Pēc nedēļas, 30. aprīlī, Valmieras teātra Apaļajā zālē gaidāma pirmizrāde britu režisora Harolda Pintera lugai "Nodevība". Neuzticības daudzās sejas – šaubas, eiforiju, nemieru, ekstāzi un vilšanos – iestudējumā skatītāju priekšā izdzīvos aktieri Elīna Vāne, Kārlis Freimanis un Rihards Jakovels.
Izrādes režisore Inese Mičule paudusi, ka vēlējusies atrast atbildes, kas nodevības brīdī tiek pazaudēts un kas iegūts, jo "jēdziens "nodevība" nav viennozīmīgs. Kuru tad īsti nodod? Sevi vai otru? Un kā vārdā?"
"Kultūrzīmes" sarunai uzrunāja Emmas lomas atveidotāju, aktrisi Elīnu Vāni, meklējot atbildes par nodevību – starp indivīdiem un arī lielos mērogos.
Kā jūtaties atjaunotajā Valmieras teātra namā?
E. Vāne: Ļoti labi, ir patīkami, viss gaišs un tīrs un nav pazaudēta teātra sajūta – tas ir tas pats mūsu teātris, tikai jaunās telpās. Teātra gars nav zudis, un telpas nav jāiedzīvina, bet ar jaunu elpu palīdz turpināt strādāt.
Vēl gan nedēļa līdz pirmizrādei, bet – kāds būs šis iestudējums, par ko uzrunāsiet skatītājus?
Pirmais vārds, kas sakāms par šo izrādi, tiešām ir nodevība. Varētu šķist, ka nodevēji ir vien divi, bet nodevība tiek atklāta vairākos slāņos, tiesa, ir mīlestības trīsstūris un ir arī draudzības trīsstūris. Tomēr izrādes gaitā pat īsti nevar saprast, kurš tad ir vaininieks, kurš upuris un vai vispār kāds kaut ko nodarījis; kurš kuru nodod un vai upuri tik tiešām ir upuri. Šis ir ļoti īpašs darbs, jo tajā laika plūdums rit no otras puses, proti, ierasti izrādēs aizsākas kāds notikums, kurš ar katru ainu veidojas, līdz aiziet līdz galam, analīzei, noslēgumam, bet šoreiz darbība notiek atpakaļgaitā uz satuvināšanās brīdi, notikumi šķetinās no beigām, no šķiršanās, attālināšanās brīža. Turklāt laika posmi parādās nevis plūdumā, dienu pēc dienas, bet ar daudzu gadu atstatumu. Parasti, lomu veidojot, sākam ar sākumu, kā cilvēks notikuma rezultātā mainās skatītāju acu priekšā, tāpēc šādi strādāt ir ļoti nepierasti, pat īpaši izaicinoši un nemaz ne viegli.
Kādos laikos notiek izrādes darbība?
Darbības laiks saskan ar manu dzimšanas gadu, luga sarakstīta un esmu dzimusi 1978. gadā. Notikumi risinās septiņu gadu garumā un esot ja ne gluži paša autora Haralda Pintera dzīves atspoguļojums, tad kādas paralēles ar viņa pieredzētajiem notikumiem ir gan.
Šobrīd dzīvojam tik dīvainā laikā, kad krīt vai vismaz izplūst daudzas agrāk tik strikti novilktās robežas sabiedrībā par to, kas ir iespējams un kas ir vai nav pieņemams. Varbūt šāda izrāde par neuzticību būtu uzskatāma par vecmodīgu?
Nedaudz atkāpšos no jautājuma, jo izrādē tas neizskan tik viennozīmīgi. Nodevība ir ļoti skaļš un smags vārds, pats pirmais, kas ienāktu prātā, kā uz baltas lapas uzrakstīts – tur būs par to, ka krustu šķērsu kāds kādu nodod, gluži vienkārši, ja reiz spēlē trīs cilvēki, tad divi nodod vienu. Bet var jau nodot arī pats sevi…