Iespējams, jau šīs desmitgades beigās no Tukuma lidlauka jeb lidostas "Jūrmala", kā tas pēdējos gados tiek dēvēts, ar deviņvietīgu videi draudzīgu gaisa "taksometru" varēsim nokļūt Kauņā, Viļņā, Tallinā vai citos salīdzinoši tuvos galamērķos.
Šādu nākotni sola Brēmenē bāzētais ilgtspējīgas aviācijas jaunuzņēmums "EVIA-AERO", ja tiks dota zaļā gaisma tā ambiciozajiem plāniem Jūrmalas lidostā. Savu ideju lidojumu intervijā "Latvijas Avīzei" atklāj Vācijas kompānijas izpilddirektors Florians Krūzs.
Jūsu uzņēmuma portfelī jau ir vairāk nekā 30 ūdeņraža un elektrisko lidaparātu pasūtījumi, veidojat arī zaļās aviācijas partnerlidostu tīklu Eiropā. Kāda ir jūsu biznesa vīzija?
F. Krūzs: No tehnoloģiskā viedokļa ilgtspējīga jeb zaļā aviācija ir praktiski gatava startam. Mēs redzam, ka vēlākais 2026. gadā jau būs sertificēti lidaparāti. Tātad līdz tam atlikuši nepilni trīs gadi. Bet mums tas nozīmē jau rīt. Un mūsu mērķis ir nodrošināt tam atbilstošu ekosistēmu, kas ietver gan elektrostaciju un uzlādes infrastruktūras izbūvi, gan arī pašu lidojumu pakalpojumu sniegšanu.
Pirmkārt, lai darbinātu ilgtspējīgu aviāciju, ir jārada atbilstoša lidmašīnu uzlādes infrastruktūra uz zemes.
Mums jāgūst pārliecība par šādas sistēmas veiktspēju, ka mēs varam apkalpot šos lidaparātus, nodrošinot pietiekamas enerģijas jaudas, lai tie varētu lidot.
Runājot par turpmākajiem soļiem, mūsu redzējums par zaļo Eiropu ir ilgtspējīgi reģionālie gaisa pārvadājumi galvenokārt biznesa ceļotājiem, kuriem dienas gaitā jādodas no punkta A uz punktu B un atpakaļ. Viņi no rīta dodas ceļā, bet vakarā jau var atgriezties un gulēt savā mājā. Viņiem nav jānakšņo viesnīcās, tāpēc tas ir izdevīgi un ērti.
Kāpēc kā vienu no punktiem savu ieceru realizēšanai izvēlējāties Jūrmalas lidostu?
Mēs lūkojam Eiropas lidostas vai reģionus, kur būtu lietderīgi uzsākt ilgtspējīgas aviācijas projektus. Te ir svarīgi vairāki parametri. Viens no tiem – ap šīm lidostām jābūt ekonomikai, kas spēj nodrošināt biznesa pasažierus.