Pirms diviem gadiem – 2021. gada 1. jūlijā – stājās spēkā jaunais Latvijas administratīvi teritoriālais iedalījums – iepriekšējo 119 pašvaldību vietā sāka darboties 43. Bet gandrīz pirms četriem gadiem – 2019. gada novembrī – valdība Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM) uzdeva sadarbībā ar Satiksmes ministriju (SM) sagatavot priekšlikumus par sakārtojamiem ceļiem administratīvi teritoriālās reformas (ATR) kontekstā 2021., 2022. un 2023. gadam.
Ceļu remontam bija paredzēts arī finansējums, sākot no 2021. gada. Priekšlikumi bija jāiesniedz VARAM līdz 2020. gada 8. jūlijam, un rezultātā tapa valsts reģionālo un vietējo autoceļu pārbūves un atjaunošanas investīciju programma ar 300 000 000 eiro nepieciešamo finansējumu. Sarakstā bija uzlabojamo autoceļu posmi (kas esot nozīmīgi iedzīvotāju mobilitātei un jauno administratīvo centru sasniegšanai) ar kopējo garumu 1068 km. Skaidri zināms, ka līdz šim speciālajai ceļu programmai piešķirti 91 906 000 eiro no valsts budžeta un paredzēti 92 300 000 eiro no Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) fonda.
Aizvadītajā trešdienā Ērgļos – vienā no valdības ieceru aģitācijas vietām, kur iepriekšējais VARAM ministrs Juris Pūce aizrautīgi stāstīja par tobrīd vēl tikai gaidāmās novadu reformas priekšrocībām, – "Latvijas Avīze" uz diskusiju aicināja iedzīvotājus, pašvaldības, VARAM, VSIA "Latvijas valsts ceļi" ("LVC") un nevalstisko organizāciju pārstāvjus, lai saprastu – kas no solītā sagaidīts un izdevies, kas bijis nepareizi vai jādara pavisam citādi.
Uz aicinājumu atsaucās un diskusijā piedalījās: Agris Lungevičs, Madonas novada domes priekšsēdētājs; Elita Ūdre, Ērgļu apvienības pārvaldes vadītāja; Reinis Braķis, Ērgļu apvienības Īpašumu uzturēšanas nodaļas vadītājs; Inese Šaudiņa, līdzšinējās Ērgļu vidusskolas direktore, angļu valodas pasniedzēja; Juris Šaudiņš, aktīvs Ērgļu iedzīvotājs; Klāvs Grieze, "LVC" Attīstības pārvaldes direktors; Gints Alberiņš, "LVC" Būvniecības pārvaldes direktors; Zane Seredina, biedrības "Latvijas Lauku forums" projektu koordinatore; Āris Ādlers, prezidents starptautiskā attīstības organizācijā "PREPARE Network", kas apvieno 20 pilsoniskās sabiedrības sadarbības tīklus no 16 Eiropas valstīm, darbojas arī biedrības "Latvijas Lauku forums" padomē; Laimonis Kļaviņš, velobraukšanas entuziasts; Andris Miglavs, VARAM ministra padomnieks reģionālās attīstības un ekonomikas jautājumos.
Lai arī galvenā diskusijas tēma šoreiz bija par to, kā veicies ar savulaik plaši apspriestās ATR ceļu programmas izpildi, diskusijas dalībnieki jau no paša sākuma bija noskaņoti, ka jāskata visas aktualitātes šobrīd notiekošo procesu kontekstā un pārnovadu līmenī.
A. Lungevičs: No katras reformas gaidām kādu ieguvumu. Attiecībā uz mobilitātes apstākļu uzlabojumiem to šobrīd ieraudzīt ir grūti. Pašvaldību darbā esmu jau 17 gadus, pieredzēju arī 2009. gada reformu. Tad arī pašvaldībām ieguvums ceļu uzlabošanā bija reāls un jūtams jau pāris gadu laikā, apvienojoties Madonas novadam un 14 pagastiem. Tolaik ievērojamas investīcijas izdevās ieguldīt arī citās jomās, ne tikai ceļu uzlabošanā – renovējām skolas un kultūras namus, uzlabojām siltumtīklus, ūdenssaimniecību utt.
Lai arī tolaik uzreiz sākās finanšu un ekonomiskā krīze, ATR ieguvumi pašvaldībā bija skaidri redzami. Tagad pēc reformas diviem gadiem kaut vai no finanšu aspekta ieguvumus redzam minimālus. Kaut kur perspektīvā tagad tikai parādās iespējami ES struktūrfondu projekti, kas uz ceļiem gan attiecināmi nebūs.
Ikdienā pašvaldībām ceļu uzturēšanai pamata ieguldījums nāk no Valsts autoceļu fonda.
Arī te salīdzinājumam derētu ieskatīties vēsturē – 2008. gadā pirms ATR strādāju Kalsnavas pagasta padomē. Tajā laikā ceļu fonds pagastam bija 80 000 latu, tagad tai pašai teritorijai ap 60 000 eiro. Cik daudz mainījies 15 gadu laikā, bet fonds ceļu uzturēšanai par 40% mazāks!