Par to, kā darbojas sankcijas pret Krieviju, kas notiks, ja Ungārija turpinās bloķēt 50 miljardu eiro piešķiršanu turpmākajiem četriem gadiem Ukrainas atjaunošanai, kā Latvijai sokas ar Eiropas Savienības fondu līdzekļu apguvi – par šiem un citiem jautājumiem saruna ar Eiropas Komisijas priekšsēdētājas izpildvietnieku Valdi Dombrovski.
Nu jau zināmu laiku tiek celtas gaismā arvien jaunas dzelzceļa infrastruktūras projekta "Rail Baltica" problēmas. Kā viens no būtiskākajiem tiek minēts šī projekta pamatīgais sadārdzinājums. Kāds ir jūsu skatījums uz "Rail Baltica"nākotni?
V. Dombrovskis: Tiesa, šim projektam ir pamatīgs sadārdzinājums. Satiksmes ministrija drīzumā valdībai ziņos precīzi par nepieciešamajām naudas summām. Taču no tā nerodas vairāk naudas Eiropas Savienības budžetā. Šis projekts tiek finansēts no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta, un daudzgadu budžetā līdz 2027. gadam piešķirtais finansējums ir nemainīgs. Svarīgi, lai projekts virzītos uz priekšu, jo tas konkurē arī ar citiem projektiem. Pretējā gadījumā šie līdzekļi var tikt pārdalīti par labu citiem projektiem citās dalībvalstīs. Jāņem vērā, ka nauda "Rail Baltica" nav kā nacionālā Kohēzijas aploksne, kur viss ir iezīmēts.
Uz šo projektu ir konkurence, tāpēc ir ļoti svarīgi "Rail Baltica" būvniecībā virzīties uz priekšu.
Baltijas valstīm būs aktīvi jāstrādā, lai projektam būtu pieejami līdzekļi arī Eiropas Savienības daudzgadu budžetā, kas sāksies 2028. gadā.
Latvijai daudzgadu budžetā 2021.–2027. gadam ir paredzēti gandrīz 10 miljardi ES fondu finansējuma. Ik pa laikam uzzinām, ka ar tā apguvi diez ko labi neklājas, vismaz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) un Eiropas prokuratūras ieskatā. Vai līdz jums arī nonāk šie fakti vai aizdomas, ka ar naudas apguvi viss nav kārtībā? Piemēram, nesen uzzinājām, ka tiek apdraudēta ES fondu apguve Stradiņa slimnīcas jaunā korpusa celtniecībai.