Auto ar zilajām numura zīmēm uz brauktuvēm vai stāvvietās ar pieslēgtu kabeli redzam aizvien biežāk. Kā sēnes pēc lietus aug publiskās uzlādes stacijas, noklājot Latviju nu jau ar diezgan biezu uzlādes tīklu. Vienlaikus karstāks kļūst jautājums par elektromobiļa uzlādi mājās, kas ir gan ērti, gan arī lētāk. Tiesa, daudzdzīvokļu namu iemītnieki pagaidām bieži vien var tikai sapņot par individuālu auto lādēšanas iespēju pagalmā.
Pa daudzdzīvokļu nama piektā stāva logu izkārts kabelis, kas tālāk pa zemi stiepjas līdz kādam braucamajam. Šādu dīvainu uzlādes "risinājumu", pareizāk sakot, huligānismu, nācies novērot Purvciemā. Cits gadījums plaši tika apspriests sociālajos tīklos: kāds elektriskā spēkrata saimnieks savu uzlādes ierīci patvaļīgi uzmontēja pie "Rīgas satiksmes" (RS) staba.
RS pārstāve Baiba Bartaševiča-Feldmane apstiprina, ka pie sabiedriskā transporta uzņēmuma elektrības kontakttīkla balsta nelegāli uzstādītais lādētājs atklāts Ganību dambī. "Pēc brīdinājuma saņemšanas cilvēks patvaļīgi uzstādīto ierīci novāca," viņa informē. Nelūgtais klients elektrību no uzņēmuma tīkla neesot zadzis, tikai izmantojis stabu individuālās iekārtas uzstādīšanai. RS uzsver, ka uzņēmuma infrastruktūra nav paredzēta šādam mērķim.
Neviena pozitīva kopības lēmuma
Iepriekš minētie gadījumi liecina, ka daudzdzīvokļu namos dzīvojošie elektroauto saimnieki izmisīgi meklē veidus, kā nodrošināt ērtāku uzlādi tuvāk mājām. Kā šādā situācijā jāmeklē risinājums, skaidro "Rīgas namu pārvaldniekā" (RNP).
"Pašlaik saviem klientiem piedāvājam iespēju pie mājas izbūvēt publisku elektroauto uzlādes vietu, piedevām par to no uzlādes stacijas operatora mājas dzīvokļu īpašnieku kopība var saņemt līdz pat 10 000 eiro mājas vajadzībām," stāsta RNP pārstāve Inita Kabanova.
Konkrēta summa, ko, ilgtermiņā iznomājot zemi uzlādes stacijai, māja var nopelnīt, ir atkarīga no tās atrašanās vietas un auto plūsmas – jo lielāka plūsma, jo lielāka samaksa. "Šo naudu kā mājas uzkrājumu var tērēt jebkādām nama apsaimniekošanas vajadzībām – praktiskiem remontiem vai kādiem labiekārtojumiem," piebilst Kabanova.
Kabanova: "Šis risinājums ir labi piemērots mājām ar lieliem pagalmiem un piebraucamajiem ceļiem, jo elektroauto uzlādes punkts aizņem divas stāvvietas. Lai pie šādas uzlādes stacijas tiktu, mājai jāpiesakās RNP. To var darīt ikviens dzīvokļa īpašnieks uzņēmuma tīmekļvietnē.
Tālāk RNP uzrunā nozares vadošos uzņēmumus, kas sagatavo konkrētu piedāvājumu, par kura pieņemšanu tad jābalso visiem mājas dzīvokļu īpašniekiem, lai pieņemtu kopības lēmumu. Uzlādes staciju var izveidot, ja "par" nobalso 50% +1 dzīvokļa īpašnieks.