Teātra un arī citu nozaru profesionālo kritiķu darbību ietekmē lielā sociālo tīklu klātbūtne viedokļu paušanā. Vai profesionālam vērtējumam joprojām ir nozīme mākslas attīstībā? Tāpat kā pārējie kultūrai veltītie izdevumi, "Kultūrzīmes" savu pastāvēšanu nevar iedomāties bez profesionālu dažādu nozaru – arī teātra – kritiķu regulāras klātbūtnes savās lappusēs.
Vai un kā ir mainījusies teātra kritikas loma un vieta laikā, kad viedokļu ir tik daudz, kritiķu vietu cenšas ieņemt teātra blogeri, bet režisori mēdz paziņot, ka principiāli nelasa recenzijas? Cik dziļi kritiķis vispār spēj iekļūt izrādes valodā, režisora specifiskajos paņēmienos? Vai tā vienmēr ir ļoti veiksmīga mijiedarbība? Kā vispār top tas, ko saucam par patiešām labu recenziju?
Par šiem un citiem jautājumiem "Kultūrzīmju" organizētajā tiešsaistes diskusijā viedokļiem apmainījās Rīgas Tehniskās universitātes Humanitāro un mākslas zinātņu centra asociētā profesore, teātra zinātniece VĒSMA LĒVALDE, teātra kritiķe un žurnāla "Teātra Vēstnesis" redaktore Līvija Pildere, Latvijas Nacionālā teātra direktora vietniece mākslinieciskajos jautājumos, teātra zinātniece un literatūrzinātniece IEVA STRUKA, LTV žurnāliste un redaktore, teātra kritiķe HENRIETA VERHOUSTINSKA.
Kritiķa pozīcija – mainījusies
A. Bormane: – Par kritiku jau pagājušā gadsimta sākumā Miķelis Valters runāja kā par "zinošu skatu no malas", pieminot "kultūras un zinātnes spēku". Kā, jūsuprāt, ir mainījusies teātra kritikas loma un vieta?
I. Struka: – Es vairāk varu sniegt skatu no iekšpuses, jo jau 25 gadus strādāju teātrī. Teātrim joprojām atgriezeniskā saikne no kritikas ir būtiska. Jo profesionālāka ir kritiķa argumentācija, jo viņa vērtējums svarīgāks. Man gribas domāt, ka bija laiki, kad visi izrādē iesaistītie aktīvi meklēja kritikas viedokļu daudzveidību, tagad tas daļēji ir mainījies, jo dažādus viedokļus par vienu darbu var iegūt arī no citiem avotiem. Bet es tomēr domāju, ka tā teātra darbinieku daļa, kas ir intelektuālāka, recenzijas joprojām lasa. Ideāli būtu, ja gan aktieri, gan režisori aktīvāk skatītos kolēģu darbu un būtu ieinteresēti lasīt arī par citiem teātriem, nevis tikai par savu darbu vai savu teātri. Skaidrs, ka kritika nostājas mazliet cīņas pozīcijā ar neprofesionāliem viedokļiem, bet, izslēdzot profesionālu kritiku un atstājot tikai skatītāju viedokli, mākslas attīstība var aiziet visai specifiskā virzienā.
– Man likās būtisks jūsu teiktais par cīņas pozīciju. Vai tā ir visaptveroša?
H. Verhoustinska: – Man liekas, ļoti būtiski ir norādīt uz atšķirību starp viedokli, ko pauž pat ļoti intensīvi teātra gājēji, un profesionālie kritiķi. Kas tad īsti atšķir profesionālo kritiķi no vienkāršā skatītāja? Pati atceros sešus ārkārtīgi intensīvus studiju gadus pie teātra kritiķes Silvijas Radzobes, kuros apguvām dažādas teātra teorijas, teātra vēsturi, pati izsēdēju trīs izrāžu mēģinājumus no A līdz Z, lai saprastu, kā top izrāde. Diemžēl pēdējā laikā darba dēļ man neatliek tik daudz laika braukt uz ārzemju teātriem, bet savulaik to darīju ļoti daudz. Tātad – tas, kas atšķir [profesionālu kritiķi no neprofesionāļa], ir profesionālās zināšanas, kas iegūtas jau profesijas apgūšanas laikā, un arī konteksts, jo, regulāri strādājot "Spēlmaņu nakts" žūrijā un esot kritiķe, esmu redzējusi absolūto vairākumu Latvijā uzvesto izrāžu – arī nevalstiskajos un neatkarīgajos teātros. Tāpēc ir šī konteksta izjūta – tas, kā, manuprāt, pietrūkst skatītājam, kurš tikai reizi mēnesī aiziet uz teātri. Vienā vārdā par to var teikt – profesionalitāte.
L. Pildere: – Deviņdesmito gadu beigās, kad ienācu teātra kritikā, mēs tikai sākām apgūt internetu. Tagad ar sociālo mediju attīstību arī kritiķa pozīcija ir pilnīgi cita – tieši līdz ar daudzo neprofesionāļu neierobežoto iespēju izteikties. Tad ir jautājums – kā mēs jūtamies, vai uz to reaģējam vai arī turpinām rakstīt kā līdz šim, varbūt mainām kritikas formas.
V. Lēvalde: – Patiesībā jau kritika nekādā ziņā nav unikālā situācijā. Tikpat labi tas attiecas uz žurnālistiem, patiesībā – uz jebkuru profesiju, sākot ar mediķiem un beidzot ar kapračiem. Sociālie tīkli ir radījuši situāciju, kad ikviens var būt viedokļa paudējs, vērtētājs, uzstāties kā eksperts. Dažkārt sociālo tīklu vētra ir tik spēcīga, ka pārmāc profesionālo balsi, kas cenšas salikt lietas kaut kādās robežās. Protams, te arī parādās cīņas pozīcija. Profesionalitāte izmisīgi cenšas noturēties virs ūdens, cenšas būt sadzirdēta, un tas nav vienkārši šajā laikā. Otra lieta, kas ir aktuāla kritiķu vidē un liek no jauna izvērtēt profesionālos kritērijus, ir teātra ārkārtīgi straujā un daudzveidīgā attīstība. Īpaši, ja apmeklē festivālus, kur parasti dominē avangardiski, ne pamatplūsmas iestudējumi, ieraugi ārkārtīgi daudzveidīgu ainu. Tad izvirzās jautājums: vai kritēriji, kas perfekti strādāja 20. gadsimtā un kam vairāk vai mazāk seko visi profesionāļi, vēl darbojas laikmetā, kad vēstījuma konstruēšana pārvirzās no iepriekš skaidri saprotamām lietām, piemēram, uz virtuālu vēstījuma veidošanu. Un, ja profesionāli kritiķi, vairāk vai mazāk turot roku uz pulsa šajā teātra panorāmas mainīgumā, tomēr orientējas jaunajās tendencēs vai virzienos, skatītājam, lai cik cītīgi viņš ietu un skatītos izrādes, tomēr pamatā paliek tas pats "patīk/nepatīk" kritērijs. Tas ir leģitīmi un labi, ka cilvēki pauž savu viedokli. Tomēr dialogā starp teātri un atsauksmēm profesionālā atgriezeniskā saikne ir ļoti būtiska, jo ļauj testēt jaunas teātra mākslas parādības, saprast lietas, ko publika vēl nav pieņēmusi, jo nav aptvērusi šo virzienu.