Sestdien, 5. jūlijā, sāksies ne vien Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki, bet arī vērienīgākais etnomūzikas notikums Latvijā – Valmiermuižas etnomūzikas festivāls –, kura galvenā ideja ir latviešu tradicionālās kultūras ievietošana gan mūsdienīgā, gan starptautiskā pasaules mūzikas kontekstā. Festivāla galvenais vēstījums ir par dzīves kvalitāti, kas panākama, dzīvojot un svinot saskaņā ar savu vidi – gan ar vietējo, dabisko vidi, gan kultūrvidi un mūziku, no kuras iespējams smelties iedvesmu mūsdienīgam, atvērtam un gaumīgam dzīvesveidam.
"Kultūrzīmes" sarunai uzrunāja etnomuzikologu, muzikantu Oskaru Patjanko, kurš festivālā kopā ar "Kaktu balles muzikantiem" spēlēs mūziku, kādu senāk varēja dzirdēt kaktu ballēs jeb Latvijas lauku sētās organizētajos deju vakaros. Viens no Oskara spēlētajiem un pētītajiem instrumentiem ir Vidzemes ermoņikas – ieviņas –, kuras godinot festivālā atklās arī izstādi.
Kā, būdams diplomēts datorinženieris, nonācāt līdz tautas mūzikai?
O. Patjanko: Tautas mūzika mani vienmēr ir interesējusi, un, studējot tehniskas lietas, sapratu, ka man kas nepieciešams arī dvēselei. Sāku ar kokli, kas tik skaisti skan, klausījos "Jaunu mēnesi" un vēlāk "Iļģus", iedvesmojos un priecājos, ka latviešu instrumenti tik dabiski un skaisti! Domāju – ja reiz varam veidot jaunas tradīcijas un turpināt senās, varbūt tieši tādu mūziku mums vajag. Turklāt kādēļ gan vajadzētu kopēt no ārzemēm? Uzzināju par kursiem, kur var iet mācīties kokli, un tur bija tik kolosāli cilvēki! Tā pamazām iesaistījos folkloras kustībā, tas viss man ļoti patika, jo izjutu apkārtējo enerģiju, aizrāva, cik satiktie cilvēki ir radoši, brīvi un tik daudz ko zina. Tas viss kopā ļoti piesaistīja, turklāt gluži kā misiju vai neaiztiktu nišu ieraudzīju arī iespēju sev pašam, jo par daudziem instrumentiem vai muzikālajām tradīcijām bija un joprojām zināms diezgan maz. Padziļināti nolēmu pētīt tieši ieviņas, kas savulaik Vidzemē bijušas ļoti, ļoti populāras, bet toreiz, kad pirms kādiem piecpadsmit gadiem sāku interesēties, par tām gandrīz nekas vairs nebija zināms.
Kā atradāt savas pirmās ieviņas?
Pašas pirmās biju jau redzējis folkloras vidē, kur dažs tās spēlēja, bet atrast ko vairāk varēju, pateicoties avīzēm. Par laimi, pirms piecpadsmit gadiem internets un sociālie tīkli vēl nebija tik plaši pārņēmuši sludinājumu jomu, un daudzi laukos vēl lasīja arī reģionālās avīzes. Tā Limbažu avīzē un vēl dažās citās vietējās avīzēs liku sludinājumus, aicinot atsaukties, ja kāds vien kaut ko atceras. Viens no pirmajiem piezvanīja Valdis Andersons no Tūjas, viņš ar savu kapelu šobrīd ir lielākais ieviņu spēlmanis un ļoti liels aktīvists, bet toreiz Valdis pastāstīja, ka esot tāds Alberts Mednis, pie kā bērnībā braucis spēlēt.
Tā lēnām uzzināju par daudziem Limbažu un Cēsu apkārtnes muzikantiem, savukārt dažiem meistariem radās impulss sākt taisīt jaunus instrumentus. Limbažos dzīvo Valters Reiznieks, kurš ir gan muzikants, gan ļoti labs izgudrotājs, īsts meistars, arī Arnis Ābelītis Cēsīs – viņa bērnībā ermoņikas esot spēlējis tēvs. Atbraucis pie manis, viņš iedvesmojās un sāka instrumentus remontēt, šobrīd Arnis Ābelītis ir gandrīz vai vienīgais un labākais meistars, kas gan remontē vecos, gan taisa jaunus instrumentus.
Ar ko ieviņas atšķiras no ermoņikām, kā dzirdēts tās saucam citur?
Ieviņas ir tieši Vidzemē, tas ir ļoti latvisks instruments, ko vienmēr izgatavojuši vietējie meistari.
20. gadsimta sākumā par veiksmīgāko un populārāko ermoņiku izgatavotāju kļuva Augusts Ieviņš, no kā, visticamāk, instruments arī ieguvis nosaukumu. Viņam bijis arī brālis Rūdolfs, vēl radinieki Emīls un viņa tēvs Fricis Ieviņi, tā bija vesela saime, kura nodarbojās ar instrumentu izgatavošanu, turklāt izgatavoja ne vien ieviņas, bet arī mandolīnas un vēl citus. Tas bijis laiks, kad jauns instruments esot bijis mērāms gandrīz vienas govs cenā, un ap 1911. gadu Ieviņi pārcēlušies strādāt Rīgā, kur laikam gan viņu darba slava bijusi tik liela, ka visi Vidzemes ermoņikas sākuši saukt par ieviņām. Patiesībā gan bijis ļoti daudz meistaru, Rūjienā vien bijuši divi profesionāli meistari, kas taisīja ne vien ieviņas, bet arī mandolīnas un vijoles. Tāpat meistari bijuši Valmierā, turklāt daudzi stāstījuši, ka tēvs vai vectēvs, vienkāršs galdnieks vai zemnieks, ļoti gribējis instrumentu, taču naudas nav bijis, tāpēc gājis pie meistariem. Tur, nedaudz apskatoties un pamēģinot, pilnīgi no nulles sataisījis pats, nu, varbūt dažas detaļas nopircis klāt. Ja mūsdienās papēta instrumentu, kas tāds liekas pilnīgi neiedomājams, jo izgatavot ieviņas ir milzīgs un dārgs darbs.
Kā Latvijā radās sākotnējās ermoņikas?
Instrumenta konstrukcija atnāca no Vācijas, jo tajā laikā bijām vienā kultūrtelpā un, ja kāda ideja kaut kur radās, tā izplatījās. Nevar gan uzzināt, kas tieši ermoņikās aizrāva Vidzemes meistarus un muzikantus, bet ieviņas izplatījās plaši. Daudzviet tās bieži sauc vienkārši par ermoņikām, bet Vidzemē gan tieši par ieviņām. Gandrīz vai katrā mājā agrāk bijis šāds instruments vai vismaz kāds, kurš kādreiz mēģinājis apgūt tā spēli.
Minējāt, ka agrāk Latvijai ar Vāciju bija vienota kultūrtelpa. Nupat aizritējis Starptautiskais folkloras festivāls "Baltica". Vai arī tagad Eiropā varam runāt par vienotu kultūrtelpu?