22. septembrī jauno, 2023./2024. gada, sezonu atklās Liepājas teātris ar izrādi mazajā zālē koncertzālē "Lielais dzintars". Pirmizrādes priekškaru vērs iestudējums "Svešā āda", kas tapis pēc Daces Rukšānes populārā romāna "Krieva āda" motīviem Ingas Krasovskas režijā. Kādēļ šāda izvēle debijai režijā un kādēļ akcentu maiņa – par to šajā sarunā.
Laikmetīgās dejas horeogrāfe Inga Krasovska divdesmit gadus darbojusies kā horeogrāfe un režisora asistente teātros Latvijā un ārzemēs. Veidojusi daudzas jo daudzas horeogrāfijas iestudējumiem Dailes un Liepājas teātrī un citur. Saņēmusi “Spēlmaņu nakts” balvas kategorijā “Gada kustību mākslinieks” par darbu izrādēs Dailes teātrī “Finita la comedia!”, “Oņegins”, “Amadejs”, Liepājas teātrī - “Lukrēcija Bordžija”, “Pūt, vējiņi!”, “Ragana” un “Šikās kāzas”, kā arī vairākas nominācijas par darbu Nacionālā un Valmieras teātra iestudējumos.
Tagad kustību māksliniece Inga Krasovska debitē kā režisore.
Izrādes "Svešā āda" dramatizējums tapis pēc Daces Rukšānes populārā romāna "Krieva āda" motīviem. Lugas centrā ir divu sieviešu – mātes un meitas – likteņi pēckara okupētajā Liepājā. Stāsts ir par jūtām, kas grauj visus priekšstatus. Par sievietes alkām pēc mīlestības, sapņu piepildījuma un laimīgas dzīves. Lai arī abas sievietes veido un būvē savu dzīvi, esot viena otrai līdzās, viņu dzīves rit paralēli. Emīlija, dzenoties pēc vīrieša mīlestības, nespēj dot mīlestību savai meitai Meldrai.
Vienīgais, kas viņas vieno, ir kopīgi noslēpumi un klusēšana. Un aromāti, caur kuriem abas sievietes niansēti izjūt pasauli un laikmetu, kurā dzīvo.
Smaržas izgaist un mainās, bet atmiņas un sajūtas paliek. Kā mīlēt, nenodarot pāri savam vistuvākajam cilvēkam? Kā saprasties, ja runāt aizliegts?
– Inga, vai "Svešā āda" ir jūsu pirmais darbs kā dramatiskā teātra režisorei?
I. Krasovska: – Nē, pirms diviem gadiem Rīgas Mihaila Čehova Rīgas krievu teātrī iestudēju pilnmetrāžas teātra izrādi "ParraDizzy" ar Aiju Andrejevu un Vitāliju Jakovļevu galvenajās lomās. Bet, tiesa, tā bija teātra izrāde bez vārdiem. Tad nāca pārdomu mirklis, vai mani šī režijas profesija interesē, jo režija ir daudz apjomīgāks darbs nekā veidot horeogrāfijas. Visiem skatītājiem acīmredzams un skaidrs ir tavs ieguldījums, piemēram, ar deju piesātinātajā izrādē "Pūt, vējiņi!" Liepājas teātrī, taču iestudējumos "Svinības" vai "Lauva ziemā" Dailē var jautāt: bet ko tur darījis horeogrāfs? Taču katra vismazākā aktieru kustība un pārvietošanās skatuves otrajā un trešajā plānā ir horeogrāfa izdomāta un izveidota.
Daces Rukšānes romānu "Krieva āda" izlasīju vienā elpas vilcienā. Mani aizrāva rakstnieces valoda, romāna darbības laiks, situācijas un varoņu attiecības, kā arī tas, ka darbība notiek man tuvajā Liepājā.
Kad Liepājas teātra direktors Herberts Laukšteins man atklāja, ka vēlētos veidot izrādi pēc Daces Rukšānes romāna, nodomāju – kāpēc ne es? Bija skaidrs – ja tūlīt neielēkšu šajā vilcienā, kāds cits to izdarīs ļoti ātri. Tā kā jau vairākas reizes esmu stājusies Kultūras akadēmijā un iestājusies režijas maģistrantūrā, tikai neesmu pabeigusi, acīmredzot manī doma un vēlme par režiju bija urdījusies ilgi, un šobrīd esmu to sākusi piepildīt.
Ļoti priecājos, ka izrādē galvenajā – Emīlijas lomā – būs mana mīļākā aktrise Inese Kučinska. Arī viņai, starp citu, šī būs sava veida debija.
Ja nemaldos, lieliskā aktrise pirmo reizi spēlēs Liepājas teātra Mazajā zālē. Skatītājiem radīsies brīnišķīga iespēja izbaudīt Ineses Kučinskas aktiermeistarības pērles tuvplānā.