām izmaiņām

Jaunu auto skaits pērn mazliet pieaudzis. Bet joprojām tas ir mazāks par pusi no kopējā automobiļu importa, kura lielākā daļa ir vismaz pusmūžu Rietumeiropā jau nodzīvojuši.

Elektromobiļi? Par klasisku PR blefu jāuzskata tie šīs nozares attīstīšanā tieši un materiāli ieinteresēto personu un uzņēmumu paziņojumi, ka "elektroauto tirgus audzis par gandrīz 200 procentiem". Vai šāds procentuāls pieaugums ir panākums, ja starta skaitlis nožēlojami niecīgs?

Visvairāk pirkto jauno auto marku reitingā izmaiņas 2023. gada laikā ir niecīgas. Straujākais kāpums – "Audi". Kritums – "Opel" (skat. tabulu).

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.