20. aprīlī, Latvijas Nacionālajā operā un baletā (LNOB) pirmizrādi piedzīvos balets "Vijs. Šausmu naktis", kas tapis pēc Nikolaja Gogoļa folklorā balstītā stāsta motīviem ar ukraiņu komponista Aleksandra Rodina mūziku. Libreta un horeogrāfijas autors ir daudzās pasaules valstīs strādājošais moldāvu izcelsmes ukraiņu horeogrāfs un režisors Radu Poklitaru. Balets pirmizrādi pieredzēja viņa nodibinātajā Kijivas Modernajā baletā 2019. gadā. Iestudējumā LNOB galvenajā – studenta Homas Bruta – lomā mūsu baleta solists Eidens Viljams Konefrijs.
Eidens Viljams Konefrijs dzimis 1997. gadā Edmondsā Vašingtonas štatā ASV. 2016. gadā absolvējis Bāzeles teātra baletskolu Šveicē. 2017. gadā pievienojies LNOB baleta trupai. Viņa repertuārā ir titulloma Marko Gekes baletā "Ņižinskis", princis Zigfrīds baletā "Gulbju ezers", Francijas karalis Luijs XIII "Trīs musketieros", Gotfrīds "Trīs draugos", Artūrs un Renfīlds "Drakulā", kāzu pas de deux "Žizelē". Nosaukts "Dejas balvai 2023" kategorijā "Baletdejotājs".
Absolvējot Bāzeles baletskolu, Eidens saņēmis vairāku valstu aicinājumu, taču izvēlējies Latviju un mūsu opernamu, kurā mēs arī tiekamies un kurš viņam ir pirmā un līdz šim vienīgā darbavieta. Mūsu Baltajā namā Eidens ir pirmais amerikānis un otrais vai trešais ārzemnieks baleta trupā.
Agrā rīta stundā Operā mani sagaida slaids gaišmatains jauns vīrietis, kurš arī bez grima vizuāli šķiet kā no skaista pasakas stāsta iznācis… Un mēs saprotamies latviešu valodā.
Kā nonācāt Latvijā?
E. V. Konefrijs: Tajā brīdī mācījos Bāzelē baleta skolā Šveicē. Pirms izlaiduma mans pirmais baleta skolotājs Amerikā saņēma ziņu no Latvijas Nacionālā baleta repetitores Aišas Silas, ka Latvijas baletā trūkstot vīriešu. Nosūtīju uz LNO savu radošo vizītkarti, videoierakstus. Latvijas Nacionālā baleta galvenais mākslinieks Aivars Leimanis uzaicināja uz tikšanos klātienē, pēc tās mani pieņēma šeit darbā. Nākamajā sezonā jau sāku dejot Latvijā. Eiropā un Amerikā ir daudz teātru, bet es vienmēr esmu vēlējies dejot tieši klasisko baletu. Un mums Latvijā šajā žanrā ir pats labākais repertuārs Eiropā. Mums ir visi klasiskie baleti, kaut netrūkst arī moderno.
Klasiskajā baletā mani saista tas, ka tiem ir ļoti spēcīga un krāšņa mūzika. Un man arī šķiet, ka klasiskais balets man piestāv vairāk nekā citi.
Klasiskajā baletā vienmēr, īpaši finālā ar skaisto pas de deux, lielajā adagio, tajās divās minūtēs vienmēr paveras plašas variācijas ar iespējām izpaust un parādīt sevi.
Vairāk par baletu bērnībā allaž sapņojušas meitenes…
Varbūt izklausīsies dīvaini, bet vienmēr kaut kā esmu zinājis, ka vēlos dejot. Mana māte bērnībā aizveda mani uz baleta stundām studijā, kas Amerikā vienmēr ir atvērtas visiem interesentiem. Man mazliet parādīja soļus. Tā kā iepatikās, bet tad šīs sajūtas pagaisa. Pēc dažiem gadiem aizrāvos ar hiphopu, šo visamerikāniskāko deju. Īpaši labi nevedās, bet patika kā hobijs. Studija, kuru apmeklēju, ļāva ņemt treniņu stundas arī citos dejas stilos. Nodomāju – varbūt balets? Tā iepatikās, ka pametu hiphopu un atgriezos baletā. Sapratu, ka hiphops nav mana stihija, daudz ērtāk jūtos baletā. Bija sanācis tāds aplis. Baleta skolā Filadelfijā gan pasniedzēji īpaši nevēlējās manī ieguldīt, un tādēļ es pārcēlos uz Bāzeli.
Kā iemācījāties gana saprotami runāt latviski?
Paldies jāteic kolēģei Jetei, ar kuru arī esam kopā dzīvē. Viņa bija pirmā meitene, ko satiku operā, baleta "Dons Žuans" mēģinājumā. Praktiski viņas dēļ esmu iemācījies dzīvāku latviešu valodu nekā profesionālā leksika. Baletā daudz runājam angliski, mazliet krieviski, bet baleta valoda tomēr ir franču. Horeogrāfi dejotājiem savus ieteikumus un lūgumus dod franču valodā. Tāpēc tie mums visiem saprotami.