Raiņa un Aspazijas mājā Rīgā līdz 31. maijam apskatāma mākslinieces Annas Pommeres izstāde "Atmiņas artefakti". ... "Es pamodos ļoti agri. Nupat redzētais bērnības sapnis turpinājās manās atmiņās, malkojot rūgteno brokastu kafiju. Es biju pļavā, kur čalodams priecīgi tecēja strauts, glāstot ūdenszāles, kas vijīgās formās pieskaņojās ūdens priecīgajai straumei.
Domas aizklejoja pie veca šķūnīša, kur gar sienu bija glīti sakrauta malka – tas bija ļoti vecs strēķis, kas laika gaitā jau kļuvis vienmērīgi pelēks, izveidojis savu līkumoto formu un stāstīja tikai vienu – tas ir sakrauts un nekad neaiztikts – kā zīme par agrāk padarīto. Kā zīme, ka kāds to ir izdarījis," māksliniece Anna Pommere atceras savas izjūtas, rodoties izstādei "Atmiņas artefakti".
Tajā apskatāmi 20 mākslas darbi, kas tapuši pēdējo piecu gadu laikā un ir kā ievads vai priekšvārds Annas Pommeres topošajam profesionālās doktorantūras projektam Latvijas Mākslas akadēmijā. Māksliniece pēta atmiņu nozīmi un to emociju spēku vizuālajā mākslā. Arī izstāde stāsta par aizraušanos ar atmiņām.
Anna Pommere Latvijas ainavā glezno senas klētis, šķūņus, pussagruvušas ēkas, mazas un sen celtas mājiņas, vecas kūtis. Izstādes darbos attēlotas vietas no Salaspils, Siguldas, Ikšķiles, Dundagas, Asariem, Pumpuriem, Mazirbes... Tās ir neliela formāta gleznas akvareļa, eļļas un olu tempera tehnikā. Mēs visi esam ko līdzīgu redzējuši Latvijas ainavā, un izstādes gleznas atgādina, ka neesam vienaldzīgi, redzot senu, pamestu māju. Vēlamies uzzināt, kādi cilvēki tur dzīvojuši, kas tur noticis, kāpēc tagad māja pamesta. Tās ir vietas, kas glabā atmiņas, mūsu kultūras vēsturi un paaudžu nepārtraukto turpinājumu.
Vairākas Annas Pommeres gleznās redzamās ēkas vairs nav – tās ir sagruvušas vai nojauktas, un par tām atgādina tikai senas fotogrāfijas un mūsu dzīvās atmiņas.
Mākslinieces gleznas ir kā liecības par Latvijas kultūrvēsturisko vidi. Caur lietām un to kopsakaru Anna Pommere glezno atmiņas. Viņas atmiņu artefakti ir kā emociju muzejs.
Uzgleznot atmiņu
Seni dēļi, vecas naglas, laika griežus izturējis akmens mūris un ieliecies šķūņa jumts, logu rūtīs saglabājies stikls, kas met gaismu, un mājas priekšā izaugusi gara zāle. Mājām ir dvēsele, tās ir dzīvas, tās izstaro notikušo – kā veci cilvēki ar grumbainām sejām un dzīslotām rokām. Mēs visi esam saistīti – arī ar lietām visapkārt. Vai atmiņas traucē dzīvot tālāk? Anna Pommere saka: "Ikvienu cilvēku aptver tam nozīmīgu priekšmetu un lietu tīkls. Tie ir atmiņas artefakti, portāli uz pagātni. Mēs visi sastāvam no atmiņām, bez tām mūsu personība pazūd, mēs kļūstam tukši. Atmiņa veido cilvēka identitāti."
Annas Pommeres gleznas ir trausluma un nianšu apvītas – smalkiem otas triepieniem gleznotas… Caurspīdīgas koku ēnas zālē, dēļu fasādes gaismēnu nokrāsās un struktūrās, sacementēti akmens pamati un mūris.
Kā dziļi simboli gleznās iezīmējas durvis un logi – tie vienlaikus ir kā atvērti un aizvērti uz pagātni, bet piederīgi šodienai. Logu rūtis – veselas un izdauzītas, rāmji – sašķiebušies un taisni.
Formu spēles un saspēles iekrāsojas Annas Pommeres gleznās. Durvis nereti ir spilgtas – pārliecinoši zilas, ar koka plāksni aizsistas maigi veci rozā, kāda durvju puse nokrāsota dzeltena vai vienkārši aiznaglota. Sašķiebies ēku puduris mudina gleznas skatītāju iztēloties, ka mājas iekšpusē varētu būt jau ieauguši koki.