Aigara Norda un domubiedru organizētais galvaspilsētas mūzikas festivāls "Pink Noise Riga", kas, atsaucoties uz mājaslapu, piedāvā džezu, poproku, džezroku un laikmetīgu improvizēto skaņumākslu, manā redzeslokā nonācis ar zināmu novēlošanos.
Pirmā festivāla sezona noritēja 2024. gada vēlā rudenī, bet toreiz, novembrī, Brenforda Marsalisa un Latvijas Radio bigbenda sadarbības rezultātu klausījās un augstu novērtēja citi, jo priekšroku devu Paulas Šūmanes un Valsts akadēmiskā kora "Latvija" koncertam. Taču tagad notikumu gaita bija pretēja – 2025. gada 26. jūlijā Liepājā izskanēja Elīnas Garančas uzstāšanās pianista Matiasa Šulca pavadībā, un tajā pašā vakarā izšķīros par labu "Pink Noise Riga" centrālajam pasākumam – Kamasi Vašingtona priekšnesumam koncertzālē "Palladium Riga". Izlēmu, ka izcilo latviešu operdziedātāju esmu dzirdējis jau agrāk un, cerams, dzirdēšu vēl, bet iespēju būt slavenā amerikāņu viesmākslinieka koncertā kolēģi un draugi vienbalsīgi sauca par kaut ko ekskluzīvu. Un tā arī bija – kaut vai tikai hronometrāžas dēļ, jo saksofonists kopā ar saviem līdzgaitniekiem uzstājās gandrīz divas stundas bez pārtraukuma. Enerģiski, harismātiski un kontrastaini. Tas arī liecina, ka "Pink Noise Riga" pirmā sezona nav bijusi tikai viens vienīgs spožs uzplaiksnījums, kā Latvijā nereti gadās – arī otrajā sezonā uz šejieni atvesta Brenfordam Marsalisam līdzvērtīga slavenība, turklāt liekot klāt vēl citus nopietni uztveramus mūziķus. Šādi pasākumi neapšaubāmi priecē jebkurā gadalaikā.
Kamasi Vašingtons salīdzināts te ar Džonu Koltreinu, te ar Mailsu Deivisu. Un tas kaut ko pasaka tikai par saksofonista un komponista personības vērienu, jo abu 20. gadsimta meistaru stilu viņš nebūt necentās atdarināt. Tā vietā 26. jūlija vakarā skanēja džezs oriģinālā izteiksmē – ar elektroniskās mūzikas instrumentārija un intonāciju klātbūtni, ar atsevišķiem hiphopa un fanka elementiem, ar skaņuraksta ekspresijas tiekšanos pretī ārtrokam, taču muzikālais tematisms, stilistika un mākslinieciskā dramaturģija pirmkārt un galvenokārt reprezentēja tieši džezu. Un atkal – Kamasi Vašingtona nepieradinātais tenora saksofona tembrs te bija tikai viens no pieturas punktiem. Līdztekus tam uzmanību pievērsa solista un pārējo mūziķu prasme no īsiem un vienkāršiem, toties gana trāpīgiem motīviem izvērst grandiozas partitūras ar liriskām noskaņām vai, vēl jo biežāk, ar episku vēstījumu. Turklāt iespaidu par nepārtrauktu krāšņumu, bagātīgumu un fantāziju radīja ne tikai Kamasi Vašingtona spēja nospēlēt iepriekš sagatavotu muzikālo materiālu un improvizēt – līdzīgi pianists Brendons Kolmens pie elektroniskajiem taustiņinstrumentiem saucams par džeza mākslinieku šī vārda vistiešākajā izpratnē, tāpat kontrabasists Mailss Mozlijs un Kevins Giliams jeb DJ Battlecat, kā arī otrs perkusionists Tonijs Ostins darbojās visaugstākajā līmenī.
Vienlaikus mūziķu apvienība "Kamasi Vašingtons un draugi" atklāja arī solista un viņa domubiedru radošo brīvību un humora izjūtu. Centrālajai darbības personai būtībā jau nevajadzēja veselu astoņu mūziķu ansambli – priekšnesuma mugurkaulu veidoja džeza kvartets vai kvintets ar gandrīz nenogurdināmu dīdžeju un perkusionistu vienā personā, divu dažādu sitaminstrumentu komplektu pretstatījumiem un pastāvīgu kontrabasa un taustiņinstrumentu klātbūtni. Savukārt Rikijs Vašingtons soprāna saksofonu vai flautu uzspēlēja tikai nedaudz, Igmāra Tomasa trompete ieskanējās tikpat mērķtiecīgi un tikpat epizodiski, bet Patrisa Kvinna pārsvarā vienkārši kustējās līdzi mūzikai, lai gan pāris ainās ar sievietes vokālu viņa patiesi priecēja. Acīmredzot tieši tāda bija Kamasi Vašingtona domubiedru grupas iekšējā loģika.

Salīdzinājumam – Kārļa Auziņa dubultā trio uzstāšanās 26. jūlija koncerta pirmajā daļā līdzās saksofonistam tika pieteikti kontrabasisti Dāvids Helms un Edvīns Ozols, kopā ar sitaminstrumentālistiem Simonu Olderskogu Albertsenu un Kasparu Kurdeko. Arī Kārļa Auziņa jaunā lielizmēra opusa "Equilibrium Suite" atskaņojums radīja gandarījumu – pirmām kārtām tādēļ, ka šī darba prezentācijas koncerts 29. martā nepalika vienīgais (jo toreiz, lūk, man katrā ziņā vajadzēja doties uz grupas "The Baltic Sisters" albuma "Vārti" atklāšanu). Starp citu, Džona Koltreina vārdu šoreiz piesaucis pats Kārlis Auziņš – un tas galvenokārt atkal norāda uz latviešu mūziķa jaunrades kompozicionālo individualitāti un improvizācijas aizrautīgumu. Turklāt iespēja dzirdēt "Equilibrium Suite" izklāstu klātienē apstiprināja arī to, ka saksofonists un komponists ap sevi sapulcinājis īstos līdzgaitniekus.
Īsumā par tā saukto "atbalsta pasākumu" kultūrtelpā "M/Darbnīca" 27. jūlijā – vācu vokālists Kilians Sladeks šeit atskaņoja savu mūziku jaunajam albumam "Psycho". Neraugoties uz festivāla "Skaņu mežs" tumšākajai pusei radniecīgo nosaukumu, šī programma ietvēra jaukas gaiša rakstura dziesmas saskares punktā starp džezu un popmūziku, kur gaumes izjūta piemita gan skaņurakstam, gan solista tenora balsij. Tiesa, drīzumā kļuva skaidrs, ka nekādi sevišķi pavērsieni vairs nesekos, jo viena stilā un noskaņā līdzīga dziesma nomainīja otru, turpretī no instrumentālistiem visvairāk saistīja pianists Toms Mikāls – basģitāristam Danielam Pelcim bija mazāk izpausmes iespēju, bet Reinis Zariņš pārstāvēja Arta Oruba sitaminstrumentu spēles skolu ar enerģisku priekšnesumu pilnīgi visur, ieskaitot pavadījumu liriskām balādēm. Tādējādi koncerta gaita guva bagātīgāku un niansētāku skanējumu otrajā daļā, kad uz skatuves kāpa pieaicinātie viesi – vokālistes Evilena Protektore un Santa Šillere, ģitārists Svens Vilsons, trombonists Vadims Dmitrijevs un it īpaši saksofonists Toms Rudzinskis. Rezumējot – koncerti "M/Darbnīcā" jāapmeklē arī turpmāk, bet festivāla "Pink Noise Riga" trešo sezonu gaidīšu ar nenoliedzamu interesi.
Aptauja
Kā tu vēlētos lasīt portāla LASI.LV saturu?
Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.
Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.
Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.
Ko tu saņemsi:
- Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
- Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
- Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
- Gata Šļūkas karikatūru
- Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu