Sunny 18 °C
S. 27.04
Klementīne, Raimonda, Raina, Tāle
Foto: Dainis Bušmanis / Latvijas Mediji

Tieši jums – lasītājiem – 16. maijā tiek atvērts jauns tiešsaistes medijs – "lasi.lv". Ko no tā sagaidīt, saruna ar "Latvijas Avīzes" izdevēja – AS "Latvijas Mediji" – elektronisko mediju un produktu direktoru Armandu Slokenbergu un portāla "lasi.lv" galveno redaktoru Jāni Žildi.

Sākšu ar stāstu par degvielas uzpildes staciju "Kool". Ja atceraties, pirms pieciem gadiem Latvijā atvēra jaunu degvielas uzpildes staciju, kas atšķīrās ar nosaukumu, brieža burgeru un vēlāk – ar abonējamu kafiju. Pār Latviju valdīja "Circle-K", "Neste", "Viada", "Virši", mazās DUS viena pēc otras vērās ciet – tolaik šķita, kur nu vieta vēl kādam jaunpienācējam! Degviela ir automašīnu barība, bet 21. gadsimta sabiedrības enerģija ir informācija. Visapkārt informācijas pārpilnība, bet "Latvijas Mediji" ver vaļā jaunu portālu "lasi.lv". Te nu jautājums – kāpēc tiek veidots jauns portāls?

A. Slokenbergs: Lai atbildētu, varētu uz šo raudzīties no divām pusēm. No biznesa viedokļa tirgus vienmēr ir dinamisks un, ja ir pietiekami liels produktu klāsts vai interesanta svaiga ideja, tad šinī ekosistēmā vienmēr būs vieta. Kaut vai salīdzinot ar tirdzniecību – jo vairāk lielveikalu, jo vairāk iespēju mazām piparbodītēm ar svaigu maizi un personīgu apkalpošanu. Galvenais, lai būtu precīzs definējums, kas tu esi, ar ko tu atšķiries un kas ir tavs tirgus.

Paskatīsimies no mūsu uzņēmuma evolūcijas viedokļa: "Latvijas Mediji" ražo saturu, šis saturs ir pieprasīts, mums ir savs lasītājs. Mums ir vajadzīgs savs izplatīšanas kanāls, jo "la.lv", kur līdz šim varēja lasīt mūsu žurnālistu rakstus, bija tikai sadarbības partneris. Daudz ko, tostarp mārketingu, mēs tajā nevarējām kontrolēt. Nevarējām veidot savu pozicionējumu, kas balstās uz mūsu vērtībām. Negribam būt kā politiķi, kuri diplomātiski mēģina apmierināt visu gaidas, īstenībā nepasakot ne jā, ne nē.

Tagad mēs lasītājiem piesakām jaunu portālu ar praktisku, noderīgu, uzticamu, oriģinālu saturu.

Vai šis jaunais portāls būs, taviem vārdiem runājot, piparbodīte vai lielveikals?

Tā noteikti nebūs piparbodīte. Tajā būs apvienotas vairākas bodes, kuras draudzīgi sadarbosies un piedāvās citādāku lielveikalu.

J. Žilde: Runājot līdzībās ar pieminēto degvielas staciju, mūsu stacija nebūs ātrās uzpildes ķēdes sastāvdaļa vai ātrās ēdināšanas uzņēmums. Mēs esam nolēmuši piedāvāt mūsu degvielas stacijas apmeklētājiem jeb lasītājiem nesteidzīgi gatavotu, kvalitatīvu produktu – brieža gaļas burgeru.

Varbūt vēl viens jauns portāls klasiskā izpratnē, kādu jau mums Latvijā gana, tiešām šobrīd nav nepieciešams. Mūsu mērķis nav arī mēģināt pie sevis ievilināt visus, bet uzrunāt tikai tos, kuriem mūsu vērtības un praktiskais, analītiskais profesionālu žurnālistu saturs varētu būt noderīgs. Pasaulē šobrīd vērojama tendence, ka auditorija sadalās pa interešu grupām – gan video satura vērošanā, gan mūzikas straumēšanā, tāpat arī žurnālistikā. Mēs veidojam jaunu tiešsaistes mediju konkrētām interešu grupām.

Vai šis nebūs ziņu portāls, kurā meklēt jaunākās ziņas?

J. Žilde: Degvielu – informāciju – varēs uzpildīt 24 stundas diennaktī arī pie mums. Mēs neiztiksim arī bez aktuālā satura, kas portālā atrodams sadaļā "Par svarīgo". 

Tomēr galvenais akcents būs uz mūsu "Latvijas Mediju" žurnālistu radīto oriģinālsaturu, kas tiks izkārtots inovatīvā veidā – e-žurnālos, kuros materiāli sagrupēti pa tēmām.

A. Slokenbergs: Tirgū netrūkst informācijas. Balstoties uz mūsu veiktajiem pētījumiem, esam secinājuši, ka lasītāji meklē atlasītu koncentrētāku, kvalitatīvāku saturu, bez lieka trokšņa, un mierīgāku informatīvo vidi. Lai varētu atrast saturu, kad tas ir vajadzīgs, nevis tad, kad tas ir tiešraidē, tiešsaistē vai nodrukāts. Viņi meklē saturu "pēc pieprasījuma". Tāpēc portālā būs ziņas ar viedokli, ar žurnālistu komentāriem, lai būtu iespēja saprast un sekot galvenajam. Portālā būs arī praktiska un noderīga informācija lasītājiem, kuri ir sabiedriski aktīvi vai kuriem ir dažādi hobiji. Savai auditorijai piedāvājam atlasītu sagatavotu saturu, kas ir tehnoloģiski ērti lietojams dažādos rīkos dažādos veidos.

AS "Latvijas Mediji" Elektronisko mediju un projektu izstrādes projektu vadītājs Armands Slokenbergs.

Cik šobrīd jau ir izdalītas šādas interešu grupas vai e-žurnāli, kā jūs to dēvējat?

J. Žilde: Portāla palaišanas brīdī esam izveidojuši piecus e-žurnālus, kas salāgoti ar "Latvijas Mediju" drukātajiem izdevumiem. Proti, tie, kuri ir pieraduši abonēt un ik dienu lasīt "Latvijas Avīzi", varēs lietot e-žurnālu ar nosaukumu "Latvijā. Pasaulē" – šeit būs viedokļi, karikatūras, raksti par politiku, ekonomiku un kultūru. 

Kultūrai noteikti būs īpaša nozīme mūsu medijā, jo, par spīti tendencei komercmedijos kultūras sadaļu vai nu slēgt, vai paslēpt izklaides un dzīvesstila sadaļā, mēs vēlamies stiprināt mūsu kultūras atspoguļojumu ar jau izveidoto zīmolu "Kultūrzīmes" kā vienu no mūsu stūrakmeņiem.

Tiem, kuri iecienījuši žurnālus "Praktiskais Latvietis" un "Padoms Rokā" un citus praktiskā satura izdevumus, esam sagatavojuši e-žurnālu ar nosaukumu "Dārzs. Daba", kā arī e-žurnālu "Saimnieks. Uzņēmējs" – lauku biznesa cilvēkiem, mazajiem uzņēmējiem, zemniekiem. Mums ir arī e-žurnāls, kas orientēts uz ģimeni, bērniem un veselību ar nosaukumu "Māja. Ģimene", kas balstās izdevuma "Mājas Viesis" saturā, bet ne tikai. Piektais e-žurnāls "Nezināmais. Zināmais" ir izklaidējošāks, noslēpumaināks, ar vēstures un senču tradīciju materiāliem, kas varētu interesēt "Planētas Noslēpumu" un "Spīganas" lasītājus. Ar šiem visiem e-žurnāliem jau šobrīd var iepazīties visi portāla "lasi.lv" apmeklētāji.

Kolīdz tiek piesaukts vārds "žurnāls", saprotu, ka, lai kļūtu par tā abonentu, būs jāmaksā…

A. Slokenbergs: "Lasi.lv" atklāšanas brīdī viss saturs ir pieejams bez maksas, jo mums ir svarīgi parādīt un pastāstīt par šo jauno produktu. Rudenī – drukātās preses abonēšanas sezonā – mēs piedāvāsim šos žurnālus abonēt. Tas ir saistīts ar to, ka drukāto žurnālu abonentiem būs iespēja par ļoti izdevīgu cenu papildus abonēt arī pielāgotos e-žurnālus, kur attiecīgi saturs būs plašāks nekā drukātajā izdevumā. Tas būs ļoti izdevīgs piedāvājums mūsu esošajiem klientiem.

Reklāma

Tāpat mēs ceram piesaistīt interesentus, kuri grib lietot tikai e-žurnālus – lietot saturu tikai digitālā formātā interneta vidē. Viņiem būs iespēja abonēt gan atsevišķus e-žurnālus, gan arī visu "lasi.lv" saturu kopumā. 

Tagad, iepazīšanās fāzē, mēs ļaujam bez maksas apskatīt visu saturu, vērtēt tā kvalitāti un piedāvājumu, bet uz abonēšanas sezonu "lasi.lv" varēs abonēt dažādos variantos, piemēram, abonēt ne tikai e-žurnālus, bet konkrētu rakstu skaitu.

Mūsu lasītāji digitālo saturu ir paraduši lietot divos veidos – viens ir tāds, ka ekrānā publikāciju redz tādā pašā izkārtojumā kā drukātajā versijā, ko saucam par pdf failu. Otrs veids ir piemērotāks lasīšanai dažādās ierīcēs un dažādos formātos. Kādā veidā būs lasāmi šie e-žurnāli?

Ja jūs drukāto izdevumu abonēsiet "Latvijas Mediju" abonēšanas platformā, tad bez maksas nāk līdzi arī šis e-izdevums pdf formātā, ko var šķirstīt digitāli.

J. Žilde: Savukārt e-žurnāla abonenti rakstus varēs lasīt brīvā izkārtojumā, materiāli varētu reizēm būt garāki nekā, piemēram, avīzē, kopumā to noteikti būs vairāk, tie būs daudzveidīgāki nekā konkrētajā drukātajā izdevumā. Visu precīzi no drukātā izdevuma pārlikt uz portālu nav iespējams, tāpēc kādam varbūt pietrūks krustvārdu mīklu, kādas īsās ziņas, kalendāri, taču tas tiks kompensēts ar papildu saturu. Šī būs sinerģija starp drukāto un digitālo.

Kā radās un kāpēc tieši šāds nosaukums: "lasi.lv"?

A. Slokenbergs: Diezgan ilgu laiku, pat jau sākot veidot portālu, mums tam vēl nebija nosaukuma. Nosaukums piedzima "Latvijas Mediju" kolēģu iekšējā radošā konkursā. 

Mēs negribējām ar jauno zīmolu iziet ārā no "Latvijas Mediju" kopējā stāsta un kopējām vērtībām. Tas kā radinieks iekļauj arī visu drukāto izdevumu tradīcijas un vērtības. 

Mēs orientējamies uz lasošo lasītāju un ceram, ka mūsu satura lietotājiem tas būs saprotams un mīlēts.

Kāpēc audiovizuālās informācijas uztveres laikmetā tikai lasīt? Vai tad raidierakstu vai videosižetu nebūs?

Būs gan raidieraksti, gan videosižeti, bet es aicinu uz to palūkoties plašāk. Lasītājam būs iespēja izvēlēties, kādā veidā šo saturu viņš vēlas uztvert. Viņš var palūgt to nolasīt Oskaram Lasim.

Kas ir Oskars Lasis?

Oskars Lasis ir mūsu kolektīva radošā gara produkts, jo mēs izmantojam robotizēto lasītāju (smejas). Mēs gribējām viņu personificēt, jo viņš strādā ar mūsu autoru radīto saturu.

Kas ir tās vērtības gan portālam, gan "Latvijas Mediju" grupai, uz kurām atsaucaties?

A. Slokenbergs: "Lasi.lv" ir uzticams, nacionāls, noderīgs un daudzpusīgs. Kā uzticams medijs sniedzam pārbaudītu informāciju, kas balstīta stabilā vērtību sistēmā. Kā nacionāls medijs ik dienu ziņosim par svarīgo Latvijā, tās sabiedriskajā dzīvē, vēsturē un nākotnē. Kā noderīgs medijs sniegsim noderīgu un ērti lietojamu informāciju cilvēkiem, kas dara un rīkojas. Tāpēc arī ir šis digitālais formāts un mēs arī meklēsim jaunus tehnoloģiskos risinājumus, kas ir ērti lietotājiem. Piemēram, jau minētā robotizētās lasīšanas funkcija. 

Kā daudzpusīgs medijs būsim ar tematiski plašu un padziļinātu piedāvājumu dažādām lasītāju interešu grupām un arī hobijiem.

J. Žilde: Šie žurnāli attīstīsies un tiks veidoti arī jauni. Domāju, ka pat šī gada laikā mēs piedāvāsim kādus jaunus e-žurnālus vai žurnālu mūsu lasītājiem.

Vēl piebildīšu, ka ļoti liela nozīme būs latviešu valodai un tās lietojumam. "Latvijas Mediji" īpaši rūpīgi pievēršas latviešu valodas pareizam lietojumam, tās labskanībai. Mūsdienu anglicismu un rusicismu pārblīvētajā ikdienā runa skaidrā latviešu valodā ir liela vērtība. Gan tiešā, gan pārnestā nozīmē.

LASI.LV galvenais redaktors Jānis Žilde.

Vai tas nozīmē arī to, ka nelietosit vārdu "aplikācija", kad jāsaka "lietotne"?

J. Žilde: Centīsimies lietot veiksmīgākos mūsu valodnieku piedāvātos svešvārdu aizvietojumus.

Vai šodien tiešsaistes medijs "lasi.lv" ir pabeigts?

A. Slokenbergs: Tehnoloģiju laikmetā, satura lietotāju intereses un ērtību liekot kā vienu no stūrakmeņiem, noteikti strādāsim un attīstīsim arī citus virzienus. Robotizētā lasīšana ir viens virziens, es domāju, ka mēs vēl sagaidīsim šādus tādus pārsteigumus arī no mākslīgā intelekta.

J. Žilde: Tagad noslēgusies tikai pirmā attīstības fāze. Portāls nekad nebūs gatavs, un mēs nemitīgi pilnveidosimies, ieviesīsim dažādas inovācijas gan saistībā ar audio, gan video saturu. Mēs droši ejam pie saviem lasītājiem un uzmanīgi ieklausīsimies viņu vērtējumā.

A. Slokenbergs: Lasītājs noteiks, kas, kur un kā būs tālāk jāattīsta. Gaidīsim jūsu vērtējumu un ieteikumus!

 

LASI.LV

Par tev svarīgo un noderīgo.

Mūsu tiešsaistes mediju veido profesionālu, pieredzējušu un uzticamu žurnālistu komanda, kas jau daudzus gadus rada mediju uzņēmuma Latvijas Mediji kvalitatīvo drukāto izdevumu saturu lielākajā dienas laikrakstā Latvijas Avīze, žurnālos un grāmatās. Lasi.lv atradīsiet gan plašāko informāciju dažādām interesēm un vaļaspriekiem, gan žurnālistu un nozaru ekspertu viedokļus un komentārus, kā arī aktualitātes Latvijas un pasaules politiskajā, sabiedriskajā un ekonomiskajā dzīvē.

Lasi.lv

 

 

Reklāma
Reklāma
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma