Overcast 8.4 °C
C. 24.04
Nameda, Ritvaldis, Visvaldis
SEKO MUMS
Reklāma
Pagājušā gadsimta leģenda "Renault-5" kļuvis elektrisks.
Pagājušā gadsimta leģenda "Renault-5" kļuvis elektrisks.
Foto: Publicitātes

Pat ja pašlaik jauna auto izvēle nav tuvākā prioritāte, uz izstādi "Auto 2025" ir vērts aiziet. Un dēlus vai mazdēlus turp aizvest. Jo automobiļi ir ne tikai pārvietošanās līdzeklis. Tie ir skaisti. Tie joprojām daudziem ir raženas un pārtikušas dzīves simbols. Un nekur citur šajos gados nežēlīgajā tirgus konkurencē tik spilgti uzplaukušos dizaina ziedus vienkopus redzēt nav iespējams. Tikai šajā forumā.

Reklāma

Izstādes darba laiks – piektdien un sestdien no plkst. 10 līdz 19, svētdien no plkst. 10 līdz 17. Sīkāka programma atrodama sabiedrības "BT 1" interneta lapā. Autostāvvietas pie halles paplašinātas līdz 700 vietām – tomēr visiem droši vien nepietiks. Ļoti iespējams, ka pilna būs arī tā, kas pie tirdzniecības centra "Olimpia". Bet var taču nākt pār tiltu kājām – lietus netiek solīts…

Nākamo savējo meklēsim?

Lai nu neapžilbina pārlieku tās dizaina pērles. Atzīšos – man daudz kas šajā sacīkstē pat nepatīk. Pārlieka greznība nez vai ir nepieciešama. Tā ir dārga. Tā ir vārīga diemžēl joprojām biežajās sīkajās sadursmītēs. Tā ceļ gan obligātās civiltiesiskās, gan kasko apdrošināšanas cenas. Negribu līst šajos slazdos…

Meklēju savām patiesajām ikdienas vajadzībām piemērotāko saprātīgi glīto zirdziņu. Un kā pilsētnieks, kurš tikai reizes desmit gadā brauc tālāk par kādiem 150 kilometriem, jau labu laiku kāroju pēc neliela elektromobiļa. Tādus te var aptaustīt vismaz desmit. Pirmkārt jau pateicoties Ķīnas firmu ienākšanai Latvijas tirgū.

Pie mums nu oficiāli pārstāvēts pat "BYD", kas pērn elektroauto kvantitatīvajos reitingos ticis priekšā Īlona Maska "Teslai". 

Tā produkti ir visai glīti. Daudzveidīgi. Diemžēl gan pagaidām visi virs cenu sliekšņa, kuru esmu noteicis sev kā maksimālo. Pat mazākais ("Atto2") tiek piedāvāts virs 30 tūkstošiem. Un nemaz nav mazs – garumā 431 cm.

Mazākais no izstādē redzamajiem Ķīnas "BYD" – "Atto2".

Nepirkt lieku

Lieki gabarīti, lieks svars, lieks degvielas patēriņš, manuprāt, ir Latvijas lielākā problēma. Ķīnieši var gadā nopirkt miljonu "Atto1 mini" (izstādē diemžēl nepiedalās), Eiropā populārāks par mūsu nu jau atzīto "Dacia Duster" (434 cm) ir "Sandero" – 410 cm. Mums lāgā neder. Mazs. Nu, nu… Paņemiet uz Ķīpsalu līdzi mērlenti. Un paložņājiet pa "mazajiem". Sēdekļu platums izrādīsies tikai par dažiem centimetriem mazāks nekā kārotajos lielajos. Reizēm pat nebūs mazāks. Tie paši ķīnieši iemanījušies savus četrmetrīgos taisīt mazliet platākus. Un iegūt teju limuzīnu cienīgas sēdvietas. Tādi piemēri ir "GWM Ora" vai "Dongfeng Box".

Ja nu Ķīna neder: tāda jau te tā noskaņa valda. Un tik drīz un strauji skepse nezudīs. Palīdz mediju pārspīlētā ziņa par kāda "Made in China" izjukšanu dziļā Mārupes bedrē. Tas nekas, ka, tik stulbi braucot, izšķīst var jebkurš auto. Bremzē politika un kari – Ķīna dod ieročus Krievijai. Nevaru tādu valsti finansēt…

Tā jau ir. Arī par "lēto austrumbundžu" izturību šaubāmies, neskatoties uz Eiropas drošības testu rezultātiem, kuros ķīnieši regulāri saņem visas piecas zvaigznes. Par iespējamu rūsēšanu bažījamies. Gribētos tos austrumnieku vēderus redzēt un papētīt. Varbūt kāds jaunais dīleris būs arī šādu iespēju mums Ķīpsalā sagādājis?

Reklāma
Reklāma

Ko piedāvā pazīstamākas firmas?

Daudz ko. Tirgus placis bez cīņas atdots netiek. 

Pasaules "Gada auto" titulu nupat ieguva korejietis "Kia EV3". Lielisks auto. Bet pēc iepriekš pieņemtajiem cenas un izmēru kritērijiem – par lielu un dārgu. 

Man piemērotāks šķiet cits Korejas jaunums – "Hyundai Inster". 383 cm. Četras durvis. Ietilpīgs. Un cena – 25 990 eiro (tas bez jebkādiem valsts atbalstiem, kuri draudot izsīkt).

Pasaules "Gada auto 2025" – "Kia EV3".

Viena no izstādes pirmizrādēm būs vēl viens eiropietis. Elektriskais "Renault 5" beidzot ir līdz Rīgai atbraucis. Un cer te kļūt populārs. Trumpji – nostalģiski mīļš (manai paaudzei noteikti) veidols. Taupīgi gabarīti – garums 392 cm. Starta cena – 27 290 eiro.

Vēl lētāk derētu? Ir. "Dacia Spring". 373 cm garumā. Vienīgais ar cenu zem 20 000. Kas vainas? Lēns esot – tā sūkstās advancēti eksperti. Nu, nu… Esmu pabraucis. Pilsētā skrien kā visiem dižajiem superdīzeļiem līdzvērtīgs. Uz apvedceļa – rāms un rātns. Varu gan iekurināt šo līdz kādiem 120 km/h. Bet tā lēnīgi. Un – vai tad vajag? Pastāv taču limiti. Kuri tikšot vēl piežņaugti.

Dinamiku gribas… Tā otra sērga (pēc nevajadzīgas plašumkāres). Un diemžēl tieši elektroauto audzēta. Visu dārgo elektroauto ieskrējiena rādītāji (no mazāk par piecām sekundēm līdz 100 km/h), manuprāt, ir murgs, nevis progress. Nevajadzīgi, mazāk līdzsvarotos prātus inficējoši, jau tā nervozo Latvijas satiksmes plūsmu vēl vairāk plosoši.

Vai iespējams "viss vienā"?

Ja tomēr ceru, ka varēšu atļauties ko dārgāku, eju nevis pie tīri elektriskajiem, bet pie lādējamiem hibrīdiem. Ja spēšu tādu nopelnīt – būšu sterils bezizmešu pilsētnieks un brīvs pasaules apceļotājs (kas mazliet atmosfēru piesārņos). Bet brīvs no štepseļu meklēšanas un gaidīšanas mokām – piecās minūtēs ieliešu bākā 500 km. Vismaz.

Šajā kategorijā apskatāmu objektu būs daudz – gandrīz visas vadošās autobūves firmas tādu alternatīvu jau piedāvā. Vien – lēti tie PHEV nav. 

Un, lētāko meklējot, atkal nonāksiet Ķīnā. Precīzāk – "GWM" stendā, kur "Oras" sēdekļu platumu jau mērījām. 

Te jaunums – divi lādējamie hibrīdi ("Wey03", "Wey05"), kuru tehniskie dati nav sliktāki kā daudz pierastāku un prestižāku marku konkurentiem. Cenas – zemākas. Un jautājumi tie paši – vai skopais maksā divreiz? Vai izvēlē konservatīvais lieki pārmaksā par pazīstamas firmas zīmolu?

Der pavērot un līdzpilsoņu sarunās ieklausīties. Apdomāt. Savs auto ir jāatrod. Es, šķiet, tomēr palikšu pie kāda no nelielajiem ikdienas pilsētniekiem. Un nākotnē mācīšos retajās īpašu vajadzību dienās to iemainīt pret kādu sliktu vai tālu ceļu speciālu tehniku nomas punktos. Starp citu – arī to pārstāvji šajā izstādē būs atrodami.

Pabraukt nebūs iespējas

Tas ir vienīgais trūkums šajā skaistajā dienā. Tomēr bēdāt nav vērts. Viens nu tajā modernajā autobūvē ir skaidrs – slikti vadāmu, neērtu un citādi štruntīgu vairs nav. Visi brauc patiešām labi. Un vienmēr ir iespējams interesantākās firmas auto testa braucienu rezervēt kādā darbdienā. Tad pie reizes var arī secināt, ka mūsdienu problēma ir pavisam cita. Ļoti atšķirīga no pierastajiem priekšstatiem var būt pat elementāras vadības ierīce. Šeit izstādē ir atrodams slavenas, pazīstamas firmas auto, kura logus atvērt var tikai pēc pusstundu ilgiem pētījumiem. Te ir 1000 zirgspēku monstrs, kura durvis iemācījos veikli vaļā dabūt tikai trešajā testa dienā. Te ir milzu ekrāni, kuru nepieciešamību lāgā nesaprotu – kam gan vajadzīga tāda navigācijas karte ikdienas ierastajās takās, kuras sen pazīstamas līdz pēdējam sīkumam? Kam vajadzīgas milzu digitālas fonotēkas, ja vidējais mana brauciena ilgums ir stundiņa, kuras laikā vien radio ziņas paspēju noklausīties? Un salona temperatūru nudien ērtāk regulēt ar veco labo reostata kloķīti, nevis bakstīšanu ekrānā…

Piedodiet īgnuma pieskaņu. Laikam jau skaisto iespaidu lādiņš nogurdinājis. Kopumā – solās būt laba, skaista, auto iespaidiem bagāta brīvdiena.

Aptauja

Kā tu vēlētos lasīt portāla LASI.LV saturu?

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.

Ko tu saņemsi:

  • Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
  • Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
  • Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
  • Gata Šļūkas karikatūru
  • Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu

 

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
DDvestkopa

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma