No 7. līdz 9. februārim Ķīpsalā risinājās kārtējā tūrisma izstāde "Balttour" – gada nozīmīgākais nozares pasākums, kurā tūrisma uzņēmējiem gan no Latvijas, gan ārvalstīm dota iespēja satikt savu mērķauditoriju, bet ceļotājiem – sameklēt jaunus atpūtas galamērķus, vēl neredzētus apskates objektus un saņemt atlaides ceļojumu rezervēšanai izstādes laikā.
"Balttour 2025" rīkotāju sniegtā informācija liecina, ka šajā tūrisma izstādē piedalījušies 310 uzņēmumi no 27 valstīm, un trīs dienu laikā to apmeklējuši vairāk nekā divdesmit tūkstoši interesentu, tostarp aptuveni pieci tūkstoši tūrisma profesionāļu.
Vērojumi un tendences
Izstādi "Balttour 2025" apmeklēju profesionāļu laikā. Pirmā stunda līdz oficiālās atklāšanas brīdim bija mazliet klusāka, taču pēc tam apmeklētāju netrūka, lai gan līdz pusdienlaikam ieejas biļetes bija trīsreiz dārgākas. Tātad interese par ceļojumiem nav zudusi un cilvēki izvēlas par to domāt sev ērtā laikā.
Pirmais iespaids – gadu no gada izstāžu hallē paliek arvien vairāk brīvu vietu un jau sāk aizmirsties, ka reiz tūrisma gadatirgus notika divās hallēs, kur viena no tām bija atvēlēta tikai Latvijas apceļošanai.
Nu mūsu valsts novadi draudzīgi dala telpu ar lietuviešiem, igauņiem un pašmāju un ārzemju tūroperatoriem. Šāda situācija skaidrojama gan ar pandēmijas sekām, gan globalizāciju. Arī ar tūrisma tirgus stabilizēšanos, piemēram, tūrisma firmas "Impro ceļojumi" un "Marko Polo" ir ieguvušas pietiekami lielu pastāvīgo klientu loku, lai dalība "Balttour" tām vairs nebūtu nepieciešama.
Šoreiz pašā centrā uzmanību pievērsa Ķīnas stends, kas piesaistīja ar iespēju redzēt savu vārdu uzrakstītu uz grāmatzīmes ar ķīniešu hieroglifiem. Plaši pārstāvētas bija arī Slovākija, Melnkalne, Moldova un Gruzija, kā arī Indija. Ieradies bija pat eksotiskās Āfrikas valsts Ugandas pārstāvis, kurš piedāvāja doties aizraujošos safari braucienos, sekot šimpanzēm un gorillām, vērot putnus, kāpt kalnos un braukt ar laivām putojošajos Baltās Nīlas ūdeņos.
Latvijas tirgū strādājošā lielā tūroperatora "Tez Tour" stendā varēja satikt nacionālās lidsabiedrības "Air Baltic" valdes priekšsēdētāju Martinu Gausu, kurš iepazīstināja ar jaunumiem avioceļošanā no Rīgas, bet "Cruiselines Latvija" stendā – dabūt atlaides pasaulē populārākajiem kruīzu maršrutiem, tostarp no Amerikas.
Novēroju, ka stendos līdzi ņemamo informatīvo materiālu daudzums ir sarucis un apmeklētāji vairs nestaigā apkārt ar bukletiem piebāztiem maisiņiem, kas liecina par jau vērā ņemamu ceļošanas pieredzi un mērķtiecību galamērķu izvēlē. Izņēmums bija Polija, tās ziemeļu reģions Podlase (Augustova, Suvalki, Bjalistoka), kuras pārstāvji piedāvāja ļoti plašu tūrisma materiālu klāstu, taču diemžēl interese nebija liela.
Līdztekus tūrisma piedāvājumiem norisinājās daudzveidīga pasākumu programma uz izstādes galvenās skatuves, kurā noteikti jāizceļ ceļotāju stāstu sērija.
Tajā ar saviem piedzīvojumiem un atklājumiem dalījās daudzi sabiedrībā pazīstami cilvēki, viņu vidū reklāmas speciālists Ēriks Stendzenieks, TV personība Kristīne Garklāva, tūrisma eksperts Juris Smaļinskis, "ReTV" raidījuma "Ceļot bez robežām" producents Ivars Cīrulis un citi.