Viens no iemesliem, kādēļ ļaudis dāsni ziedo sevišķi smagos gadījumos, kad runa par nāvīgu slimību ar ļoti mazām izredzēm izdzīvot, ir paniskas bailes pašiem nonākt šādā situācijā.
Tas nav īpašs Latvijas ļaužu dāsnums vai sirsnīgums, kā citkārt gribam domāt. Tā ir skaudra apzināšanās, ka ar valsts palīdzību tāpat nepietiek, un tad tikai milzīgi ziedojumi ļaus vismaz cerēt tikt pie sevišķi dārgiem preparātiem, inovatīvām iespējām un ārstēšanos labākajās pasaules klīnikās, lai kaut pamēģinātu pa naža asmeni izsprukt nāvei.
Vai neesat sev vaicājuši, kādēļ ir tik emocionāli sižeti par kārtējo teju drošai nāvei nolemto, kas izmisīgi lūdz pamēģināt vēl vienu iespēju – iegādāties tādus preparātus vai tādu ārstēšanu ārzemju klīnikās, kādu Latvija pat nedomā nodrošināt. It kā būtu jāpierāda acīmredzamais. Gandrīz kā kādā ļaunā pasakā – jāmēģina saraudināt akmens sirdi. Tomēr Veselības (arī Labklājības) ministrijas nostāja visiem labi zināma un jau daudzkārt atskaņota. Ierēdņi, valsts sekretāri un politiķi – ministri ir pētījuši, domājuši un secinājuši, ka pēc saviem ieskatiem izšķirs, kas ir efektīvs, kas – nav.
Nāves vērošanas industrija
Grūti pateikt, vai iemesls vienmēr ir valsts nabadzība. Mēs taču sevi neierobežojam, kad jāsvin simtgade vai kārtējie dziesmu svētki. Sabiedrība pat sašķēlās divās nometnēs, dienas gaismā nākot ziņām par valdības pārlieku plaši lietotu privātu lidmašīnu īrēšanas praksi, lai tikai aiztaupītu valdības vadītājam un viņa pavadoņiem lieku gaidīšanas stundu. Kamēr vieni, visai paredzami, grieza zobus par tēriņiem, otri iebilda, ka tas ir gluži normāli. Citiem vārdiem sakot, ir, kam sabiedrība gatava tērēt naudu, kamēr nāvīgi slimajiem vēža un citu nedziedināmu slimību sirdzējiem ir ierobežots iespēju skaits.
Japāņiem ir daži pavisam dīvaini televīzijas šovi, kuru dalībniekiem jāpārvar vienlaikus muļķīgi un bīstami, sarežģīti šķēršļi. Brīžam šķita, ka izmisīgais skrējiens pēc balvas beigsies ar smagiem sakropļojumiem dalībniekam. Cīņa ar nāvi Latvijas apstākļos ir pārvērtusies par tieši šādu šovu, kur tiek izraisītas ļoti sakāpinātas emocijas. Kamols kaklā, dzirdot par bērniem, kas paliks bez mātes vai tēva, pusaudža vai bērna, kurš lūkojas nāvei acīs, dzīvi lāga neredzējis; ilgstošām ciešanām, sāpēm vai pat smakšanu, gaidot un cerot uz orgāna transplantāciju vai pat lūgumu pēc pašas nāves, ja cerību vairs nav nemaz.
Un tam pretim nevaldāms prieks, kad visbiežāk tieši sabiedriskajā televīzijā parādās sižets ar ziņām par pirmajiem daudzsološajiem panākumiem, saņemot neiedomājami dārgo par ziedojumiem iegādāto preparātu vai sekmīgi noritējušu operāciju.
Arī ikgadējā un visādā ziņā populārā gada nogales ziedojumu vākšanas kampaņa bieži skar medicīniskas vai aprūpes problēmas, kas saistītas ar smago un nedziedināmo slimību diagnozēm.
Lai cik ciniski tas būtu, tomēr paralēli valsts budžeta daļai izveidojusies arī simtiem tūkstošu un miljonu vērta ziedojumu, kā arī aprūpes industrija ar būtisku mediju lomu tajā.
Traģēdijas paliek aiz kadra
Izprast šā fenomena apmērus traucē ne tikai oficiālas statistikas un diskusiju trūkums valsts pusē, bet arī analītisku sižetu neesamība. Cik daudzi izdzīvo? Cik daudzi nosvin piecu gadu robežšķirtni pēc vēža diagnozes? Kā tiek kontrolēts ziedotās naudas izlietojums? Kādēļ jāvāc ziedojumi par pakalpojumu, ko būtu tikai normāli gaidīt no valsts? Tie visi ir acīmredzamie jautājumi.