8. un 9. augustā, Mežaparka Lielajā estrādē vienojoties koriem un deju kolektīviem, folkloras kopām un nepieradināto tautas deju (danču) dejotājiem, turklāt arī hiphopa un mūsdienu deju pasaules pārstāvjiem, skatītājiem un arī pašiem dalībniekiem būs iespēja piedzīvot koncertu "Dziesma dejo. Deja skan", šoreiz kā dejas eposu "Düna". Koncertam no Latvijas un citām Eiropas valstīm pieteikušies vairāk nekā 350 kolektīvi, kopumā pulcējot ap 8000 dalībnieku.
Šogad virsvadītāju komandai pievienojušies arī dejotāja, horeogrāfe un režisore Lilija Lipore un aktieris, vīru kopas "Vilki" dalībnieks Edgars Lipors, kuriem ticis dots īpašs uzdevums – Daugavas jeb, kā sensenos laikos teica, Dünas daudzinājums.
Kādas asociācijas rada it kā otrādais salikums vārdos "Dziesma dejo. Deja skan"?
E. Lipors: Mēs, latvieši, esam dziedātāju un dejotāju tauta, turklāt tas nav mērāms vien koros un kolektīvos, kuri piedalās Dziesmu svētkos, dejo taču visi, vai ne? Arī dzied: reizumis esmu braucis līdzi kā muzikants, un autobusos koristi un dejotāji labprāt dzied vai visa ceļa garumā, nebūt nav brīnums, ka dziedātāji var dejot un dejotāji dziedāt.
L. Lipora: Domāju, daudziem skatītājiem, kuri paši nav koristi, atrasties Sidraba birzs estrādē un no augšas skatīties uz to milzīgo laukumu, kur, iespējams, daudzi bijuši skatītāju lomā, būs ļoti liels piedzīvojums un pārdzīvojums. Šajā koncertā skatītāju zona pārvēršas par deju laukumu. Tas ir interesanti arī man, māksliniecei, jo Mežaparkā laukums nav regulāri kvadrāti, kā tas ierasts Daugavas stadionā, turklāt dejotājiem ļoti nopietns izaicinājums ir diezgan lielais slīpums, mēs neesam pieraduši dejot uz slīpām skatuvēm.
Ko nozīmē būt rituāla veidotājiem, un kas šajā rituālā tiks godināts?
E. L.: Mežaparka rituālā vai daudzinājumā notiks mūsu Daugavas godināšana, jo upe ir visa sākums. Esmu gan no tās paaudzes, kurai vārds "rituāls" ir kas nopietns, un kaitina, ka tagad rituāli tiek piedāvāti vai uz katra stūra, daudzviet apzīmējot pilnīgas muļķības. Līdzīgi pēdējos gados nobružā arī vārdu "vieds".
Mežaparkā skanēs sadziedāšanās ne vien koriem, bet būs arī tā retā reize, kad sadziedāsies arī vairāki simti folkloras kopu dalībnieku. Atšķirībā no koristiem katrs folklorists pieradis būt individualitāte, ikdienā arī es dziedu grupā, kur kopumā esam vien desmit. Tādējādi sadziedāties, vienoties ar vairākiem simtiem citu nemaz nav tik vienkārši, tomēr mēģinājumos Limbažos, liekas, atradām kopīgu skaņu. Daudzinājuma sākumā būs viena kopīgā dziesma un pēc tam skanēs vairākas no dažādiem kultūrvēsturiskajiem novadiem. Gribam iezīmēt, ka latviešu nācija izveidojusies, kopā sanākot no dažādām sentautām.
L. L.: Daugava caurvij stāstu, to arī jau saucam par māmuliņu, upe mūsu tradicionālajā dzīvesziņā un mitoloģijā ieņem ļoti būtisku vietu, bijusi ļoti nozīmīga arī vēsturiski, turklāt ne vien veidojot tirdzniecības ceļus, bet arī karu laikā. Īpaši Pirmā pasaules kara laikā tā patiešām bija likteņupe, jo gadu Daugava iezīmēja robežu starp vienu un otru karojošo pusi.
Šī gada uzvedumā ļoti būtiska ir saiknes veidošana, pārdomāšana, arī cilvēciskā attieksme pret ūdeni kā tādu. Ūdens tēma ir īpaša, tā parāda arī cilvēciskas būtnes saikni ar ūdeni, turklāt arī pats cilvēka ķermenis sastāv no 60–70 procentiem ūdens. Nosaukums Daugava, iespējams, radies kā atvasinājums no vārdiem "daudz ūdens", fakts, kas senajam cilvēkam bija ļoti nozīmīgs.