Cilvēks. Kā izkārtot amatu Kariņam? "Eiropas diplomātijas vērotāji norāda uz šī paziņojuma interesanto veidu – kādas svētdienas rītā to nosūtot aģentūrai "Bloomberg", no kuras tad to pārpublicē "AlArabiya", TASS, tikai jau pašā vakarā LETA.
Iespējams, ka šo publicitātes veidu ir veicinājuši citu pēdējo dienu notikumi, kuros ekspremjera vārds Latvijas medijos izskanēja pavisam citos kontekstos," komentējot Krišjāņa Kariņa pēkšņo vēlmi kļūt par NATO ģenerālsekretāru, portālā "jauns.lv" atzīmējis Eiroparlamenta deputāts Ivars Ijabs. Bijušā premjera, pašreizējā ārlietu ministra aktivitātes, mēģinot izkārtot sev kādu starptautisku amatu, tiešām kļuvušas diezgan dīvainas, tomēr kopumā saskan ar to stilu, kādu viņš demonstrē pēdējā pusgada laikā – te stāstot vienu, te pavisam citu, šķiet, pat neapzinoties, kā tas viss izskatās no malas... Vai jauna amata sagādāšana sev bijis viens no galvenajiem iemesliem koalīcijas maiņai?
Iepriekš ticamāka šķita versija par Kariņu kā nākamo Eiropas komisāru no Latvijas. Tas būtu diezgan vienkāršs variants, jo komisārus izvirza dalībvalstis, bet faktiski kandidatūru piedāvātu Latvijas premjers, kas šajā gadījumā ir Kariņa uzticības persona – viņa bijusī parlamentārā sekretāre Evika Siliņa.
Problēma sākas brīdī, kad par vēlmi palikt Eiropas komisāra amatā signalizēja cits "Vienotības" smagsvars – Valdis Dombrovskis.
Tikmēr Kariņš paguvis sabojāt savu publisko tēlu ne vien ar politiskajām manipulācijām, bet ar atklātībā nākušu informāciju par dārgu privāto lidmašīnu reisu izmantošanu saviem komandējumiem vairāku gadu garumā – pārliecinošs pamatojums šādai nepieciešamībai nav sniegts. Svaru kausi jūtami nosliekušies Dombrovska virzienā, un Kariņa pēkšņā vēlme tomēr mērķēt uz NATO ģenerālsekretāra amatu varētu liecināt, ka izšķiršanās ir notikusi arī partijā, bet, lai neparādītos kādas nevēlamas konkurences vai skaudības pazīmes, Kariņš ticis pārliecināts, ka NATO viņam piestāvētu labāk.
Tiesa, neviens no "Vienotības" līdz šim nav meties stāstīt, cik labs ģenerālsekretārs būtu bijušais premjers, tieši tāpat kā iepriekš neviens publiski neaizstāvēja viņu lidmašīnu skandālā. Vienīgais, kurš, atbildot uz tieši uzdotu jautājumu, sacījis, ka Kariņš būtu "atbilstošs kandidāts", ir Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs, vienlaikus gan uzreiz vispārinot, ka labi būtu, ja par NATO ģenerālsekretāru kļūtu "pārstāvis no Baltijas valstīm". Kā zināms, uz šo amatu pretendē arī Igaunijas premjere Kaja Kalasa.
Prieks. Vai rēķini atmaksāsies?
Ēdināšanas uzņēmumi un sabiedrība priecājas par pirmajām "Michelin" zvaigznēm, vienlaikus jautājot, vai ieguldījumi atmaksāsies. 150 vai 200 eiro par personu un desmit kārtu ēdieni – šādu iespēju piedāvā nule kā pasaulē prestižo "Michelin" zvaigzni ieguvušais Latvijas restorāns "Max Cekot Kitchen". Restorāns strādā nedēļas nogalēs un, lai varētu nobaudīt maltīti, galdiņš jārezervē iepriekš un jānoslēdz līgums. Par papilddzērieniem jāmaksā atsevišķi. Šis restorāns atrodas bijušajā noliktavā pilsētas rūpnieciskajā zonā Pārdaugavā.
Pavisam pirmajā "Michelin" ceļvedī iekļauti 26 labākie Latvijas restorāni, no tiem 19 atrodas Rīgā, bet pārējie – ārpus galvaspilsētas, to vidū "Zoltners" Tērvetē, "MO" Liepājā, "Pavāru māja" Līgatnē, kurai piešķirta zaļā zvaigzne par gastronomijas ilgtspējīgu praksi. "Michelin" zvaigžņoto sarakstu gaidīja daudzi un sabiedrībā jau izskan nožēla, ka šo brīdi nav sagaidījis pērn mūžībā aizgājušais izcilais šefpavārs Mārtiņš Rītiņš.
Tikmēr daudziem ir jautājumi par lielo summu, ko Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) tērējusi šim pasākumam, – 1,27 miljonus eiro.
Kā "Latvijas Avīzei" skaidro LIAA direktora p. i. Iveta Strupkāja, līgums starp LIAA un "Michelin" zīmolu pārstāvošo "Manufacture Française des Pneumatiques Michelin" paredz, ka Latvijā trīs gadus tiks veikts neatkarīgs kulinārā piedāvājuma novērtējums un izraudzītie restorāni tiks iekļauti 2024., 2025. un 2026. gada "Michelin" katalogā. "Michelin" apņemas popularizēt ikgadējo ceļveža Latvijas izlasi. Tāpat mārketinga plānā paredzēta starptautiskā komunikācija, izsūtot preses relīzes un veicot ierakstus "Michelin" mājaslapā un sociālajos tīklos, kuriem ir vairāki miljoni sekotāju. Latvijas puse iegūst arī tiesības izmantot "Michelin" vārdu savu komunikācijas aktivitāšu īstenošanai, popularizējot Latviju kā atraktīvu tūrisma galamērķi ar atzīstamu gastronomisko piedāvājumu.