Sunny 15.1 °C
P. 20.06
Maira, Rasa, Rasma
SEKO MUMS
Reklāma
Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja (LEBM) saime. No kreisās: muzeja vēsturnieks Miķelis Dāvids Rikveilis, muzejpedagoģe Ieva Bērziņa, "Vītolnieku" muzeja pārzinis Zigmārs Miemis, LEBM direktore Zanda Ķergalve un muzeja
vēsturnieks Kārlis Fogelis.
Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja (LEBM) saime. No kreisās: muzeja vēsturnieks Miķelis Dāvids Rikveilis, muzejpedagoģe Ieva Bērziņa, "Vītolnieku" muzeja pārzinis Zigmārs Miemis, LEBM direktore Zanda Ķergalve un muzeja vēsturnieks Kārlis Fogelis.
Foto: Publicitātes

Senās Jāņu tradīcijas ir jākopj un jālolo, jo daudzas no tām nav tikai simboliskas, bet gan balstītas zemnieku dzīves praksē. Jāņu gaidīšanas laikā "Kultūrzīmes" devās uz Kurzemes piekrastes zvejnieku sētu – Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja (LEBM) lauku ekspozīciju "Vītolnieki" Dienvidkurzemē, Papes Ķoņu ciemā –, lai no muzeja pārziņa Zigmāra Miemja uzzinātu, kā 21. jūnijā tiks svinēti vasaras saulgrieži. Bet to, kāpēc Jāņu naktī pinam vainagus un dejojam ap ugunskuru, skaidro muzejpedagoģe Ieva Bērziņa.

Reklāma

"Sieru, sieru, Jāņa māte!"

Kā pareizi jāgatavojas vasaras saulgriežiem?

I. Bērziņa: Atkāpjoties no pašām Jāņu svinībām, ir vērts palūkoties, kādā punktā šie svētki gada ritējumā atrodas, kas notiek dabā un zemnieku saimniecībā. Jāņi iezīmē robežu, kad pabeidz sējas darbus un ievada pļaujas laiku. Līdz Jāņiem daba sazied, bet pēc svētkiem tā sāk briest, lai rudenī ievāktos raža. Tieši šis dabas noteiktais ritms veido pamatu Jāņu tradīcijām.

Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja pedagoģe Ieva Bērziņa zina stāstīt par Jāņu tradīciju nozīmi: kāpēc pinam vainagus, ēdam sieru un kurinām ugunskuru.

Ikvienus gadskārtu svētkus ievada priekšdarbi, tā saime sagatavojas svētku dienai. Pirmais, kas jāpaveic līdz Jāņu vakaram, ir jāizravē dārzs. Arī mūsdienās laukos cilvēki steidz pabeigt ravēšanu, un vēl aizvien var dzirdēt kādu saimnieci sakām, ka "līgotāji aplīgos dārzu", lai gan šodien reti kurš prot "pa īstam", ar dziesmu aplīgot. Tradīcijai ir racionāls pamats: ja dārzs līdz Jāņiem netiek sakopts, tad nezāles nomāks visu, kas iestādīts, un labu ražu ir velti gaidīt.

Svētku gaidīšanas laikā katram saimē ir savi pienākumi: saimnieks nolūko, kurā meža stūrītī aug jaunie bērzi un kur braukt pēc meijām. Arī Jāņu siera siešana un alus darīšana nav vienas dienas darbs. Turklāt senāk pat vecmāmiņas gāja līdzi ganos, lai kopā ar jaunākajiem atkārtotu jāņudziesmas, jo tā ir kauna lieta, ja Jāņu naktī pietrūkst dziesmu. Arī šodien, lai gan ganos vairs neejam, varam pāršķirstīt dziesmu grāmatas un izveidot savu dziesmu sarakstu svētku vakaram. Vīriešu pārziņā bija rūpes par jāņuguni, to nekrauj pēdējā brīdī. Ir jāsarūpē malka ugunskuram un jāuzmeistaro pūdele, pundele vai darvas muciņa, ko uzcelt kārts galā, lai jāņuguns spīdētu tālu. Laiku, kurā saime gatavojas svētkiem un jau ieskandina jāņudziesmas, sauc par ielīgošanu. Parasti tās ir divas nedēļas pirms pašiem svētkiem.

Katru gadu pinam vainagus, ēdam Jāņu sieru un ceļam pēc iespējas augstāku ugunskuru. Taču kāda simboliska nozīme slēpjas aiz šīm senajām tradīcijām?

Mūsdienās saziņai izmantojam jēdzienus, bet tradicionālā kultūra ar mums sarunājas, izmantojot simbolus. Simbols ir tēls, kas ietver kādu dziļāku, uzreiz nepamanāmu nozīmi. Vienai kultūrai piederoši cilvēki visbiežāk atpazīst un saprot simbolus vienādi vai vismaz līdzīgi. Kādi simboli vēsta par Jāņu svētku būtību?

Galvenais no tiem ir saule, kas ir dzīvības un gaismas avots. Jāņos tā uzkāpusi visaugstāk debesu jumā, tāpēc šie ir īsti gaismas svētki. Saule ir klātesoša it visā: pinam vainagus apļa formā, sienam un ēdam Jāņu sieru, kas ir apaļš un dzeltens kā saule. Arī jāņuguns ir debesu – saules gaismas simbols –, ko iekuram kalna galā vai paceļam kārtī tuvāk debesīm. Turklāt visa Jāņu nakts darbība norit aplī ap ugunskuru: tur tiek dziedātas dziesmas un iets rotaļās. Arī aplīgojot un apstaigājot dārzus un laukus, jāņubērni veido neredzamu apli, kas sargā Jāņu tēva un mātes sētu no skauģiem, raganām un burvjiem.

Neviens cits koks vasaras saulgriežos netiek tik ļoti izcelts kā ozols. Tas ir vitalitātes un spēka simbols. Ir dzirdēts, ka ozols var dzīvot pat tūkstoš gadus, kas cilvēka acīs ir gandrīz saules mūžs. Dižens, ražens, ar daudz zīlēm – ozols vienlaikus ir arī auglības simbols.

Reklāma
Reklāma
"Vītolniekos" Jāņu svinēšanas tradīcija aizsākusies jau pirms vairāk nekā 15 gadiem. Līdzīgi kā senatnē, arī mūsdienās saulgrieži tiek svinēti pie lielā saimes galda, dziedot dziesmas un ejot rotaļās.

Arī jāņuzālēm ir sava nozīme. Tās lasām, lai smeltos dabas auglības spēku. Pats Jānis kā dievība sēž kalnā ar zāļu nastu plecos. Viņš atnes laukiem, dārzam, lopiem un cilvēkiem auglību: Jāņos uzzied visas pasaules puķes un arī noslēpumainais papardes zieds. Cilvēks, dodoties dabā, iebrienot pļavā un saplūcot jāņuzāļu pušķi, pārnes mājās dabas dzīvinošo spēku. Mūsdienās zāles lasām pieticīgi – pa pušķīšiem, bet, aplūkojot vecās fotogrāfijas, redzams, ka jāņubērni agrāk zāles plūkuši klēpjiem. Tās tika kaisītas istabās – mestas gultās, klētī, pirtī, kūtī, dārzā – visur, kur vajadzīga svētība, auglība un izdošanās. Ir arī īpašās jāņuzāles, kas aizsargā no ļaunuma. Tie ir visi augi ar adatām un asumiem, piemēram, nātres, dadži, usnes un maijrozes zari. Sargājot savu māju un sētu, vienmēr varam izmantot arī pīlādžus, jo katrai pīlādžogai ir krustiņš galiņā, kas ir aizsardzības zīme. Turklāt pīlādža zariņam noteikti ir vieta mūsu un mūsu mīļo cilvēku Jāņu vainagos.

Izjūtot senatnes elpu

Tālāk dodamies uz vējaino Kurzemes piekrasti, kur Papes Ķoņu ciemā atrodas "Vītolnieku" sēta. Tur satiekos ar muzeja pārzini Zigmāru Miemi.

Pastāstiet par "Vītolniekiem"! Ko ciemiņiem sagaidīt?

Z. Miemis: Vēsturiskā "Vītolnieku" sēta ir viena no senākajām Papes apbūves sētām, kas saglabājusies no 1889. gada. Trīsdesmitajos gados Pape bija otrs lielākais zvejnieku ciems Latvijā, te dzīvoja vairāk nekā divi tūkstoši cilvēku. Ciems bija pašpietiekams: bija uzcelts pirmais bērnudārzs Latvijā, apkārtējais reģions bija blīvi apdzīvots. Zveja bija galvenā nodarbošanās – zivju netrūka, lai gan zeme nebija auglīga, tāpēc ar lauksaimniecību bija grūtāk. Savukārt septiņdesmitajos gados Pape kļuva par slēgtu ciematu, kur iebraukšana no malas tika ierobežota.

Zigmārs Miemis ir zvejnieku sētas "Vītolnieki" pārzinis. Šeit – pērnajos saulgriežos, nesot jāņuzāles, lai rotātu sētu.

1988. gadā "Vītolnieku" sētu iegādājās Latvijas Etnogrāfiskais brīvdabas muzejs, uzsākot restaurāciju. Deviņdesmito gadu vidū tā tika atvērta apmeklētājiem. Klētī apskatāms viens no senākajiem muzeja eksponātiem: gandrīz tūkstoš gadu vecs vienkoča laivas fragments, ko Papes krastā izskalojusi vētra. Sēta izceļas ar saviem niedru – jeb, kā te saka, spīlu – jumtiem. Diemžēl rija ir pazudusi. Vieni teic, ka tās dēļi izmantoti kara laikā tranšejām, citi, ka tā vēl septiņdesmitajos gados stāvējusi.

Apmeklējot "Vītolniekus", ciemiņi var ielūkoties piekrastes zvejnieku dzīvē, sajust senatnes elpu un izstaigāt vietu, kur agrāk dzīve kūsāja ik uz soļa – 80% no dienas tika veltīti darbam, un katram bija sava loma šajā rosīgajā kopienā.

"Vītolnieki" skaitījās kā turīga saimniecība, viņiem šeit bija daudz rūpalu. Piemēram, saimnieki bija arī slūžu pārziņi. Papes ezers ir savienots ar kanālu, kas ietek jūrā, un tieši vītolnieki regulēja ūdens līmeni – atvēra vai aizvēra slūžas atkarībā no laikapstākļiem un vajadzībām.

Jāņu vakara noskaņa "Vītolniekos".

Kā sākāt darboties "Vītolnieku" sētā?

Tikko man palika astoņpadsmit, devos uz ārzemēm, tomēr kādā brīdī ar sievu sapratām, ka vēlamies atgriezties Latvijā. Vispirms sieva ar bērniņu atbrauca atpakaļ, un pēc kāda laika arī es. Lēmums bija spontāns, bez liela plāna – vienkārši sajutu, ka zāle citur nav zaļāka.

Tieši tajā laikā "Vītolniekos" atbrīvojās vieta. Nodomāju, ka varbūt jāpamēģina pieteikties. Man šī vēsturiskā dzīve nemaz nebija sveša. Bērnībā kopā ar vectēvu jājām ar zirgiem, labojām spīļu jumtus – šī vide man bija pazīstama un tuva, tāpēc iejusties bija viegli. "Vītolniekos" strādāju jau vairāk nekā desmit gadus. Pēdējos gados arvien biežāk izjūtu, ka tas, ko stāstu apmeklētājiem, viņiem ir pilnīgs jaunums. Tāpēc šo darbu izjūtu kā savu mazo misiju – nodot tālāk zināšanas un nedaudz ilgāk pakavēties senču pasaulē.

Kas jums pašam visvairāk patīk Rucavas novadā?

Tā nav viena konkrēta lieta, tā ir vienkārši tāda īsta piederības sajūta. Lai cik labi vai slikti dzīvē klājas – es šeit piederu. Esmu šeit piedzimis ar iemeslu. Jūra un meži ir arī citur, bet tie man ir sveši.

Pastāstiet par Jāņiem "Vītolniekos"!

Vasaras saulgrieži "Vītolniekos" tiek svinēti jau vairāk nekā 15 gadus, un vienmēr senlatviskā garā. Parasti šeit pulcējas ap 150 līdz 200 dalībnieku, taču reiz bija gads, kad ieradās ap 500 cilvēku, tā gan bija kārtīga Jāņu nakts!

Viesi sāk ierasties ap pieciem pēcpusdienā. Sētā notiek vainagu pīšana, tiek vārīta un baudīta zupa. Kad visi ir klāt, sākas apdziedāšana, rotaļas un kopgalds. Vēlāk visi dodas uz jūru, kur tiek uzcelti saules vārtiņi. Stāvam jūrmalā un dziedam saulei ardievas – šogad pirmo reizi piedāvāsim arī dziesmu grāmatiņas, lai visi var dziedāt līdzi. Kad saule noriet, tiek aizdegta lāpa, ar kuru atgriežamies mājās un iededzam lielo jāņuguni. Turpinās dziesmas pie uguns, galda dziesmas, dančus un, visbeidzot, saullēkta sagaidīšana. Izdzīvo tikai stiprākie! Ir tādi, kas sāk ar lielu entuziasmu, bet tad kļūst vēsi, miegs nāk... Tomēr vienmēr paliek daļa, kas iztur līdz rītam.

Kad saule norietējusi, jāņotāji no jūras ar lāpām dodas atpakaļ uz māju, kur tiks iekurta lielā jāņuguns.

Kā noturat līgotājus "pie dzīvības"?

Agrāk aicinājām Austrasbērnus, kuri dziedāja visu nakti, ne tikai tautasdziesmas, bet arī, piemēram, Imantu Kalniņu. Pēdējos divus gadus rīkojām balli ar dzīvo kapelas mūziku. Šogad būs kāds jaunums, jo mums ir pievienojušās jaunas asinis pasākuma organizēšanā. Tāpēc brauciet ciemos un redzēsiet paši!

Vai pats esat sajutis svētku burvību?

Īsi pēc tam, kad biju atgriezies no ārzemēm. Sāku interesēties, kas notiek pie mums, ko cilvēki dara. Pamanīju, ka 21. jūnijā "Vītolniekos" rīko saulgriežu svinēšanu. Saģērbāmies tautiskā stilā: uzvilku to, kas šķita vistuvākais tautas tērpam. Saulgriežu svinēšana šādā garā man bija kaut kas pilnīgi jauns un nepieredzēts. Aizgājām līdz jūrai, tur visi sastājās rindā un sāka dziedāt. Es ļāvos mirklim un dziedāju līdzi. Grūti to aprakstīt vārdos, bet tajā brīdī kaut kas notika – tāda kā maģija, pārņēma tāda mistiska, gandrīz dievišķa sajūta. Kāda klātbūtne, ko nevar ne izskaidrot, ne aizmirst.

Aptauja

Vai ir vērts nestrādājošiem jauniešiem mācīt kādas prasmes?

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.

Ko tu saņemsi:

  • Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
  • Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
  • Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
  • Gata Šļūkas karikatūru
  • Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu

 

Reklāma
Tēmturi
Reklāma
Reklāma
Reklāma
DDvestkopa

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma