Elektroenerģijas sadales sistēmai pieslēgtā saules enerģijas ražošanas jauda triju gadu laikā pieaugusi aptuveni deviņas reizes – no 17 megavatiem (MW) līdz 320 MW.
Turklāt projektēšanas, izbūves jau nodošanas procesā pie sadales sistēmas operatora "Sadales tīkls" (ST) vien ir saules elektrostacijas ar kopējo jaudu 830 MW. Vēl lielāks rezervēto ģenerācijas jaudu apjoms ir pie pārvades sistēmas operatora "Augstsprieguma tīkls" (AST), uz kuru attiecas visi atjaunojamās enerģijas ražotāji (AER), kuru jauda pārsniedz 15 MW. Pārvades tīklā rezervēti 6046 MW. No tiem noslēgumam tuvojas trīs AER stacijas ar 220 MW kopējo jaudu. Ar katru gadu AER skaits, rezervēto un jau uzbūvēto jaudu skaits pieaug. Vai abi sistēmas operatori ar to tiek un tiks galā?
Tīkls būs viedāks un drošāks
Visvairāk naudas nākamajiem desmit gadiem plāno tērēt "Sadales tīkls" – 1,32 miljardus eiro, vidēji gadā attīstībai atvēlot apmēram 132 miljonus eiro. No tiem apmēram 60% no visām investīcijām paredzēti elektrotīkla pārbūvei un atjaunošanai. "Sadales tīkla" valdes loceklis un attīstības direktors Vīgants Radziņš sarunā ar "Latvijas Avīzi" norāda, ka, uzlabojot tīklu drošumu, līdz 2030. gadam plānots pilnībā noizolēt zemspriegumu (līdz 1000 voltiem). Tāpat izolēti gaisvadi tiek ievilkti virssprieguma trasēs. Jaunie vadi nozīmē palielinātu izturību pret kritušiem kokiem un citām dabas radītām problēmām. Radziņš gan saka, ka bieži vien cilvēkiem vecie kailvadi patīk labāk, jo pie krituša koka uzreiz redzama vieta, kur tas noticis. Šobrīd elektrības pārtrūkuma var arī nebūt, un koks uz vadiem var karāties nedēļām ilgi.
Bet, lai to nepieļautu, paralēli "Sadales tīkls" investē arī pētniecībā un iesaistās inovāciju projektos ar citvalstu institūcijām un uzņēmumiem. Piemēram, ar Eiropas Kosmosa aģentūru. "Ar viņu tehnoloģijām analizējam veģetāciju, novērojam mūsu līnijas.
Līnijas reizi četros gados ir jākopj, tās aizaug. Tāpat detektējam problēmas – balstu puves, beigtus izolatorus, kritušus kokus," stāsta Vīgants Radziņš.
Tas ļauj ietaupīt uzņēmuma resursus, jo speciālistiem nav jānobrauc simtiem kilometru, lai pārbaudītu līnijas – uzreiz var doties uz problēmas skarto. ST gadījumā tas ir visai svarīgi, ja gadā jānobrauc un jāattīra tūkstošiem kilometru. 2023. gadā ST attīrīja 4000 kilometru jeb attālumu no Rīgas līdz Malagai Spānijas dienvidos.
Investīcijas nākamo desmit gadu laikā gaidāmas arī apakšstacijās. Gada laikā sanāk pārbūvēt 2–3. Nākamgad jaunas apakšstacijas būs, piemēram, Launkalnē un Brocēnos. Tāpat tiek izmantoti Eiropas finanšu līdzekļi, piemēram, no atjaunošanas un noturības mehānisma un programmas "RePower", kopumā par vairāk nekā 100 miljoniem. Tādējādi var izbūvēt arī jaunas elektrolīnijas, piemēram, Rojā, kas ļauj būtiski kāpināt jaudas reģionā. Attiecīgi var pieslēgt vairāk mikroģeneratoru, elektroauto uzlādes staciju utt. "Ja Smiltenē redzam, ka brīvo jaudu vairs nav, tad skaidrs, ka tur vajag jaunas jaudas, tas pats ar Brocēniem un Saldu, kuras šobrīd ir karstās zonas. Visi šie projekti ir kā liela sniega pika, kas veļas 2–3 gadus."
Visas investīcijas apakšstaciju, kabeļu, vadu un kopumā elektrotīklu drošuma nodrošināšanai Radziņš sauc par ikdienišķu higiēnisku kapitālieguldījumu apjomu, ko nedrīkst nedarīt.
Līdzīgi kā ar autoceļu uzturēšanu. "Mēs nevaram atļauties pateikt, ka nē – šogad neko nedarīsim."
Runājot par digitalizāciju, "Sadales tīkls" plāno ieviest t. s. ADMS sistēmu, kas paredzēta, lai vadītu elektrotīklu – lai tiktu galā ar tām problēmām, ko rada AER ģeneratori – gan zemsprieguma ģeneratori, gan saules parki virsspriegumā. "Kad saule kārtīgi uzspīd, tad spriegums tīklā kāpj, rodas milzu enerģija, un jādomā, kā to pārvadīt no vienas vietas uz otru. Nav tā, ka tīkls vienkārši piebriest un vados tā enerģija uzkrājas. Kādam tas elektrons ir jāņem pretī," problēmu iezīmē Radziņš, norādot, ka visu nevarot uzticēt tikai dispečeriem un jau šobrīd virsspriegumā 60% gadījumu pārslēgšanās notiek automātiski pēc citu cilvēku radītiem algoritmiem.
Tāpat tiekot domāts par skaitītāju uzraudzības sistēmas nomaiņu un dažādu citu IT sistēmu uzlabošanu. "Gribam to viedizācijas līmeni kāpināt – tīklā izvietot daudz vairāk sensoru, lai zinātu, kur parādās zemslēgumi, bojājumi, sprieguma kvalitātes kritumi u. c. lietas. Tas viss jāievieš, lai tīkls kļūtu daudz drošāks un samazinātos atslēgumu skaits," saka Vīgants Radziņš.