Jāņu laikā turpinājās lielākā saulgriežu izklaides tradīcija – visu laiku populārākās latviešu komēdijas Rūdolfa Blaumaņa "Skroderdienas Silmačos" izrādīšana, kas tradicionāli notiek uz Nacionālā teātra skatuves, bet šogad to iestudējusi arī neatkarīgā teātra trupa režisora Gundara Silakaktiņa vadībā. Lielās skatītāju intereses dēļ var paredzēt, ka izrādei būs ilgs skatuves mūžs, un ka tā tiks rādīta arī nākamā gada Jāņos un vēl daudzus gadus pēc tam. Ko jaunu publikai tik labi zināmajā iestudējumā var parādīt brīnišķīgajās raksturlomās vēl neredzēts aktieru ansamblis, to jautāju izrādes režisoram.
Gundar, kā tas nākas, ka pieķēries visiem tik labi zināmās Blaumaņa lugas iestudēšanai, kas diez cik lielu vaļu izpausties režisoram nedod? Tā bija tava iniciatīva vai kāds šo ideju piespēlēja?
G. Silakaktiņš: Ar šo ideju pie manis atnāca producents Sandis Mohovikovs, un es neslēpšu, ka sākumā teicu nē. Tieši tāpēc, ka šai lugai ir tik bagātīga iestudējumu vēsture un tā jau ir kļuvusi par Latvijas teātra kanona sastāvdaļu, kas var būt diezgan biedējoši sastingusi lieta. Nerunāsim par teātra cilvēkiem – pat lielākā daļa skatītāju zina, kā šo lugu "pareizi" iestudēt – līdz pat tādām detaļām kā krāsns atrašanās vieta uz skatuves.
Bet pēc pārdomu brīža, izlasot šo lugu, es to burtiski atklāju no jauna. Atklāju, cik veikli un asprātīgi tā ir uzrakstīta. Ieraudzīju, cik cilvēcīgi pretrunīgi un interesanti ir visi Blaumaņa radītie tēli. Sapratu, ka man šobrīd gribas strādāt ar šādu dramaturģiju, gandrīz vai par spīti kanonam meklēt savu versiju. Turklāt, sākot pētīt daudzos iestudējumus, man kļuva vēl interesantāk.
Ar radošo komandu analizējām nu jau par klasiku kļuvušos iestudējuma elementus jeb dažādu laiku aktieru un režisoru veikumu. Šī tradīcija ir būtiska Nacionālajam teātrim, kur teju katrs režisors un aktieris iestudējumā ir atstājis savu nospiedumu, tie turpina dzīvot un attīstīties. Katrs veiksmīgais joks vai tēla risinājums nākamajā iestudējumā turpinās jau citā interpretācijā. Turklāt Ieviņa pēc tam spēlē Zāru un Elīnu, vēlāk jau Antoniju un tad nonāk slavenajā veceņu trio.
Mūsu iestudējuma "vecenes" (Agnese Zeltiņa, Ieva Pļavniece un Sanda Dejus) it nemaz nav vecas, viņas ir sievišķīgas, vitālas sievietes pašā plaukumā ar visām no šī dzīves posma izrietošajām problēmām un priekiem. Protams, "Skroderdienām" ir bijuši arī radikāli atšķirīgi iestudējumi – gan savulaik Smiļģa Dailes teātrī, gan Jaunajā Rīgas teātrī. Tomēr mēs nolēmām neko radikāli nemainīt. Es pat teiktu, ka mēs apzināti izvēlējāmies neatņemt cilvēkiem tās sajūtas, ko viņi gaida teju visu gadu līdz nākamajiem Jāņiem un "Skroderdienām".
Šīs izrādes apmeklējums lielai teātra skatītāju daļai ir tradīcija un tradīcijas dod stabilitātes sajūtu.
Tās sargā noteiktu izpratni par kārtību, kā arī katram tradīcijas dalībniekam ļauj kaut uz mirkli piedzīvot piederības sajūtu.
Līdz Jāņiem valsts teātros vēl tiek spēlētas repertuāra izrādes. Kā tu izraudzījies aktieru ansambli? Meklēji tos, kuri daudzmaz brīvi, vai arī uz lomām jau bija skaidri kandidāti?
Aktierus sāku uzrunāt jau novembrī, jo vēlējos sarunāt labākos no labākajiem. Protams, pirmos uzrunāju savus kursabiedrus Lauri Subatnieku (Dūdars) un Aldi Siliņu (Ābrams), ar kuriem strādāt kopā vienmēr ir prieks. Par spīti savai aizņemtībai, viņi piekrita. Tāpat esmu ļoti priecīgs, ka no Spānijas izdevās atvilināt vēl vienu mūsu kursabiedreni Ievu Pļavnieci (Tomulīša).