Galvaspilsētā plānots ieviest zemo emisiju zonu, kas, visticamāk, ierobežos vecāku auto kustību pilsētas centrā. Tas darīts tādēļ, ka gaisa kvalitāte Rīgā jau šobrīd nereti neatbilst normatīvos noteiktajam, turklāt 2030. gadā gaidāmi vēl stingrāki Eiropas noteikti gaisa piesārņojuma limiti, vēsta 360TV Ziņas.

Reklāma

Galvaspilsētas teritorija, par kuru šobrīd tiek spriests, ietver Vecrīgu, pilsētas centru, daļu no Skanstes, daļu no Brasas apkaimes, Grīziņkalnu, Avotus un Latgales apkaimes stūrīti.

Rīgai jau no 2015. līdz 2019. gadam bija pārkāpumi pieļaujamajās gaisa kvalitātes vērtībās atbilstoši mūsu pašu jeb Latvijas likumdošanai, norāda Pilsētas attīstības departamenta Mobilitātes plānošanas pārvaldes pārstāvis Andžejs Stepančuks. Šobrīd strauji tuvojas 2027. gads, kas noteikts kā laiks, kad jāievieš zemo emisiju zona.

Tiek izskatīti vismaz trīs rīcības modeļi, kā rīkoties tālāk – ļoti novienkāršojot, vienā versijā netiek mainīts nekas un saglabājas esošie noteikumi, otrajā ierobežojumi skar vairāk nekā divdesmit gadu veco un piesārņojošāko auto īpašniekus, tostarp kravas auto, bet trešajā – par iebraukšanu centrā maksā visi, taču nodevas apmērs ir diferencēts atkarībā no auto izmešu apjoma.

“Jau šobrīd, skatoties to mēreno scenāriju – tie 20 gadus veci transportlīdzekļi, kuri piesārņo nesamērīgi daudz. Pilsētas vēsturiskajam centram nevajadzētu būt tādai tranzīta caurbraukšanas zonai. Ja tas transportlīdzeklis ļoti daudz piesārņo, tad viņam ir jāizvērtē – jābrauc apkārt vai jāsamaksā iebraukšanas maksa, vai jādomā par alternatīviem pārvietošanās veidiem,” tā norāda biznesa konsultāciju uzņēmuma "Ernst & Young Baltic" vecākais konsultants Oskars Leosks.

Vienlaikus Pilsētas attīstības departamentā atzīst, ka ir skaidrs – nav daudz iespēju, kā apbraukt pilsētas centru, taču ir arī jāapzinās, ka jaunu Daugavas šķērsojumu izbūve ir ilgs un dārgs process.

Pagaidām nav arī nolemts, kā šāda emisiju zona ietekmēs tajā dzīvojošos – vai iedzīvotājiem tiks piešķritas kādas atlaides un cik lielas tās būs. Tāpat aplēsts, ka, ņemot vērā šī brīža eiro pirktspēju, iebraukšanas maksa varētu būt no trim līdz septiņiem eiro.

“Uzliekot 50 centu, eiro vai jeb ko mazāku, tas nestimulē iedzīvotāju izvēlēties tomēr nebraukt ar veco dīzeli. Ja mēs nevēlamies, lai tie dīzeļi turpina braukt tādā pašā apjomā, vienkārši tiek papildināta pašvaldības kase. Ar šo naudu nekādā veidā netiek uzlabota gaisa kvalitāte,” tā domes pārstāvis Stepančuks.

VIDEO:

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.

Ko tu saņemsi:

  • Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
  • Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
  • Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
  • Gata Šļūkas karikatūru
  • Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu