AS "Sadales tīkls" ("ST") ir uzstādījis 1,1 miljonu viedo skaitītāju, kas nodrošina attālinātu un automatizētu elektroenerģijas patēriņa uzskaiti. Noslēdzot viedo skaitītāju ieviešanas projektu, dažādu iemeslu dēļ šobrīd ir palicis aptuveni 1% jeb 15 tūkstoši analogo skaitītāju tajos privātīpašumos, kuros atkārtoti nav bijis iespējams iekļūt un sazināties ar objektu īpašniekiem. Tādi ir izkaisīti pa visu Latviju, taču visvairāk nenomainīto skaitītāju ir Rīgā un Pierīgā. Pēdējais viedais skaitītājs ir uzstādīts kādā namā Ropažu novadā.

Reklāma

Viedie elektroenerģijas skaitītāji ne vien atceļ vajadzību klientiem pašiem veikt patēriņa datu nolasīšanu, bet arī jebkurā laikā un bez maksas nodrošina "ST" klientu portālā "e-st.lv" vai elektroenerģijas tirgotāja klientu portālā pieejamus elektroenerģijas datus sadalījumā pa mēnešiem, dienām vai stundām. Šos datus ikdienā izmanto vairāk nekā 50% "ST" klientu.

Apsteidzam kaimiņus

Viedierīču projektā uzņēmums investējis aptuveni 45,4 miljonus eiro, kas ir vidēji 40 eiro uz vienu pieslēguma vienību. "Salīdzinot ar citām Eiropas Savienības valstīm, Latvija ir viedizācijas līdere, jo "ST" šos procesus veicis vislētāk," atzīst uzņēmuma valdes locekle un klientu direktore Baiba Priedīte. Arī uz kaimiņvalstu – Igaunijas un Lietuvas – fona Latvijai viedo skaitītāju ieviešanas ziņā ir vislabākie panākumi. Igaunijā ir uz pusi vairāk nenomainīto skaitītāju, bet Lietuvā viedo skaitītāju ieviešanas programma tika sākta samērā nesen, tāpēc rezultāti gaidāmi tikai pēc pāris gadiem. "Viedo elektroenerģijas skaitītāju ieviešanas programma ir viens no vērienīgākajiem pēdējo gadu digitalizācijas projektiem Latvijā – mērķtiecīga investīcija paša uzņēmuma digitālajā transformācijā, kā arī būtiskā darbības efektivitātes paaugstināšanā. Dati ir inovāciju un izaugsmes atspēriena punkts, svarīgs priekšnosacījums elektroenerģijas tirgus attīstībai. Arī pēc pilnīgas viedās uzskaites ieviešanas "ST" turpinās attīstīt jaunus pakalpojumus, kā arī visai enerģētikas nozarei būtiskus darbības virzienus," teic B. Priedīte.

Mazinās operatīvās izmaksas

Vienlaikus pēdējo piecu gadu laikā īstenoti arī citi "ST" darbības efektivizācijas pasākumi – reorganizēti loģistikas procesi, veikta digitālā transformācija, kā arī par 50% samazināts atbalsta bāzu skaits un par 40 vienībām – ēku skaits. Tāpat par 400 vienībām samazināts autoparks, bet par aptuveni 900 – darbinieku skaits. Kopumā panāktas par 20% mazākas izmaksas uz tīkla vienu kilometru nekā Lietuvā un Igaunijā, informē "ST" valdes priekšsēdētājs Sandis Jansons, kurš ir pārliecināts, ka visi īstenotie efektivizācijas pasākumi uzņēmuma operatīvās izmaksas samazinās par apmēram 40 miljoniem eiro gadā. "Īstenojot šo digitālajā transformācijā balstīto organizācijas darbības efektivizācijas un pakalpojumu pilnveides projektu, mūsu mērķis bija būtiski samazināt izmaksas, vienlaikus noturot un pat paaugstinot elektroapgādes pakalpojumu kvalitāti. Šodien ar pārliecību varam teikt, ka šis mērķis ir sasniegts. Mums ir Baltijā zemākie elektroapgādes pārtraukuma ilguma rādītāji uz vienu klientu gadā, ir īstenota visaptveroša procesu viedizācija, un jāatzīst, ka tikai šīs programmas ietvaros paveiktā dēļ Latvijā ir iespējama gan tik strauja pāreja uz atjaunīgajiem resursiem elektrības ražošanā, gan salīdzinoši konkurētspējīgs tarifs ar Baltijas kaimiņiem, neskatoties uz to, ka mums ir izteikti garāka tīkla infrastruktūra uz vienu iedzīvotāju nekā Lietuvā, un izteikti zemāks elektrības patēriņš nekā Igaunijā," paveikto vērtē S. Jansons.